يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۵۰۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
در اين بيانيه فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو بر اهميت افزايش و تقويت بيشتر همكاري دو جانبه و چند جانبه و افزايش تبادل اطلاعات و تجارب در جهت مبارزه با مواد مخدر، مواد روانگردان، مهاجرت غير قانوني،‌ قاچاق انسان، تروريسم و ساير جرائم سازمان يافته فرامليتي تأكيد كردند.

به گزارش شهر :طبق تصميمات اتخاذ شده در دومين اجلاس وزراي كشور دول عضو اكو در عشق‌آباد (7 مي سال 2008 ميلادي)‌ و بنا به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران، اولين اجلاس فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو در مورخه 27 و 28 مهر 1389 هجري شمسي در تهران برگزار شد.

 

در اين اجلاس، فرماندهان و نمايندگان و شركت‌كنندگان مسائل و موضوعات مهم مختلفي را مورد بررسي قرار داده و بر اهميت افزايش و تقويت بيشتر همكاري دو جانبه و چند جانبه و افزايش تبادل اطلاعات و تجارب در جهت مبارزه با مواد مخدر، مواد روانگردان، مهاجرت غير قانوني،‌ قاچاق انسان، تروريسم و ساير جرائم سازمان يافته فرامليتي تأكيد كردند.

 

همچنين آنان اهميت افزايش هر چه بيشتر تعامل و همكاري بين فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو را مورد تأكيد قرار دارند. در پايان، نمايندگان شركت‌كننده در اجلاس راجع به مواد ذيل به توافق رسيدند:

 

 با عنايت به اينكه امنيت عامل محوري براي توسعه و شكوفايي كشورهاست،‌ بنابراين هرگونه ناامني در مرزها به طور مستقيم امنيت كل منطقه را به مخاطره خواهد انداخت. از آنجا كه قاچاق مواد مخدر، تروريسم، مهاجرت غير قانوني، قاچاق انسان و جرائم سازمان يافته فرامليتي از جمله عواملي هستند كه به گسترش ناامني در مرزها دامن مي‌زنند. بنابراين بايستي با افزايش همكاري ميان كشورهاي عضو اكو براي مبارزه با جرائم سازمان يافته اهميت داده شود و متعاقب آن بايد بدنبال راهكار و ساز و كارهايي جهت افزايش همكاري و تبادل اطلاعات در اجلاس‌هاي بعدي بود.

 

 كنترل مؤثر مرزها مهمترين عامل مؤثر در پيشگيري و كاهش جرائم است. با در نظر گرفتن پيشرفت‌هاي علمي و فن‌آوري در زمينه كنترل مرزها، شركت‌كنندگان بر بكارگيري فن‌آوري نوين و پيشرفته در مرزها براي كنترل بيشتر جريان مواد مخدر، داروهاي روانگردان،‌ مهاجرت غير قانوني، تروريسم و ساير جرائم سازمان يافته فرامليتي تأكيد فراوان كردند.

 

شركت كنندگان توافق كردند كه به منظور دستيابي به يك سيستم كنترل مرز مؤثر و كارا لازم است كه اطلاعات ميان نيروهاي مرزباني كشورهاي عضو به سرعت رد و بدل شود، هر كدام از كشورهاي عضو پايگاه داده‌هاي خود را به منظور شناسايي مجرمان خصوصاً در ايست بازرسي‌هاي مرز تقويت خواهند كرد. در اين اجلاس بيان شد كه فقط هرگاه بانك داده‌هاي هر كشور براي شناسايي مجرمان در سطح ملي ارتقاء يافت و تشريفات قانوني از ميان برداشته شد، توان ايده تأسيس يك بانك داده‌اي منطقه‌اي را در اجلاس‌هاي آتي فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو را مطرح كرد.

 

از آنجا كه برگزاري دوره‌هاي آموزشي منسجم و هماهنگ شده و ايجاد تفاهم و درك مشترك به مبارزه با جرائم سازمان يافته، افزايش امنيت و كنترل مؤثر مرزها در منطقه كمك شاياني مي‌كند، ‌در اين اجلاس درباره استفاده از مراكز آموزشي موجود در كشورهاي عضو اكو، توافق صورت گرفت.

 

 همچنين موافقت‌ شد كه در اجراي توافق چارچوب ترانزيت و حمل و نقل در منطقه اكو (TTFA) در طول مرزهاي كشورهاي عضو تسهيل پذيرد.

 

با عنايت به اينكه امكانات و تجهيزات مناسب مرزي، حمل و نقل مسافران عادي و آژانس‌هاي توريستي و مسافرتي را تسهيل مي‌‌كند و اين امر منجر به جلوگيري از حمل و نقل غير قانوني مي‌شود، بنابراين افزايش و بهبود اين امكانات و تجهيزات مورد تأكيد قرار گرفت.

 

با آگاهي از اينكه گسترش بيماري‌هاي واگيردار مي‌تواند اثرات نامطلوبي بر كشورهاي منطقه داشته باشد، نمايندگان بر تيين راهبردي براي كنترل بيماري در مرزها تأكيد كردند.

 

به منظور افزايش امنيت مرزها، تبادل تجارب و بالا بردن همكاريهاي دو جانبه و چند جانبه، از دبير خانه اكو خواسته شد تا نسبت به برگزاري اجلاس فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو به صورت سالانه اقدام كنند.

 

در اين اجلاس از دبيرخانه سازمان درخواست شد تا از طريق مجاري ديپلماتيك براي پيشنهاد ميزباني دومين اجلاس فرماندهان مرزباني كشورهاي عضو اكو با اين كشور مشورت شود.

 

شركت‌كنندگان از دولت و به خصوص از نيروها و مسئولان فرماندهي مرزباني جمهوري اسلامي ايران براي ميهمان‌نوازي سخاوتمندانه و برگزاري سازماندهي مناسب اجلاس تشكر و قدرداني كردند.

نظر شما