يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۴۵۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۳
با قرائت پيام شهردار تهران در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد
گردهمايي شهروندان عضو گروههاي داوطلب واکنش اضطراري محله(دوام)به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبيعي با حضور يکهزار و پانصدداوطلب امداد و نجات برگزار شد و طي آن اعضاي جديد سوگند خوردند که در هنگام بروز حوادث و سوانح طبيعي ياري‌رسان همنوعان خويش باشند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اين گردهمايي در سالن آمفي‌تئاترمرکز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار شد و طي آن علاوه بر مراسم اداي سوگند، سخنراني و اجراي برنامه‌هاي شاد، همچنين پيام شهردار تهران به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبيعي قرائت شد.

در پيام دکتر محمدباقر قاليباف شهردار و رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران تاکيد شد که سوانح طبيعي از جمله زلزله امري گريز ناپذير است که بايد زيستگاه خويش را با قوانين حاکم بر آن منطبق سازيم و از اين رو مديريت شهري برنامه‌هاي پيشگيرانه،افزايش آمادگي و مقابلهسريع و بهبود ساخت و سازها و تغيير بافت فرسوده را در دستور کار خويش قرار داده است.

در اين پيام همچنين به اقدامات انجام شده و طرح‌هاي دردست اجراي شهرداري تهران در ارتقاي توان آمادگيمقابله با سوانح  طبيعي اشاره و تاکيد شدهاست که علاوه بر کاهش مخاطره و افزايش آمادگي،آموزش شهروندان براي اقدام خود جوشدر زمان وقوع حادثه با ايجاد گروههاي داوطلب مردمي محله،ترويج خود امدادي و دگرامدادي و ايجاد ساختار‌هاي مديريت بحران در محلات ،نواحي و مجموعه‌هاي تجاري ومسکوني دنبال مي‌شود.

مرتضي طلايي رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در اين همايش با اشاره به اهميت پيشگيري از حوادث ، از اين موضوع به عنوان مهمترين رکن برنامه‌ريزي براي کنترل آسيب‌هاي ناشي از سوانحي چون زلزله نام برد و گفت: اعمال مديريت هوشمند، نقش موثري در پيشگيري،  مهار و کنترل ، ترميم و بازسازي حوادث وسوانح دارد.

وي با بيان اين که مولفه‌ها، ابزار و امکاناتي که  مي‌توانددر پيشگيري از سوانح و حوادث طبيعي تهران هوشمندانه به ما کمک کند نيازمندسازوکارهاي مناسب است، افزود: اقدامات پيشگيرانه سبب ارتقاي ضريب ايمني در جامعه مي‌شودو مهمترين نکته در پيشگيري معطوف ساختن نگاه به استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي است.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران استفاده مطلوب از ظرفيت‌هاي مردمي را اصلي‌ترين کليد موفقيت در پيشگيريو کنترل بحران خواند و بر ايجاد تعامل ميان نهاد مديريت بحران و شهروندان بر اساس اعتماد متقابل تاکيد کرد.

وي با بيان اين نکته که شرط موفقيت در هر کاري ايجاد تشکيلات وسازماندهي است،گفت: هر محله به يک گروه مردمي امداد و نجات نياز دارد و اين‌ گروه‌هابايد در محلات سازماندهي شوند و آموزش‌هاي لازم به آنان ارائه شود و به صورت هرمي در ساختار مديريت بحران شهر تهران آماده فعاليت شوند و در عين حال با شرح وظيفه اعضا و  ابزار لازم هر ماه يکبار قادر بهبرگزاري مانور باشند.

وي با اشاره به اهميت مشارکت در شفاف سازي و آگاه‌سازي جامعه يادآور شد: حساس‌سازي شهروندان نسبت به سوانح بايد ايجاد شود و بدانيم که حادثه در کمين است و براي پيشگيري از آسيب‌ديدن همه بايد آگاه شوند.

 مرتضي طلايي اطلاع رساني قبل، حين و بعد از سوانح را مهم خواند و گفت: داوطلبان امداد و نجات بايد بهساکنان محله  خويش اطلاع‌رساني و آموزشچهره به چهره ارائه دهند.

در ادامه اين مراسم عزيزالله رجب‌زاده  رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در سخناني بااشاره به  مشکلاتي چون درصد بالاي بافت‌هاي فرسوده ، قديمي بودن شريان‌هاي حياتي،تراکم جمعيت و وجود گسل‌هايي در شمال و جنوب تهران به بيان اهميت آموزش شهروندان براي مقابله با سوانحي چون زلزله پرداخت و گفت: با برنامه‌ريزي مي‌توان به سمت پيشگيري و مقابله  با سوانح رفت تا در صورت وقوع حادثه،تلفات و  خسارات به حداقل کاهش يابد و اين پيشگيري نيازمند آمادگي است.

وي افزود: بررسي‌هايجهاني نشان داده است که در زمان وقوع بحران‌هاي طبيعي سازمان‌ها و امدادگران رسميبه تنهايي توان اداره بحران را نخواهند داشت و 70 درصد نجات يافتگان زلزله‌هايبزرگ به وسيله مردم نجات يافته‌اند. بنابراين ما محور کار خود را در تمامي برنامه‌ريزي‌ها،آموزش و سازماندهي مردم قرار داده‌ايم و به سمت توانمند‌سازي آنها حرکت مي‌کنيم.

وي گفت: طبق برنامهريزي‌هاي صورت گرفته ستاد‌هاي مديريت بحران در 120 ناحيه و 374 محله شهر تهرانفعال خواهند شد.همچنين براي تخليه امن و اسکان اضطراري  و تجهيز محلات اقدام خواهد شد و در هر محله 3 تيم 30 نفره داوطلب واکنش اضطراري محله تشکيل مي‌شود.

وي خاطر‌نشان کرد: ايجادستادهاي مديريت بحران در مجتمع‌هاي مسکوني و تجاري در سطح شهر تهران  و سازماندهي و تجهيز آنها از ديگر برنامه‌هاي در دست اجراست.

اجراي برنامه‌هايشاد و سرگرم کننده و قرائت سوگندنامه اعضاي گروههاي جديد«دوام» بخش‌هاي ديگر اين برنامه بود.

نظر شما