دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۵
کد خبر: ۲۴۶۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
برخلاف گزارش راپمي كه اعلام كرده 57 گونه مرجان در خليج فارس وجود دارد، به احتمال زياد بيش از 100 گونه مرجان در اين خليج وجود دارد كه بايستي شناسايي شوند.

به گزارش "شهر"، اميد صديقي، مديركل اكوبيولوژي دريا سازمان حفاظت محيط زيست در كارگاه آموزشي تنوع زيستي گفت: خليج فارس كه مساحتي برابر 23 هزارو 900 كيلومتر مربع دارد داراي تنو ع زيستي بسيار بالايي است و عمق آن بطور متوسط برابر 35 متر است.

 

او افزود: خليج فارس به خاطر داشتن جنگل‌هاي حرا ، اكوسيبستم هاي مرجاني، پستانداران دريايي و لاكپشت‌هاي دريايي در معرض انقراض از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

 

به گفته صديقي، تنوع زيستي در برخي مناطق خليج‌فارس از جمله منطقه سجافي و بحر كانسر بر اساس شاخص‌هاي تنوع بسيار بالاتر از حد معمول است.

 

وي خاطرنشان كرد: بالاترين تنوع در خليج‌فارس متعلق به اكوسيستم هاي مرجاني و بالاترين توليد در اين خليج متعلق به جنگل‌هاي حرا است.

 

مديركل اكوبيولوژي دريا سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: در خليج‌فارس بيش از 1600 گونه ماهي ، 15 گونه ميگو، 26 گونه پستاندار، 5 گونه لاكپشت در معرض انقراض و، 90 گونه پرنده و 2 گونه مانگرو وجود دارد.  

صديقي با بيان اينكه ارتباط خليج فارس با درياي عمان و اقيانوس هند از طريق تنگه هرمز است،افزود: تبادل آب از اين طريق بسيار كند است و بين 5 تا 7 سال طول مي‌كشد تا آب خليج‌فارس به كلي جابجا و عوض شود، بنابراين خودپالايي آلودگي‌ها در اين خليج به كندي صورت مي‌گيرد.

 

 او يادآور شد: بر اين اساس بايستي برنامه‌هاي مدون براي جلوگيري از ورود هرزابهاي ساحلي و فاضلاب به خليج فارس با وجود چنين اكوسيستم متنوع و با ارزشي بايد در نظر گرفت و با پايش‌هاي مستمر از آن حفاظت كرد.

به گفته صديقي مناطق جزيره هنگام، لارک، دهنه و دلتاي اروندرود و نيز هندورابي کانديداي قرار گرفتن در ليست مناطق حفاظت شده ايران هستند و سازمان محيط زيست همه تلاش خود را براي قرار گرفتن اين مناطق در ميان مناطق حفاظت شده انجام خواهد داد.

در اين کارگاه آموزشي "محمدعلي حکيم آرا" ازمدرسان دانشکده صداو سيما در مورد شيوه‏هاي استفاده از ارکان مختلف تبليغات که مي تواند در نگارش خبرهاي محيط زيستي به اقبال هرچه بيشتر مخاطبان و نيز تاثيرگذاري بيشتر بيانجامد اشاره کرد.

حکيم آرا به اين نکته اشاره کرد که لازم است در حوزه‏هاي مختلف مخاطبان محيط زيست را شناسايي و به اشکال گوناگون آنها را با مسئله مربوطه درگير کرد. 

 به گفته او شيوه هاي مختلف درگيرکردن مخاطبان ، استفاده از ارکان اهميت و کاربرد موضوع ، خطرناک بودن، ارزش نشانه و فرح بخشي موضوع است.

او تاکيد کرد:  در نوشتن اخبار بايد از اين ارکان به طور نسبي براي گروههاي مختلف مخاطب استفاده کرد  .

  در پايان اين کارگاه آموزشي به خبرنگاران حاضر گواهي نامه‏هايي اعطا شد .


نظر شما