يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۱
کد خبر: ۲۴۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
فرمانده مرزباني نيروي انتظامي اعلام كرد: امروزه عواملي چون تروريسم، مواد مخدر، تهاجم فرهنگي و جرايم سازمان يافته تهديد كننده امنيت كشورها به شمار رفته و تهديدات نظامي ديگر مهمترين عامل به شمار نمي‌رود.

به گزارش شهر: سردار حسين ذوالفقاري امروز در اولين اجلاس فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو گفت: گرچه از ديرباز مرزها يكي از عوامل تنش‌زا و ايجاد مناقشه بين دولت‌ها و برخي از جنگ‌ها در گذشته تاريخ بر سر تعيين حدود مرزهاي جغرافيايي بوده است. لاكن امروزه با تحول در نوع تهديدات و روش‌هاي تامين امنيت مي‌توان گفت كه بهره‌گيري از جنبه‌هاي نظامي در راهبرد كشورها به منظور دفع تهديدات و برقراري امنيت تا حد زيادي اهميت و جايگاه گذشته خود را از دست داد و راهبردهاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و زيست‌محيطي اهميت ويژه‌اي در توليد امنيت يافته‌اند.

 

وي اظهار داشت: در حالي كه مرزهاي جغرافيايي تعيين كننده حدود، قلمرو و حاكميت واحدهاي سياسي به شمار مي‌روند و به ظاهر عامل جدايي ميان دولت‌ها و ملت‌ها محسوب مي‌شوند لاكن با نگاه مشترك فرصت‌محور به مرزها مي‌توان آن را حلقه اتصال بين همسايگان قلمداد كرد.

 

سردار ذوالفقاري در ادامه افزود: با بهره‌گيري از مكانيزم مناسب از اين ظرفيت در جهت تحكيم روابط، توسعه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و در نتيجه حفظ منافع ملي كشورها و ايجاد امنيت پايدار جمعي استفاده كرد.

 

فرمانده مرزباني ادامه داد: با نگاهي به شرايط كنوني جهان و براساس اسناد راهبردي آينده‌پژوهانه برخي از كشورها تغيير قابل توجهي در عوامل تهديد كننده امنيت به وجود آمده است.

 

سردار ذوالفقاري گفت: قبل از آنكه تهديدات نظامي امنيت كشورها را مورد مخاطره قرار دهد عواملي چون تروريسم، توليد و اشاعه مواد مخدر، قاچاق سلاح و مهمات، قاچاق انسان، مهاجرت‌هاي غيرقانوني، تهاجم فرهنگي، جرائم سازمان يافته و مخاطرات زيست محيطي و همچنين مداخلات برخي از قدرت‌هاي بزرگ منطقه‌اي براي تقرفه‌افكني و ايجاد اختلاف با استفاده از تفاوت‌هاي قومي و مذهبي و حمايت هدفمند از گروه‌هاي تروريستي، امنيت كشورها را در معرض آسيب قرار داده‌اند.

 

وي اظهار داشت: بنابراين شيوه‌هاي تامين امنيت متناسب با نوع تهديدات تغيير يافته از جمله شناخت مشترك از نوع تهديدات و عزم جمعي براي از بين بردن بسترهاي توليد ناامني و وجود قوانين و مقررات لازم توسط همه كشورها احساس مي‌شود.

نظر شما