دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۴۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
نويسندگان مجموعه تلويزيوني «قهوه تلخ» معتقدند كه داستان اين مجموعه حاصل يك دوران تاريخي است كه پس از سقوط دوره زنديه اتفاق مي‌افتد، دوره‌اي كه اسناد بسيار كمي از آن موجود است و در نتيجه داستان به سمت تخيلي شدن پيش رفته است.

اميرمهدي ژوله در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: پيش از آغاز تصويربرداري اين مجموعه ماه‌ها با مهران مديري درمورد فضاي داستان صحبت كرديم و خوشبختانه حاصل كار تا الان مثبت بوده‌است. 

 

او در ادامه گفت: «قهوه تلخ» به سال 1207 كه دوره حكومت زنديه سرنگون شده‌است، بر مي‌گردد. 5 سالي كه در تاريخ نامشخص است و نوشته درباره آن 5 سال وجود ندارد.


خشايار الوند ديگر نويسنده اين مجموعه در تاكيد سخنان ژوله گفت: ما با همفكري و مشورت به ساختار كلي «قهوه تلخ» رسيديم و تنها با اين ايده كه حكومت زند سرنگون شده و يك دوره خيالي براي شخصيت اصلي داستان رخ مي‌دهد، «قهوه تلخ» را نوشتيم. از همان ابتدا تحقيقات براي چيدمان وسايل صحنه، و لباس‌ها جز مهمترين نكاتي بود كه با توجه به دوره تاريخي را كه داستان در آن مي‌گذشت، رعايت كرديم. 


ژوله در پاسخ به اين پرسش كه داستان، يك دوران تاريخي را طي مي‌كند تا به امروز برسد، عنوان كرد: هدف ما از نوشتن «قهوه تلخ»، طي كردن يك دوره تاريخي تا به امروز نبود و فقط دوره گم شده تاريخي را درنظر داشتيم و اين‌كه در زمان حكومت زنديه نمي‌دانستيم چه رخ داده است!


وي درباره واگذاري اين مجموعه به شبكه نمايش خانگي گفت: مشكل «قهوه تلخ» و تلويزيون بحث سانسور اين مجموعه نبود، چون بعد از سال‌ها مشخص شده كه تلويزيون چه محدوديت هايي دارد؛ و تقريبا تا قسمت 35 از سوي ناظر كيفي اين مجموعه چك شده بود و مشكلي نداشت. اما  «قهوه تلخ» از همان ابتدا قرار بود با توجه به سرمايه سنگيني كه براي مجموعه شده‌بود، به شبكه نمايش خانگي واگذار شود.



اين نويسنده در ادامه با بيان اينكه مجموعه‌هاي ديگري هم قبل از «قهوه تلخ» به شبكه خانگي آمده‌بودند عنوان كرد: فكر مي‌كنم فضاي خوبي ايجاد شده كه مجموعه هاي مستقل ساخته و به شبكه خانگي واگذار شوند. مجموعه هاي «گنج مظفر» يا شوخي«با ماهواره ها» از جمله مجموعه هاي موفقي بودند كه به شبكه خانگي آمدند.


الوند در ادامه گفت: مردم مجموعه هاي طنز را مي پسندند و اشتياق زيادي براي خنديدن و شاد بودن دارند، اين فرصت مناسبي است كه مجموعه هاي طنز از طريق شبكه خانگي دربين مردم توضيح شوند. حضور بازيگران اگرچه مهم است اما آقاي مديري از قسمت بيستم وارد مجموعه خواهند شد و تا الان مي‌بينيم كه «قهوه تلخ» فروش خوبي داشته است، پس محصول نهايي كار مهم تر است.



وي در مقايسه «قهوه تلخ» با مجموعه‌هاي طنز قبلي كه به كارگرداني مهران مديري ساخته شده بود، عنوان كرد: هميشه سطح توقع مردم بالاست، اما اگر مقايسه‌اي بين مجموعه پر مخاطب «برره» و «پاورچين» كنيد متوجه مي‌شويد كه «قهوه تلخ» با كلي هزينه ساخته شده و قبل از پيش داوري بايد تا انتهاي كار را ديد.



ژوله در پايان گفت: بايد زمينه‌اي براي ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني فراهم شود كه به صورت خصوصي‌سازي اداره شود و مردم در سبد روزانه خود هر هفته يك مجموعه دنباله دار را خريداري كنند. اين جريان هم به نفع رسانه اي چون تلويزيون ملي ماست و هم به نفع كارگردان و تهيه كننده يك مجموعه؛ فكر مي كنم اين فضا فراهم شده و شبكه خانگي تبديل به يك شبكه مستقل براي ساخت اينگونه مجموعه‌ها است.


نظر شما