دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۵۲۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱
اين سوخت‌گذاري نشان مي‌دهد كه ايران با وجود سياست‌هاي مغرضانه برخي كشورهاي اروپايي همچنان سياست‌هاي توسعه‌اي خود را ادامه مي‌دهد و به عنوان يك كشور مستقل در بسياري از عرصه‌‌ها گام بر مي‌دارد.

رييس کميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس در نشست مشترك اين كميسيون با سفراي کشورهاي آفريقايي از قرار گرفتن سوخت نيروگاه بوشهر در قلب رآکتور اين نيروگاه خبر داد.

علاءالدين بروجردي، نماينده مردم بروجرد در ديدار با سفراي کشورهاي آفريقايي گفت: امروز سوخت نيروگاه بوشهر در قلب راکتور قرار مي‌گيرد.

به گفته وي، اين سوخت‌گذاري نشان مي‌دهد كه جمهوري اسلامي با وجود سياست‌هاي مغرضانه برخي كشورهاي اروپايي همچنان سياست‌هاي توسعه‌اي خود را ادامه مي‌دهد و افتخار مي‌كنيم كه امروز با اين پافشاري، به عنوان يك كشور مستقل در بسياري از عرصه‌هاي علوم نوين گام‌هاي بلندي را برداشته‌ايم.

رييس کميسيون امنيت‌ملي همچنين در اين نشست، رابطه ايران و آفريقا را احترام متقابل عنوان كرد و با تاكيد بر جديت مجلس در گسترش روابط با آفريقا، نقش گروه‌هاي دوستي پارلماني را در گسترش و تحكيم اين روابط مهم عنوان كرد.

بروجردي با اشاره به موقعيت استراتژيك و تمدن‌هاي تاريخي قاره آفريقا گفت: اين قاره در روابط بين المللي از اهميت ويژه‌اي براي جمهوري اسلامي ايران و به خصوص مجلس شوراي اسلامي برخوردار است.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به غيبت رييس مجلس در اين جلسه به دليل همراهي با مقام معظم رهبري در سفر ايشان به قم،‌ تلاش‌هاي ديپلماتيك آقاي لاريجاني براي گسترش روابط ديپلماتيك ميان ايران و آفريقا را يادآور شد و اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي و شخص رييس مجلس حمايت خود را از گسترش روابط با آفريقا اعلام مي‌كنند و در سال‌هاي گذشته نيز با تلاش‌ مجلس براي برقراري روابط پارلماني با مجالس كشورهاي آفريقايي، سطح روابط ايران و آفريقا از رشد چشم‌گيري برخوردار بوده است.

بروجردي با بيان اين كه رييس مجلس شوراي اسلامي تاكنون به 4 كشور آفريقايي سفر كرده است، از برنامه قوه مقننه كشورمان براي گسترش ديدارهاي ديپلماتيك ميان مجلس ايران و پارلمان‌هاي كشورهاي آفريقايي خبر داد و گفت: درآينده‌اي نزديك روساي مجالس كنيا، جيبوتي، سومالي و ليبي به تهران سفر خواهند كرد.

نماينده مردم بروجرد از وجود 17 گروه دوستي پارلماني ميان مجلس شوراي اسلامي و پارلمان‌هاي كشورهاي آفريقايي به عنوان فرصتي مناسب براي گسترش و تحكيم روابط ميان ايران و آفريقا ياد كرد و افزود: گروه‌هاي دوستي پارلماني نقش بسزايي در تحكيم مناسبات دارند و گسترش همكاري ميان مجلس شوراي اسلامي و مجالس آفريقايي به عنوان يك سياست استراتژيك استمرار خواهد يافت.

رييس كميسيون امنيت ملي با بيان اين كه سياست جمهوري اسلامي، گسترش روابط با جهان بر اساس احترام متقابل است، از سياست‌هاي ظالمانه برخي كشورها انتقاد كرد و گفت: در برخورد با جمهوري اسلامي ايران و انقلاب ايران، از ابتدا سياست‌هاي منطبق بر ديدگاه‌هاي ظالمانه از طرف آمريكا دنبال شده است و همچنان نيز وجود دارد و طبيعي است كه جمهوري اسلامي نيز در برخورد با چنين كشورهايي بر اساس منافع ملي سرزمين خود عمل خواهد كرد.

در اين نشست كه در محل كميسيون تلفيق برگزار مي‌شد، علاوه بر اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تعدادي از مسئولان وزارت امور خارجه، رييس مجلس كشور كنگو و سفراي كشورهاي آفريقايي از جمله سفراي كشورهاي مصر، آفريقاي جنوبي، كنيا، سنگال، ليبي، تونس، كومور، غنا، مالي و برخي كشورهاي ديگر اروپايي شركت داشتند.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما