يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۲
کد خبر: ۲۴۵۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴
پيام شهردار تهران به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبيعي:
دکتر محمد باقر قاليباف شهردار و رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران در پيامي به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبيعي که در جمع 1500 تن از شهروندان عضو گروه داوطلب امداد و نجات محله قرائت شد بر کاهش مخاطرات سوانح طبيعي از طريق به کار بستن شيوه هاي مختلف پيشگيري همراه با ارتقاي آمادگي شهروندان و مديريت شهري تاکيد کرد.

به گزارش شهر ، متن کامل اين پيام بدين شرح است:


بروز سوانح طبيعي در چرخه حيات امري طبيعي، ذاتي و گريز ناپذير و جزء لاينکف تغيير و تحولات اين کره خاکي است. امروزه نام بلاياي طبيعي در مجامع جهاني به سوانح طبيعي تغيير يافته چرا که اگر زيستگاه خويش را با قوانين حاکم بر پديده هاي طبيعي منطبق سازيم تا حد بسيار از گزند تلفات جاني و خسارات مادي اين فعل و انفعلات طبيعي با منشاء حرکات زمين ساخت مانند زلزله يا تغييرات جوي همچون سيل و خشکسالي در امان خواهيم ماند.در دهه هاي اخير جوامع کوچک و بزرگ تلاش براي برون رفت از حيطه آسيب پذيري و کاهش مخاطرات و رسيدن به جامعه اي با حداکثر ايمني را آغاز کرده اند.


مواجهه با مخاطرات طبيعي به ويژه سه مخاطره عمده زلزله، سيل و خشکسالي، در فلات ايران نيز اجتناب ناپذير است.بنابراين اکنون که ويژگي هاي طبيعي به تنوع اقليم و پراکندگي جمعيت در دشت هاي حاصلخيز و مناطق کوهستاني خوش آب و هوا انجاميده و فرصت هاي برخورداري از نعمت هاي خدادادي را فراهم آورده است، بايد که قانون طبيعت و قواعد توسعه پايدار را رعايت کرد. تهران به دلايلي چون رشد سريع شهر، غلبه بافت فرسوده، نبود ساختار منسجم و مديريت واحد شهري، عدم تناسب تجهيزات و امکانات با جمعيت شهري، تراکم جمعيت، وجود گسل ها و کمبودهاي حوزه آموزش شهروندان شهري آسيب پذير در برابر پديده زلزله است.


بر اساس رهنمود مقام معظم رهبري تهران بايد به شهري مقاوم تبديل شود. در چشم انداز توسعه کشور و برنامه هاي پنج ساله و سالانه نيز بر ساخت و ساز ايمن تاکيد شده است. در عين حال نگراني و دغدغه شهروندان نسبت به مخاطره زلزله قابل درک است. از همين رو مديريت شهري با رويکرد تحقق مديريت جامع بحران، برنامه هاي پيشگيرانه ، افزايش آمادگي و مقابله سريع در رويارويي با زمين لرزه و بهبود ساخت وساز ها و تغيير بافت فرسوده را در دستور کار قرار داده است.


طرح ها و برنامه هاي شهرداري تهران در سه حوزه دنبال مي شود. نخست: کاهش مخاطره يا همان ريسک زمين لرزه که به برداشتن گام هايي چون اصلاح بافت هاي فرسوده و مقاوم سازي ابينه و شريان هاي حياتي نياز دارد. به اين ترتيب در طول زمان و بتدريج حجم مخاطره در اين حوزه کاهش مي يابد. دوم: ارتقاي توان آمادگي و مقابله نهادها و سازمان هاي رسمي فعال در حوزه مديريت خدمات اضطراري و مديريت شهري براي رويارويي با مخاطره باقي مانده که نيازمند تامين امکانات، نيروي انساني آموزش ديده، تجهيزات ، تعريف ساختارهاي مناسب، شرکت در تمرين هاي جمعي و تقويت ساختارهاي مديريت بحران است. سوم: آموزش و مهيا ساختن شهروندان براي اقدام خودجوش به ويژه در زمان وقوع حادثه با راهکارهايي چون ايجاد ساختارهاي مديريت بحران در سطح محلات و نواحي، مجموعه هاي تجاري و مسکوني، ايجاد گروه هاي داوطلب مردمي محله ، آموزش شهروندان با خود امدادي و دگر امدادي.


شهرداري تهران در سال هاي اخير با پذيرش مسئوليت مديريت بحران هاي ناشي از سوانح طبيعي، تلاش براي ايجاد زير ساخت هاي تحقق مديريت جامع بحران و ارتقاي توان آمادگي و مقابله را آغاز کرده است که تاسيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران و احداث بيش از يکصد پايگاه پشتيباني مديريت بحران در 100 ناحيه شهر تهران، احداث و راه اندازي مرکز فرماندهي وستاد مديريت بحران، ايجاد 22 ستاد مديريت بحران در 22 منطقه شهر تهران، تشکيل گروه هاي مردمي داوطلب واکنش اضطراري محله (دوام)، ارائه برنامه هاي آموزشي متنوع عمومي و تخصصي، اجراي مانورهاي شهري و محلي، جمع آوري اطلاعات و توان سنجي سازمان ها و نهادهاي فعال در اين حوزه، تدوين طرح جامع مديريت بحران و برنامه ريزي اسکان اضطراري و تخليه امن و ايجاد مکان هاي اسکان اضطراري در تمامي پارک ها و فضاهاي مناسب از آن جمله است.

همچنين بخش ديگري از برنامه هاي شهرداري تهران در حوزه مديريت بحران عبارت است از : ايجاد ستادهاي مديريت در تمامي نواحي و محلات شهر، تشکيل 1100 گروه مردمي داوطلب امداد و نجات در محلات (هر محله سه تيم 30 نفره)، تهيه نقشه تخليه امن اضطراري 374 محله تهران، شناسايي و تجهيز مکان هاي اسکان اضطراري در محلات، عملياتي نمودن ستادهاي مديريت بحران 22 منطقه، ايجاد ستادهاي مديريت بحران اماکن در مجموعه هاي مسکوني و مجتمع هاي تجاري، توسعه فعاليت هاي اتاق بحران، آموزش همگاني شهروندان، ساماندهي يکصد پايگاه مديريت بحران، ارتقاي ساختار ستاد هاي مديريت بحران و تقويت کميته هاي تخصصي عضو ستاد مديريت بحران شهر تهران.

اميد آنکه بتوان با اتکال به خداوند متعال آسيب پذيري شهر را کاهش و توان آمادگي در برابر سوانح را افزايش دهيم.


نظر شما