يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۵
کد خبر: ۲۴۸۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۹
بحث كمبود معلم در استان تهران در چند سال اخير به دليل بازنشستگي پيش از موعد تعداد كثيري از معلمان به يك معضل جدي تبديل شد كه در همين راستا از طريق برگزاري آزمون استخدامي 40 هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

به گزارش خبرنگار " شهر " اما ورود اين 40 هزار نفر نيز نتوانست مشگل كمبود 5 هزار معلم در شهر تهران را حل كند تا در سال تحصيلي جديد دانش آموزان تهراني بدون معلم سر کلاس درس حضور پيدا نکنند زيرا دولت اجازه استخدام نيرو در كلانشهر تهران را به آموزش و پرورش نمي دهد.

 

 

خريد خدمات آموزشي معلمان شركتي جايگزين استخدام رسمي

آموزش و پرورش در سال گذشته براي جبران عدم حضور معلم در كلاس با خريد خدمات آموزشي معلمان شركتي به صورت موقت اين مشگل را حل كرد. اين معضل از زماني در آموزش و پرورش شروع شد كه با اجراي قانون بازنشستگي پيش از موعد که در سال 1387 با پيشنهاد وزير وقت آموزش و پرورش در مجلس تصويب شد، عده كثيري از معلمان با اعلام بازنشستگي پيش از موعد از ادامه خدمت در اين وزارت خانه منصرف شدند و بدون اينكه جايگزيني داشته باشند كلاس هاي درس را بي معلم گذاشتند.

 

با آمدن وزير جديد در سال گذشته و انتقاد صريح ايشان از پذيرش اين بازنشستگي ها در يكي از سخنراني هاي خود اعلام كرد: " اين‌که 72 هزار و 500 نفر را به يکباره در آموزش و پرورش بازنشسته کنيم به طوري که در يک منطقه فقط يک دبير فيزيک باقي مانده باشد، موجب قرار گرفتن آموزش و پرورش در معرض سقوط است".

 

توقف بازنشستگي پيش از موعد،به دليل موانع قانوني‌ و نبود اعتبارات

وزير آموزش و پرورش در مورد بازنشستگي پيش از موعد فرهنگيان گفت " به دليل موانع قانوني و همچنين نبود اعتبار در اين بخش، شرمنده فرهنگياني هستيم كه متقاضي بازنشستگي پيش از موعد هستند".

 

حاجي بابايي در حاشيه نواختن زنگ «پيوند اوليا و مربيان» اعلام كرد تا قبل از نهايي شدن برنامه پنجم بازنشستگي پيش از موعد فرهنگيان زن با سابقه 25 سال خدمت كه داراي مشكل خاص باشند، اجرايي مي‌شود.

وي در ادامه افزود " در بودجه سنواتي آموزش و پرورش اعتباري جداگانه براي بازنشستگي پيش از موعد در نظر گرفته نشده است، اما دولت در مصوبه‌اي اعلام كرده است كه ارگان‌ها در صورتي كه بخواهند نيرويي را پيش از موعد بازنشسته كنند، بايد از منابع داخلي اعتبار آن را تامين كنند، اين در حاليست كه آموزش و پرورش منابع داخلي ندارد".

 

انتقال معلمان از شهرستان هاي تهران به مركز

 

بر همين اساس وزير آموزش و پرورش در 12 ارديبهشت امسال و در حاشيه مراسم زنگ سپاس معلم درباره جبران کمبود نيرو در آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 90-89 گفت: " معلمان علاقه‌مند را که سابقه بيش از 20 سال دارند از شهرستان‌هاي تهران به مرکز استان منتقل مي‌کنيم".

 

در همين زمينه بازگشت معلمان بازنشسته به کلاس درس يکي‌ديگر از راه حل‌هاي وزير آموزش و پرورش براي جبران کمبود نيرو در شهر تهران بود که اجرايي شد.

 

اما كمبود نيروي معلم در برخي از مقاطع تحصيلي به اين سادگي ها حل نشد و متعاقب آن حاجي بابايي دستور داد براي حل بحران كمبود معلم در مقطع دبستان كليه نيروهايي كه با مدرك تحصيلي ابتدايي در مقاطع راهنمايي و متوسطه درس مي دادند به دبستان ها بازگردند.

 

آنچه از شواهد امر پيداست رجوع دوباره معلمان به پايه ابتدايي و بكار گيري نيروهاي شركتي هيچ كدام نتوانسته است مشگل كمبود نيرو را در كلاس هاي درس تهران به خصوص در مناطق 9 و 11جبران كند تا جايي كه آموزش و پرورش شهر تهران در خواست بيش از 800 نيرو در دوره ابتدايي و فني و حرفه‌اي را از آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران که خود به تازگي براي حل مشکل کمبود نيرو از طريق آزمون استخدام کرده، داشته است.

 

نظر شما