دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱
وزير بهداشت با بيان اينكه سالانه بيش از 2/17 ميليون مرگ به علت بيماري هاي قلبي و عروقي رخ مي‌دهد ، هشدار داد : بنابر گزارش جهاني سلامت ، 80 درصد كل مرگ و ميرهاي افراد به علت بيماري هاي قلبي عروقي در كشور هاي در حال توسعه اتفاق مي افتد و بر اين اساس مهمترين عامل مرگ در دنيا اين دسته از بيماري ها محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار شهر، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در اجلاس «بيماري هاي غير واگير تاريخ اصلي توسعه پايدار در قرن 21 ،» در اين باره تصريح كرد: نكته حائز اهميت در رابطه با وقوع مرگ و مير ها به علت بيماري هاي قلبي عروقي اين است كه 80 درصد اين مرگ هاي زود رس با كنترل عوامل خطر مي تواند كاهش يابد.

 وي همچنين اعلام كرد متاسفانه بيماري هاي قلبي در ايران روزانه 300 نفر را به كام مرگ مي برد و 38 درصد كل مرگ ها به علت بيماري قلبي است.

وي همچنين به اين نكته اشاره كرد كه 170 ميليون كودك در كشورهاي فقير با كم وزني مواجه هستند و سالانه بيش از 3 ميليون نفر آنها به اين علت جان خود را از دست مي دهند ، در حاليكه بيش از يك ميليارد انسان بالغ در سراسر جهان داراي اضافه وزن بوده و مهمتر آن كه 300 ميليون نفر آنها از نظر باليني چاق هستند .

وحيد دستجردي افزود: از ميان سالانه حدود نيم ميليون نفر در آمريكاي شمالي و اروپاي غربي بر اثر بيماري هاي مرتبط با چاقي جان خود را از دست مي دهند به گفته وي امروزه بيشتر عوامل خطر بيماري هاي مهم به الگوهاي زندگي و بويژه نحوه مصرف افراد مربوط مي شوند و به اين ترتيب در يك سو با فقر و در سوي ديگر با مصرف بيش اندازه مواجه هستيم كه هر دوي اين دو عوامل موجب بيماري هاي واگير و غير واگير متعدد مي شوند.

وزير بهداشت با اشاره به بروز مشكلات ناشي از ديابت و عوارض آن در پي مسن شدن تدريجي جمعيت كشورها ، اذعان كرد: اگر از هم اكنون يك برنامه زير بنايي مناسب براي كنترل بيماري ديابت و مهمتر از آن پيشگيري از بيماري، همراه با تغيير در شيوه زندگي اجرا نشود ، در سال هاي آينده قادر به كنترل اين بيماري نخواهيم بود.

وي تاكيد كرد: اين وضعيت به طور مشابه و حتي حادتر در تمام كشورهاي منطقه نيز مشاهده مي شود و براين اساس گنجاندن فعاليت هايي در اهداف توسعه هزاره براي پيشگيري و كنترل ديابت منطقي و ضروري به نظر مي رسد .

وحيد دستجردي با بيان اينكه كاهش متوسط فشارخون، چاقي، كلسترول و دخانيات اگر به صورت همزمان در سطح كل جمعيت صورت گيرد ، ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را به كمتر از نصف كاهش مي دهد ، اظهار كرد: از سوي ديگر با پيشگيري و كاهش مصرف دخانيات مي توان ده ها ميليون سال زندگي را در سال هاي 2010 و 2030 حفظ كرد.

به گفته وي اگر از خوردن ناكافي ميوه و سبزي جات، كم تحركي ، اضافه وزن ، فشار خون بالا و كلسترول بالا پيشگيري شود، ميزان بار بيماري قابل پيشگيري در سال 2015 حدود 1/3 بار قابل انتساب به اين عوامل در سال 2000 خواهد بود و به اين ترتيب با كنترل و پيشگيري از اين عوامل خطر حدود 10 سال اميد زندگي سالم را افزايش مي دهيم.

وحيد دستجردي همچنين اظهار كرد: 80 درصد بيماري هاي قلبي عروقي، حملات قلبي، ديابت نوع 2 و يك سوم از سرطانها با حذف عوامل خطر مشترك آنها كه شامل مصرف دخانيات ، غذاي ناسالم ، نداشتن فعاليت بدني و در برخي كشورها استفاده از الكل است، قابل پيشگيري هستند.

وي توجه حاضران در اين اجلاس را به اين نكته جلب كرد كه در كشورهاي در حال توسعه سالانه بيش از 14 ميليون مرگ زود رس بر اثر ابتلا به بيماري هاي غير واگير رخ مي دهد كه در اهداف شاخص هاي توسعه هزاره سوم ناديده گرفته شده است.

وي در اين رابطه تغيير هرم سني جمعيت كشورها به سوي ميانسالي، شهرنشيني، تغيير در شيوه زندگي افراد ، مصرف غذاهاي پر كالري ، كم تحركي، افزايش وزن و زندگي هاي پر استرس در جوامع شهري را مهمترين علل رشد بي سابقه ابتلا به بيماري هاي غير واگير بر شمرد.

 

نظر شما