دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۵۲۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
اقدامات شهرداري تهران در زمينه ساخت و تجهيز مساجد تشريح شد ؛
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با تشريح اقدامات شهرداري تهران در زمينه ساخت و تجهيز مساجد گفت : تا کنون همه مساجد و حوزه هاي علميه در برابر آتش سوزي بيمه شدند .

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران محمد هادي ايازي با بيان اين که مديريت شهري کمک به مساجد را تکليف مي‌داند ،گفت : يکي از توصيه هاي قرآني و آموزه هاي ديني در اسلام اهتمام به احداث و تعمير مساجد است. مسجد در اسلام فقط محل عبادت نيست و در اين مکان به امور مسلمين نيز پرداخته مي شود؛ در واقع مسجد خاستگاه حکومت و مديريت ديني است.


بنابراين متناسب با اين کارکردهاي مساجد، بايد به تجهيز آنها اقدام کرد که البته اهم آن برپايي نماز جماعت است و تاکيد بسياري هم بر آن شده و به همين دليل بايد مساجد ما در شهري که ام القراي اسلام خوانده مي شود از اين نظر نيز شاخص باشد.


وي با تاکيد بر اين که مديريت شهري خود را در قبال مساجد شهر تهران به عنوان يک مديريت کارآمد ديني موظف مي داند افزود : از اين رو مديريت شهري هرچه در توان دارد در احداث، تعمير و تجهيز مساجد کمک کند و براساس آمار مستند از سال 1384 تاکنون تعداد 2 هزار و 581 مسجد در مناطق 22گانه تهران از سوي شهرداري در سه بخش احداث، تعمير و تجهيز مورد حمايت قرار گرفته است.


ايازي تصريح کرد : شهرداري از سال 85 تاکنون 12 باب مسجد احداث کرده که 35 باب مسجد ديگر نيز احداث خواهد کرد.


معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه احداث، تعمير و تجهيز مساجد اظهار کرد : در بخش احداث مسجد، اهدا و جانمايي زمين و طراحي و ساخت انجام مي شود که تا کنون 12 باب مسجد ساخته شد و 35 مسجد نيز در دست ساخت است ، اما بيشترين فعاليت کمک به احداث  مساجد بوده است .


ايازي با اشاره به 950 مورد کمک به ساخت و احداث مساجد خاطر نشان کرد : در زمينه تعمير، 730 مسجد در مناطق مختلف تعمير موردي و يا اساسي شده است ومهمترين کمک ها و تجهيز در زمينه ايمن سازي مساجد و جايگاه هاي مذهبي شهر تهران با نصب دستگاهاي ويژه اطفاي حريق براي 650 باب مسجد و اهدا و نصب 11هزار و 800 عدد کپسول خاموش کننده با همکاري سازمان آتش نشاني و ارائه خدمات ايمني شهرداري بوده است.


وي افزود : درزمينه حمايت هاي صورت گرفته درمورد ايمني همه مساجد و حوزه هاي علميه در برابر آتش سوزي بيمه شده اند.


معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد نظافت مساجد و خدمات به نمازگزاران گفت : يکي از توصيه هاي جدي در دين اسلام نظافت است که از نشانه هاي ايمان دانسته شده است ؛وقتي چنين تاکيدي بر اين امر است قطعا بايد مساجد که محل عبادت است بيشتر مورد توجه قرار گيرد که رد اين زمينه تقريبا 2 هزار مسجد در تهران در مناطق 22گانه توسط شهرداري مفروش شده و يا از خدمات نظافت، شست و شوي فرش و غبار روبي برخوردار شده اند.


وي افزود : در زمينه نورپردازي مساجد نيز اقدام کرده و نور پردازي مناسب مساجد توسط شهرداري هاي مناطق اجرا شده است که شهروندان شاهد تزئين و نورپردازي مساجد محلات خود هستند.


ايازي خاطر نشان کرد : برپايي و آماده کردن 300 نمازخانه شهري در مراکز تجمع و خدماتي، ايجاد 316 نمازخانه در بوستان هاي بزرگ شهر و مجهز شدن به دستگاه اذان گو از ديگر اقدامات انجام شده است و همچنين کيفيت اين نمازخانه ها به گونه ايي است که در 21 بوستان ،نماز جماعت اقامه مي شود.


وي افزود : علاوه بر اين ها 311 نمازخانه در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشي ايجاد و يا تجهيز شده اند که اين موارد جداي از کمک به مساجد بوده است.


ايازي خاطر نشان کرد : همچنين 483 حسينه، حوزه علميه و يا دارالقرآن در مناطق 22گانه که مساحت زيربناي آنها بالغ بر 75 هزار متر مربع بوده است نيز از ديگر اقدامات مديريت شهري است تا فعاليت هاي خود را گسترش دهند .


ايازي در ادامه با تاکيد برهويت يابي مساجد در شهر تهران تصريح کرد :شهرهايي مانند استانبول با مساجد آن شناخته مي شود و اين مسئله هم براي تهران مطرح شده است که ما بايد مساجد را طوري طراحي کنيم تا در سيما و منظر شهري جلوه داشته باشد.


وي افزود : ما در برنامه امسال طرح ساخت و تعبيه 800 گلدسته براي 400 مسجد که فاقد گلدسته هستند را در دستور کار داريم و خوشبختانه مراحل برنامه ريزي و طراحي آن به اتمام رسيده است و در بعضي مناطق مانند منطقه 12، 3 و 20 بخشي از مساجد که فاقد گلدسته بودند در اجراي اين طرح داراي گلدسته شدند و اين طرح در همه مناطق اجرا خواهد شد و اميدواريم همه مساجد فاقد گلدسته، داراي گلدسته با طراحي متناسب با آئين و مذهب خودمان مي شود که چهره شهر را هويت ديني خواهد بخشيد.


معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه مباحث فرهنگي مساجد گفت : به بيش از 600 مسجد با مساعدت هاي نقدي و غير نقدي جهت امور فرهنگي تاکنون کمک شده است و قطعا اين کمک ها که در مراسم و آئين هاي تقويمي توزيع شده است ادامه خواهد يافت.


وي افزود : در زمينه ايجاد کتابخانه در مساجد و تجهيز کتابخانه شبستان ها هزاران جلد کتاب کمک شده و براي 100 مسجد در تهران شبکه رايانه ايجاد شده است و در آينده نزديک که کتابخانه هاي ديجيتالي در بوستان ها فعال شود مساجد نيز مي توانند از اين شبکه ديجيتالي در کتابخانه ها استفاده کنند.


ايازي با اشاره به فعاليت هاي گسترده شهرداري در زمينه مباحث ديني خاطر نشان کرد : اين اقدامات فقط منحصر به مساجد نمي شود و مديريت شهري در زمينه گسترش فضاهاي قرآني نيز بسيار فعال بوده و در سال آينده احداث 374 دارالقرآن براي 374 محله در نظر گرفته شده است.


به گفته وي مهمترين رويداد قرآني امسال تصويب احداث و کلنگ زني مجموعه تهران سراي عترت و قرآن بود که در ماه رمضان انجام شد.


ايازي تصريح کرد : اصولا احداث و کمک به مساجد در اسلام يک کار عام المنفعه است که مردم بايد در آن فعال باشند و کمک‌هاي نهادهاي دولتي و غير دولتي بايد جنبه همياري داشته باشد. ما معتقديم که کمک هاي شهرداري به طور نسبي راضي کننده است و بايد در اين جهت بيشتر کمک کنيم و خود را مکلف مي دانيم که در خدمت شهروندان مومن و نمازگزار شهرمان باشيم.


برگزيده شدن شهرداري تهران امسال در همايش ستاد اقامه نماز در بيرجند که با حضور رييس جمهور و جناب آقاي قرائتي برگزار شد گواهي است بر اينکه ما در حد توان در گسترش فعاليت هاي ديني کمک به مساجد و فراهم آوردن شرايط مناسب براي نمازگزاران فعاليت کرده ايم و بايد تلاش کنيم که فعاليت ها را در جهت کالبدي و کار محتوايي و فرهنگي گسترش دهيم و اميدواريم که با داشتن مساجد نظيف و مجهز از دعاي خيل نمازگزاران مخلص برخودار شويم.


نظر شما