سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۸
کد خبر: ۲۵۱۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹
28آبان تا 3 آذر جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه همزمان در تهران و هشت استان کشور برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران، اين رويداد سينمايي که جشن بزرگ فيلمسازان جوان کشور به شمار مي‌آيد امسال با استقبال گسترده فيلمسازان داخلي در بخش ملي و فيلمسازان و سينماگران 95 کشور جهان در بخش بين‌المللي روبرو شده است.

اهدافي چون ارتقاي سطح آگاهي، تجربه و بينش نسل جوان براي نيل به سينماي ملي و دين‌مدار، با هدف بسط و تعميق ارزش‌هاي والاي ديني و فرهنگي، پرورش هنرمندان متعهد، نوگرا و توانمند در زمينه‌شناخت و شناساندن نيازهاي راستين جامعه و بيان حقيقت‌گرا و هنرمندانه مضامين تحکيم جنبه‌هاي مستقل اين سينما و در عين حال، تقويت بنيان‌هاي فرهنگي سينماي کشور، معرفي و ارزيابي بهترين توليدات يکساله فيلم کوتاه ايران و ساير کشورهاي جهان دنبال مي‌کند.بيش از چهار هزار اثر از ايران و 95 کشور جهان براي دبيرخانه جشنواره رسيده که اين آمار شامل آثار رسيده بخش ملي و بخش بين‌الملل مي‌باشد.در بخش ملي بيش از 1700 فيلم در قالب پويانمايي، داستاني، تجربي، مستند و در بخش بين‌الملل بيش از2090 عنوان فيلم براي دبيرخانه آمده است.


آمريكا، ايتاليا، لهستان، بلژيك، كانادا، آرژانين، هندوستان، سوئيس، ژاپن، استراليا، هلند، پرتغال، تركيه، چين، مكزيك، كره‌جنوبي، اتريش، تايوان، يونان، ايرلند، فنلاند، مجارستان، لبنان، جمهوري‌چك، روماني، تايلند، روسيه، شيلي، سنگاپور، نيوزيلند، سوئد، كوبا، مصر، اوكراين، اسكاتلند، صربستان، اسلووني، كروواسي، دانمارك، استونيا، ليتواني، بلغارستان، لاتويا،پرو، مراكش، كلمبيا، جمهوري ‌اسلواكي، نروژ، بوليوي، مالزي، ونزوئلا، تونس، اردن‌، كزووو، جورجيا، عراق، الجزاير، لوگزامبورگ، والز(انگليس)، بوسني‌وهرزگوين، آذربايجان، اندونزي، اروگوئه، ارمنستان، كامرون، سنگال، قبرس، ايرلند‌شمالي، فيليپين، ساحل‌عاج، كاستاريكا، كنگو، سريلانكا، قزاقستان، فلسطين، ايالات ‌متحده ‌عرب، موزامبيك، كويت، بنگلادش، كمبوديا، اكوادور، هندوراس، قرقيزستان، عربستان، تانزانيا و بلاروس كشورهايي هستند كه در اين جشنواره شركت كرده اند.


انجمن سينماي جوانان ايران با توجه به استقبال فيلمسازان ايران و جهان و با نظر به اينکه اين رويداد سينمايي، بزرگ‌ترين اتفاق سالانه حوزه فيلم کوتاه و سينماي جوان به شمار مي‌آيد، علاوه بر نمايش آثار منتخب جشنواره به منظور ارتقاي سطح آگاهي، دانش و توان سينمايي و فني دهها برنامه ديگر شامل کارگاه‌هاي آموزشي و تحليلي، ميزگردها، نشست‌هاي تخصصي، جلسات نقد و بررسي و برنامه‌سازي را پيش‌بيني کرده است.


همزمان با برگزاري جشنواره به عنوان بزرگترين و تأثيرگذارترين رويداد سينمايي حوزه سينماي کوتاه کشور دهها برنامه جنبي در دو بخش سينماي ملي و سينماي بين‌الملل پيش‌بيني شده است.


بخش‌هاي جنبي جشنواره در قالبي غير رقابتي طراحي شده و فرصتي است براي تبادل انديشه‌ها و تجربه‌هاي هنرمندان و زمينه‌اي مناسب براي ارزيابي جايگاه آثار فيلمسازان فيلم کوتاه.


پيش‌بيني برنامه «نمايش‌هاي ويژه از ايران و جهان»، «برنامه‌هاي بزرگداشت»، «مرورآثار فيلمسازان صاحب نام سينماي کوتاه کشور»، «نشست‌هاي تخصصي»، «کارگاههاي آموزشي و فرهنگي و موضوعي» و «جلسات نقد و بررسي با حضور صاحب‌نظران و منتقدان کشور»، همچنين «نشست با ميهمانان خارجي» از ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين بخش است. دبيرخانه جشنواره فيلم کوتاه تهران امسال، ميزبان بيش از 4000 فيلم از ايران و 95 کشور جهان است که با توجه به پيشينه اين جشنواره و برگزاري متوالي و مستمر آن شاهد رشد کيفي و مطلوبي در اين حوزه هستيم.


بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران از 28 آبان تا 3 آذر در تهران و همزمان در هشت منطقه فرهنگي کشور برگزار مي‌شود.



نظر شما