يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۸
کد خبر: ۲۴۷۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
کارشناس مرکز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت:
بر اساس آمار، ميزان بروز تب مالت در کشورمان از 90 هزار مورد در سال 68 به 12 هزار و 700 مورد در سال 88 رسيده است.
به گزارش شهر، محمد زينعلي کارشناس مسئول مرکز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت گفت: با وجودي که به دليل غير فعال بودن نحوه گزارش گيري بيماري تب مالت در شهرها، نمي توان اطمينان داد که تمام موارد بيماري گزارش مي شود، اما در روند کاهش بيماري از 34 به 25 و سپس به 5/17 مورد در هر صد هزار نفر از جمعيت کشور، امکان خطا وجود ندارد چرا که شرايط آمارگيري ثابت بوده است.

گفت: از سال 68 به بعد، با توسعه کارخانجات پاستوريزه از يک سو و توسعه فرهنگي و ار تقاء آگاهي جامعه از سوي ديگر و مهم تر از آن پوشش واکسيناسيون دامي عليه بيماري بيماري بروسلا، بروز بيماري تب مالت در کشور کاهش يافته است به طوري که جز پيکي در سال 79-80، روند بيماري نزولي بوده است.

به گفته وي، بر اساس آمار، ميزان بروز تب مالت در کشورمان از 90 هزار مورد در سال 68 به 12 هزار و 700 مورد در سال 88 رسيده است.

وي با بيان اينكه به دلايل مختلف نمي‌توانيم با اطمينان بگوييم که صد درصد موارد تب مالت گزارش مي شود در عين حال افزود: آمارگيري يک سوي قضيه است و سوي ديگر آن، ادامه درمان بيماران است چرا که درمان بيماري تب مالت طولاني مدت است و بيماران بايد در مراکز بهداشتي تحت درمان قرار گيرند.

زينعلي مدت درمان تب مالت را هشت هفته عنوان کرد که در صورت انجام نشدن کامل درمان، عود بيماري به شکل مزمن رخ خواهد داد.

وي با بيان اينکه هماهنگي بين بخشي، يکي از استراتژي هاي اساسي براي کنترل بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان است، به تعامل بسيار نزديک اين سازمان با سازمان دامپزشکي کشور اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده است که به دنبال کاهش موارد بيماري در دام، معمولا شاهد کاهش بيماري در انسان خواهيم بود.
نظر شما