دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۵۱۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
وزير رفاه و تامين اجتماعي از اختصاص رديف اعتباري مشخصي از محل اعتبارات هدفمند سازي يارانه‌ها به تأمين‌اجتماعي خبر داد.

به گزارش " شهر " ،مهندس صادق محصولي در جلسه شوراي عالي سازمان نظام پزشكي افزود: اين كار در راستاي اهداف هدفمندسازي يارانه ها و سوق دادن بخشي از منابع حاصل از آن به سمت تامين اجتماعي صورت مي گيرد.


وي خاطرنشان كرد: توانمندسازي و توجه ويژه به بخش تامين اجتماعي، شامل بيمه هاي اجتماعي و درماني و فعاليتهاي حمايتي ازاهداف هدفمندسازي يارانه هاست كه خوشبختانه هم در قانون هدفمندسازي يارانه ها اشاره شده وهم در كارگروه تحول اقتصادي و مجمع سازمان هدفمندسازي يارانه ها مورد تصويب قرار گرفته است.


وي همچنين با تاكيد بر نظام مند كردن حوزه سلامت و بهره وري در اين حوزه گفت : افزايش بودجه در حوزه سلامت بدون تغيير روش ها و اصلاح مديريت ها و همكاري همه بخش هاي مرتبط به تنهايي مشكلات را حل نمي كند .


مهندس محصولي در ادامه با اشاره به اينكه تنها 5/8 درصد ازمنابع حوزه سلامت در اختيارصندوق بيمه خدمات درماني وابسته به وزارت رفاه و تامين اجتماعي است ، خاطر نشان كرد : بعضي ها گمان مي كنند بخش عمده بودجه سلامت دراختياراين وزارتخانه است در صورتي كه اين موضوع درست نيست .


وي طرح "محاسبه سرانه حق بيمه درمان برمبناي درصدي از حقوق" را يكي از اقدامات خوب وزارت رفاه و تامين اجتماعي با همكاري وزارت بهداشت و نمايندگان محترم مجلس و در راستاي اجراي عدالت سلامت بر شمرد و گفت : بر اين اساس هر كس درآمد بيشتري دارد بايد حق بيمه بيشتري را بپردازد.

.

صادق محصولي اجراي طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده را يك ضرورت خواند و يادآور شد: همكاري خوبي بين وزارت رفاه و تامين اجتماعي با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه صورت گرفت و ما آماده دريافت نظرات سازمان نظام پزشكي نيز در اين خصوص هستيم.


وزير رفاه و تامين اجتماعي فعاليت هاي بخش خصوصي در حوزه سلامت را در كشور يك پتانسيل دانست و افزود : كارهاي حاكميتي و نظارتي بايد در بخش دولتي انجام شود ولي كار اجرايي وتصدي گري بايد در بخش خصوصي و با حمايت و پشتيباني بخش دولتي صورت بگيرد.


مهندس محصولي همچنين اعلام كرد: از اول سال 1389 تا كنون حدود 11 هزار ميليارد ريال از سوي صندوق تامين اجتماعي جهت مطالبات معوق به طرف هاي قرارداد پرداخت شده است و طي هفته گذشته دستور پرداخت 450 ميليارد ريال به داروخانه ها و 150 ميليارد ريال به پزشكان ازسوي مديرعامل محترم صندوق تامين اجتماعي صادر شده است.


وزير رفاه گفت: طي دو هفته آينده دستور پرداخت همه مطالبات مربوط به دارو خانه ها و پزشكان سراسر كشور تا پايان مرداد ماه 1389 ابلاغ خواهد شد.


بنا به گفته مهندس محصولي با تلاش ها و برنامه ريزي هاي به عمل آمده در صندوق پيش بيني مي شود كه ظرف چند ماه آينده بدهي به مراكز درماني تابعه دانشگاههاي علوم پزشكي كشور پرداخت و در چارچوب قانون بودجه سال جاري اقدام شود.


مهندس محصولي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به روايتي از اميرالمومنين علي(ع) گفت: حضرت امام علي (ع) مي فرمايند:"من تطبب فليتق الله و لينصح و ليجتهد"، كسي كه به طبابت اشتغال مي ورزد بايستي تقوي الهي پيشه نمايد و خيرخواه بيماران بوده و در راه علم و درمان كوشش كند.


وي افزود: سلامت انسان همواره به عنوان بزرگترين موهبت الهي درجوامع بشري مورد توجه است و پزشك در تامين اين امر مهم بزرگترين نقش را ايفا مي كند و بدين واسطه مي توان آنان را از بزرگترين خدمتگزاران انسان ها دانست.


وزير رفاه و تامين اجتماعي در بيان منزلت حيات انسان ها در نطر شرع مقدس گفت: خداوند متعال در سوره مائده آيه 22 احياء زندگي يك انسان را همسان با زنده كردن همه انسان ها قلمداد كرده است.


مهندس محصولي در ادامه با اشاره به ماده 2 قانون تشكيل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران مبني بر تلاش در جهت تحقق بخشيدن به ارزشهاي عاليه اسلام در همه امور پزشكي، بيان داشت: يكي از بالاترين اين ارزش ها، حفظ سلامت و حيات انسان ها است.


وي افزود: اولين قدم براي تحقق اين ارزشها آراستگي به اخلاق الهي و آراسته شدن پزشكان به اوصاف برشمرده در كلام نوراني اميرالمومنين علي (ع)، يعني تقوي الهي است.


وزير رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: صفت ديگري كه در حديث شريف مذكور ديده مي شود جهد و اجتهاد و تلاش است يعني پزشك بايستي در تحصيل علوم و كسب مهارت و تشخيص درمان بيماري تلاش كند.


مهندس محصولي در تشريح مواد دوم و پنجم از اهداف تشكيل سازمان نظام پزشكي درجهت ارتقاء سطح دانش پزشكي و تلاش درجهت پيشبرد و اصلاح امورپزشكي با نگاه كلان و ساختارمند و توصيه اخلاقي (اجتهاد پزشك) گفت: به عنوان يك توصيه ديني و اخلاقي، پزشك بايستي براي تحصيل علوم و مهارت و درمان بيمار تلاش و سازمان نظام پزشكي هم به عنوان يك شخصيت حقوقي پزشكي در جهت دو هدف فوق كوشش كند.


به گفته وزير رفاه و تامين اجتماعي صفت ديگري كه در كلام امير المومنين (ع) بايد مورد توجه قرار بگيرد صفت دلسوزي و خيرخواهي نسبت به بيمار و رعايت مصالح اوست كه دقيقا در بند سوم اهداف سازمان ذكر شده و حتي اين بند (تلاش در جهت حفظ و حمايت از حقوق بيماران در برابر شاغلان پزشكي) مقدم بر حفظ و حمايت از حقوق صنفي شاغلان حرف پزشكي ذكر شده است.


مهندس محصولي در بخش ديگري از سخنانش يكي از مباحث مطرح در نظام سلامت را بحث اصلاح ساختار نظام سلامت (health sector reform) دانست و افزود: به اذعان تمامي كارشناسان، مديران و سياستگذاران بخش سلامت، سنگ زيربنا ونقطه عطف اين اصلاح، پياده سازي طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده است.


وزير رفاه و تامين اجتماعي افزود: با توجه به بند 6 ماده 2 قانون سازمان نظام پزشكي كه تلاش در جهت همكاري هر چه بيشتر شاغلان حرف پزشكي با دستگاههاي اجرايي دولتي در رفع محروميت هاي بهداشتي و درماني را از اهداف سازمان برشمرده است از اين سازمان انتظار مي رود كه همه تلاش خود را براي اجراي بهينه و موفق طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده صرف كند.


وي با بيان اين كه سازمان نظام پزشكي بايد با مشاركت فعال در بخشهاي سياستگذاري و اجرايي اين طرح براي محقق كردن بند 7 ماده 2 قانون سازمان كه تلاش براي حسن اجراي موازين، مقررات و قوانين مربوط به امور پزشكي است اقدام كند گفت: بدون همكاري بخش غيردولتي، قطعاً اجراي موفق طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده كه بزرگترين تحول در نظام سلامت كشور است با چالش جدي مواجه خواهد شد.


گفتني است جلسه شوراي عالي سازمان نظام پزشكي در سالن كنفرانس اين سازمان با حضور وزير رفاه و تامين اجتماعي، روساي سازمان نظام پزشكي سراسر كشور ، روساي سازمان هاي بيمه گر و ديگر اعضاي شوراي عالي سازمان نظام پزشكي برگزار شد .


نظر شما