به گزارش خبرنگار «شهر»، برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها ضمن اين كه فرصت ارتباط مستقيم با مخاطبان و مردم را ممكن ميسازد، مجالي براي بررسي و ارزيابي رسانهها در حوزههاي مختلف است. موضوعاتي كه شايد كمتر به آنها پرداخته ميشود. از سوي ديگر، شهروندان هر روز صبح كه براي كار، تحصيل يا به هر دليل ديگر از خانه و محل سكونت خود خارج مي شوند، خواسته يا ناخواسته با موضوعات شهري گره ميخورند. از وضعيت حملونقل عمومي، چگونگي معماري شهر يا وضعيت كوچهها و خيابانها گرفته تا موضوع تفريح و نشاط در شهر،همه مواردي است كه شهروندان هر روز با آن روبرو مي شوند، لذا توجه رسانهها به موضوعات شهري، از موضوعاتي است كه ميتواند مورد توجه قرار گيرد.
عباس محمدي، دانشجوي مديريت كه در محدوده ميدان هفت تير تهران سكونت دارد، با تاكيد بر اين موضوع در اينباره به خبرنگار «شهر» ميگويد: «در سالهاي اخير توجه رسانهها به مسائل شهري و انتقال ديدگاههاي مردم به خصوص در شهر تهران از رشد خوبي برخوردار بوده است، اما احساس ميشود تا رسانههاي بهصورت تخصصيتر وارد اين مساله شوند.»
مديران توانا، پررنگشدن نقش رسانهها
اين در حالي است كه اميد شايان، يكي از خبرنگاران حوزه اجتماعي هم فعاليتهاي رسانهاي صورت گرفته را مناسب و حاصل توجه مديران كارآمد شهري چون محمدباقر قاليباف، شهردار كنوني تهران ميداند و معتقد است: «هرگاه مديري توانا بر مجموعههاي شهري مديريت كرده است، شاهد نهادسازي رسانهاي و افزايش اطلاعرساني به مردم بودهايم كه تاثيرات مثبتي به همراه داشته است. اما نياز است حمايت از اين رسانهها افزايش يابد.»
اما سميرا اميرچخماقي، ديگر خبرنگار فعال در حوزه شهري ديدگاه ديگري دارد: «شايد رسانهها به موضوعات شهري بسيار بپردازند، اما نه آنگونه كه مردم با آن درگير هستند، بلكه از ديدگاه خود بهآن ميپردازند، در واقع آن مواردي كه نياز مردم است و مردم دنبالش هستند، خيلي كمتر مورد توجه رسانهها قرار ميگيرد.»
او اضافه ميكند: «به نظر مي رسد مديران با خبرهايي كه ارائه ميكنند قصد دارند جايگاهي براي خود پيدا كنند و آن را ارتقا دهند و هيچكس دقيقا به دنبال نياز مردم نيست و كمتر رسانهاي با رويكرد شهري مستقل مانده است.»
اميدوار رضايي، نماينده مجلس هشتم شوراي اسلامي در گفتگو با «شهر» ضمن تاييد فعاليتهاي صورت گرفته، آن را ناكافي ميداند و ميَگويد: «رسانه ها در حوزه شهر و شهروند موفقيتهايي داشتهاند، اما وضعيت در حد مطلوب نيست.» اين نماينده مجلس ادامه مي دهد: «ارتباط رسانه ها نسبت به حجم ارتباط مردم با دستگاههاي در حوزه شهري مناسب نبوده و نياز است تا رسانهها در زمينه شهري بيشتر فعال باشند.»
عدم حضور بخش خصوصي به خصوص در بحث اطلاع رساني در حوزه شهرها يكي از مواردي است كه به اين مساله دامن ميزند.
غيبت بخش خصوصي در حوزه رسانههاي شهري
سردبير نشريه «نمايه تهران» كه به اوقات فراغت و تفريح در تهران ميپردازد، در اين باره ميگويد: «جاي مجلات شهري در مطبوعات ايران خالي است و بهنظرم خيلي جاي كار دارد تا مجلههايي براي مردم تهران، مردم اصفهان، شيراز يا ديگر شهرها و شهرستانها كار شده و به زندگي مردم در شهرها پرداخته شود.»
اين روزنامهنگار با اشاره به خلاء ورود بخش خصوصي در مباحث شهر و شهروند ميافزايد: «نگرش بهمديريت شهري در كشور ما دولتي است، در حاليكه در كشورهاي توسعه يافته بخش خصوصي حضور فعالي در شهر دارد، و فكر ميكنم اين نگاه دولتي در رسانههاي شهري ما هم سايه انداختهاست.»
با اين اوصاف، به نظر ميرسد ضرورت دارد تا توجهي بيشتري نسبت به مسائل شهري و شهروندان، بهويژه با راهاندازي و شكل گيري رسانههاي تخصصي در حوزه شهري انجام پذيرد. ضمن اينكه افزايش مشاركت مردم و آماده كردن شرايط براي حضور بخش خصوصي ميتواند گره گشاي مشكلات موجود در اين زمينه باشد.
گزارش:محمد مجيدزاده