دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۲۴۹۶۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۶
رييس مركز آمار ايران گفت: درآمد سرانه هر فرد ايراني به قيمت جاري قبل از انقلاب 31 هزار تومان و هم اكنون اين نرخ به قيمت جاري پنج ميليون تومان است.

عادل آذر در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران، با بيان آنكه ‌آمار و اطلاعات اميدوار كننده و ارزشمندي در ايران براي تحول اقتصادي وجود دارد، ‌گفت: رشد ساخت و ساز در سال 88 نسبت به مدت مشابه سال 87 در تهران 69 درصد رشد و در كل كشور 43 درصد رشد را نشان مي‌دهد كه معناي اين امر نيز آن است كه ايران به يك كارگاه عظيم ساخت وساز تبديل شده كه البته در نهايت افزايش ساخت و ساز نيز منجر به افزايش ميزان اشتغال در كشور مي‌شود.

به گفته وي، ‌براساس آخرين آمار ضريب نفوذ تلفن همراه در روستاها 65 درصد و در شهر ها 86 درصد، ضمن آنكه ميزان بهره‌گيري از تلويزيون رنگي در كشور نيز 99 درصد است.

آذر با بيان آنكه صد درصد روستاها هم اكنون داراي آب و برق هستند،‌ تصريح كرد: از اين آمار مي‌توان نتيجه گرفت كه سطح رفاه زندگي در كشور بيش از پيش افزايش يافته است.

وي با اشاره به فرارسيدن روز ملي آمار و برنامه‌ريزي‌، گفت: ‌تا امسال اول آبان در كشور روز ملي آمار ناميده مي‌شد كه در هماهنگي با انجمن آمار ايران و فراخوان مجامع بين‌المللي مقرر شد هفته‌اي با نام هفته ملي آمار تعيين شود كه از 28 مهر تا 4 آبان خواهد بود.

آذر با بيان آنكه‌ اطلاعات آماري هر كشور مبناي برنامه‌ريزي خواهد بود، اظهار داشت:‌ در صورتي كه اطلاعات دقيقي در اين خصوص داشته باشيم مي‌توان برنامه‌ريزي دقيق‌تري را براي كشور انجام داد و مركز آمار ايران نيز بعنوان چشم و گوش نظام بايد بتواند آمار درستي را در حوزه‌هاي مختلف سياسي،‌اجتماعي،‌اقتصادي و غيره در اختيار سياستمداران و دولتمردان قرار دهد.

وي موفقيت كشورهاي پيشرفته دنيا را منوط به وجود اطلاعات و آمار دقيق دانست و گفت: مركز آمار ايران بعنوان نهادي حاكميتي و مرجع رسمي توليد و تهيه آمار است كه در طول 44 سال گذشته به فعاليت خود ادامه داده است.

آذر خاطرنشان كرد: مركز آمار ايران بعنوان يك امانتدار و اعتمادساز در جامعه بدون هيچگونه دخل و تصرفي و با رعايت استانداردهاي اطلاعات به فعاليت خود ادامه داده و اطلاعات را با رعايت امانت در اختيار دولتمردان قرار مي‌دهد.

رييس مركز آمار ايران با بيان آنكه مركز آمار ايران بايد همانند آيينه عمل كند، افزود: ‌اين مركز آنچه در كشور وجود دارد را بدون هيچ كمي و كاستي ارايه مي‌كند و تاكنون نيز درطول فعاليت 44 ساله خود حتي يك مورد شكايت مردمي در خصوص در اختيار قرار دادن اطلاعات به سوء استفاده كنندگان و غيره نداشته است.

وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ماه مبارك رمضان و در ديدار با دولتمردان در خصوص انتشار آمارهاي نادرست در جامعه، ‌گفت: اين بيانات داراي دو وجه است كه وجه اول آن خطاب به آمارگران و متوليان آمار و وجه دوم نيز خطاب به مردم است.

رييس مركز آمار ايران، ‌جذب و آموزش نيروهاي متخصص را از وظايف مركز آمار دانست و اظهار داشت:‌ مردم نيز نبايد به آمارهايي كه حساب و كتاب درستي ندارد اعتماد كنند، ضمن آنكه بايد سطح عمومي آمار در كشور تقويت شود تا مردم بتوانند تفسير مناسبي از آمار داشته باشند و البته اين امر يكي از وظايف اصحاب رسانه نيز هست.

وي از وزارت آموزش و پرورش درخواست كرد كه دانش آمار را از سطح پايه به دانش آموزان آموزش دهد تا بيگانگان با ارايه آمار و ارقام نادرست مردم را دلسرد نكنند.

آذر گفت: برخي نرخ بيكاري در ايران را بيش از 40 درصد اعلام مي‌كنند در حالي كه اين همانند آن است كه بگوييم ميزان حرارت بدن فردي بيش از 60 درصد است كه اين امر امكان پذير نيست.

وي گفت: همانطور كه امكان ندارد درجه حرارت بدن يك فرد 60 درجه باشد نرخ بيكاري در جامعه نيز نمي‌تواند بيش از 30 درصد باشد و مردم بايد از اطلاعات آگاه باشند تا بتوانند آمار را بدرستي تفسير كنند.

رييس مركز آمار اظهار داشت: پيشرفت آمار ايران هم اكنون به ميزاني است كه برخي از كشورهاي منطقه خاورميانه و همسايه هم اكنون خواستار دريافت مشاوره در زمينه آمار از ايران هستند.

وي اجراي طرح جمع آوري اطلاعات خانوارهايي كه مربوط به قانون هدفمند كردن يارانه هاست را بزرگترين فعاليت مركز آمار ايران دانست و افزود: در اين طرح بيش از 67 ميليون و 600 هزار نفر اطلاعات خود را به مركز آمار ايران ارايه كردند كه اين امر به مجهز شدن زيرساخت هاي آماري كشور كمك زيادي كرد.

آذر با اشاره به قرارگيري در دهه پيشرفت، ‌تدوين سند چشم انداز و نهايي شدن برنامه پنجم توسعه، ‌گفت: تحقق اهداف اين برنامه‌ها منوط به وجود اطلاعات آماري درست در كشور است و مردم بايد با آغوش باز اطلاعات را در اختيار ماموران آمار قرار دهند.

به گفته وي ‌در استفتائاتي كه از مراجع قم در خصوص ارايه اطلاعات به مركز آمار شده آنها بر لزوم ارايه اطلاعات درست تاكيد كرده و ارايه اطلاعات غلط را از لحاظ شرعي نادرست دانسته‌اند.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما