شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۵۴۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
كارگاه فهم معماري ايران-پنجره‌اي به گرگان، ديروز با برگزاري سه نشست‌ همراه بود. در اين نشست‌ها ابراهيم حقيقي، فريد خدارحمي و عماد‌الدين شيخ‌الحكمايي به بحث درباره ارتباط معماري و ديگر هنرها پرداختند.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين نشست‌ها كه ديروز سه‌شنبه چهارم آبان در محل دانشكده كشاورزي دانشگاه گرگان برگزار شد، علاوه بر بحث استادان پيرامون موضوعاتي چون مطالعات اجتماعي و فرهنگي، زندگي و هنر در حوزه فرهنگي شرق درياي مازندران و ادبيات معاصر در حوزه فرهنگي درياي مازندران، فيلم كوتاهي نيز با عنوان «دسته چوبي» به كارگرداني حاتم نائيج‌زاده براي شركت‌كنندگان در كارگاه «پنجره‌اي به گرگان» پخش شد.

ابراهيم حقيقي در اين نشست با اظهار تاسف نسبت به تخريب بافت سنتي روستاهاي اطراف گرگان و همچنين ساير بافت‌هاي سنتي در ايران گفت: آن‌چه امروز ساخته مي‌شود، اسمش معماري نيست؛ بلكه ساختمان‌هايي است كه در آن اتاق‌هايي هست كه مردم در آن‌‌ها مي‌خوابند، غذا مي‌خورند و زندگي مي‌كنند.



وي اظهار داشت: در معماري ارگانيك ايران كه بسيار شاخص است، چيزي موجود بوده و بايد باشد كه از دست رفته و شايد دوباره وظيفه معمار است كه به آن بپردازد و آن خود انسان است. واحدي به نام انسان كه قرار است معماري محيط زيستش باشد و در آن زندگي خوبي را سپري كند.

در نشست‌هاي ديروز اين كارگاه كه پس از سفر گروه‌هاي شش‌گانه دانشجويان و پذيرفته‌شدگان، به شش روستاي چقر، بالاجاده، گميشان، مايان، الستان و چينو برگزار شد، همچنين دكتر احمد محيط طباطبايي، دكتر محمد ميرشكرايي، علي خدايي، حسين ميركاظمي و رضا مختاري نيز حضور داشتند و پيرامون موضوعات مشخص شده در قالب سه نشست همزمان، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

كارگاه فهم معماري ايران-پنجره‌اي به گرگان از دوم ابان افتتاح شده و تا ششم آبان ادامه خواهد داشت. دبير اين كارگاه دكتر وحيد قاسمي است و هيئت علمي آن را مهندس عادل فرهنگي، دكتر كاميار عابدي، مهندس آرش بوستاني، دكتر ناديه ايماني، دكتر مهدي حجت، دكتر افرا غريب‌پور، دكتر محمدرضا رحيم‌زاده، مهندس احمد طالبي‌نژاد، احمد صدري، دكتر سيروس رضاصبري، دكتر حميد ضيائيان و دكتر ناصر نوروز‌زاده چگيني تشكيل مي‌دهند.



نظر شما