دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۵۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵
بازرسان دادگاه بين‌المللي بيش از آنکه به دنبال يافتن عاملان قتل نخست‌وزير اسبق لبنان باشند به دنبال کسب حداکثر اطلاعات در مورد حزب‌الله هستند، اطلاعاتي که در اختيار سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي و اسرائيل گذاشته مي‌شود.

دبيرکل حزب‌الله لبنان از مقام‌ها و مردم اين کشور خواسته است که هر گونه همکاري با دادگاه بين‌المللي رسيدگي به پرونده ترور «رفيق حريري»، نخست‌وزير اسبق لبنان را قطع و از دادن هر گونه اطلاعات به اين دادگاه خودداري كنند.

«سيد حسن نصرالله» در سخنراني زنده تلويزيوني‌اش گفت که هر اطلاعاتي که در اختيار اين دادگاه قرار داده شود در اختيار اسرائيل قرار مي‌گيرد و از آن عليه حزب‌الله استفاده خواهد شد.

دبيرکل حزب الله گفت که براي نخستين بار مي‌خواهد سکوت گروهش را درباره عملکرد دادگاه بين‌المللي بشکند و از اطلاعاتي پرده بردارد که نشان مي‌دهد بازرسان اين دادگاه بيش از آنکه به دنبال يافتن عاملان قتل رفيق حريري باشند به دنبال کسب حداکثر اطلاعات در مورد حزب‌الله هستند، اطلاعاتي که به گفته وي، در اختيار سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي و اسرائيل گذاشته خواهد شد.

وي هشدار داد که دادن اطلاعات به بازرسان دادگاه به معني دشمني و رويارويي با حزب‌الله خواهد بود.

سيد حسن نصرالله گفت اطلاعاتي در دست دارد که نشان مي‌دهد بازرسان بين‌المللي طي فعاليت پنج ساله‌شان در لبنان خواهان دسترسي به پرونده تمام دانشجوياني که در هفت سال اخير در لبنان تحصيل مي‌کرده‌اند، شده‌اند.

به گفته وي، اين بازرسان همچنين دسترسي به تمامي ارتباطات تلفني در کشور را خواهان شده و نقشه‌هاي جزئي و دقيق از تمام خاک لبنان را طلب کرده‌اند.

نصرالله اين پرسش را مطرح کرد که درخواست چنين اطلاعاتي چه ارتباطي با جستجو براي يافتن قاتلان رفيق حريري دارد و آيا چنين اطلاعاتي جز آنکه به کسب اطلاعات در مورد حزب‌الله کمک کند هدف ديگري دارد.

حزب‌الله و متحدانش بخشي از وزارتخانه‌هاي لبنان را در اختيار دارند و همچنين داراي نفوذ در پليس، ارتش و سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي لبنان هستند که دسترسي آنان به اطلاعات دولتي و پرونده‌هاي محرمانه را امکان‌پذير مي‌كند.

سيد حسن نصرالله گفت از همان آغاز اطلاعاتي در زمينه عملکرد بازرسان بين‌المللي در لبنان داشته، اما براي اينکه حزب‌الله به مانع‌تراشي براي اين بازرسان متهم نشود سکوت اختيار کرده و اعتراضي نکرده است اما اتفاقي که روز چهارشنبه افتاد وي را بر آن داشته که سکوت خود را بشکند.

روز چهارشنبه دو تن از بازرسان دادگاه بين‌المللي همراه با مترجم خود و يک مأمور پليس مخفي به مطب دکتر «ايمان شراره»، پزشک متخصص زنان در محله «اوزاعي» واقع در حومه شيعه‌نشين جنوبي بيروت مراجعه کردند و از او خواستند آدرس و شماره تلفن همه بيماراني را که از هفت سال پيش تاکنون به او مراجعه کرده‌اند در اختيارشان قرار دهد.

به گفته سيد حسن نصرالله، دکتر شراره پزشک معالج همسران و دختران مسئولان رده بالا و فرماندهان حزب‌الله است.

وقتي دکتر شراره به بازرسان که يکي از آنها استراليايي و ديگري فرانسوي بودند توضيح داد که اين اطلاعات حجم زيادي دارد و شامل پرونده هفت هزار مراجعه کننده مي‌شود، آنها خواسته خود را به آدرس و شماره تلفن تنها 17 تن از اين مراجعه‌كنندگان کاهش دادند.

اما در اين بين ده‌ها زن که عده اي از آنان روبنده به چهره داشتند به مطب وارد شدند و به بازرسان حمله کردند، کيف يکي از بازرسان و تلفن همراه مأمور پليسي که همراهشان بود ربوده شد و بي آنکه موفق به کسب اطلاعات مورد نظر خود شوند، ناچار به ترک مطب شدند.

سيد حسن نصرالله در سخنراني خود اين پرسش را مطرح کرد که پرونده‌هاي پزشکي يک مطب بيماري‌هاي زنان چه ربطي به جستجو براي يافتن قاتلان نخست وزير سابق داشته و با توجه به اخلاق و سنت‌ها و فرهنگ مردم لبنان، بازرسان خواهان دسترسي به پرونده پزشکي زنان اين کشور، آن هم پرونده‌هاي مربوط به بيماري‌هاي زنانه شده‌اند.

 

آن گونه که سيد حسن نصرالله و ديگر مقام‌هاي لبناني، از جمله نخست وزير اين کشور گفته‌اند، قرار است دادگاه بين‌المللي رسيدگي کننده به پرونده ترور رفيق حريري به زودي افرادي از حزب‌الله را به عنوان متهم و مظنون احضار کند.

انتظار مي رود که صدور چنين قراري از اين دادگاه، باعث رويارويي جناح‌هاي سياسي لبنان و بروز تنش در اين کشور شود.

حزب‌الله اعلام کرده که اين دادگاه با اهداف سياسي و در راستاي منافع آمريکا و اسرائيل عمل مي‌کند و هيچ گونه اتهامي را عليه افراد خود نخواهد پذيرفت و حاضر نيست با دادگاه بين‌المللي همراهي کند.

اما جناح رقيب حزب الله و آمريکا و همچنين شوراي امنيت سازمان ملل اعلام کرده که دادگاه به کار خود ادامه خواهد داد و از مسير خود منحرف نخواهد شد.

نظر شما