دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۵۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
فيلم مستند تاريخچه عمارت قيطريه (فرهنگسراي ملل) به روايت و بازگويي سيد عبدالله انوار، مورخ و نسخه نويس معاصر، به کارگرداني محسن سليماني فاخر ساخته شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مراکز فرهنگي هنري منطقه يک، سيد محمد حسين حجازي، رييس فرهنگسراي ملل با اعلام اين خبر گفت: اين فيلم به مدت 15 دقيقه به تاريخچه عمارت قيطريه و مالکان و ساکنين اين عمارت پرداخته و ضمن آشنا کردن کامل مخاطب با راوي، اثر با زباني شيوا و ساده به معرفي عمارت و تاريخچه آن مي‌پردازد.


وي ادامه داد: در اين اثر از زبان راوي عنوان مي‌شود که شهرداري اين ملک را از خانم «ويکتوريا مسعود» از نوادگان «مسعود ميرزا ظل السلطان» خريداري مي‌کند. وي تنها يکي از دو دختر اميرکبير همسر ظل السلطان ( مسعود ميرزا ) بوده که وي با چند واسطه نياي «ويکتوريا مسعود» است.


رييس فرهنگسراي ملل يادآور شد: در سه ماه تابستان 1333 سرلشگر زاهدي باغ و کاخ قديمي قيطريه را براي اقامتگاه خود برگزيد اين کاخ که يادگار ميرزا علي اصغر اتابک و آخرين اقامتگاه او بود در اين زمان متعلق به «افتخاراعظم مسعود» (دختر اتابک و همسر اکبر ميرزا مسعود صارم الدوله بود.


حجازي با بيان اينکه کساني مدعي شده اند که عمارت قيطريه خانه ميرزا تقي خان اميرکبير بوده و توسط وي ساخته شده ،حال آنکه اين سخن تحريف شده اي است افزود: اين فيلم که با هدف پايان دادن به شايعات و گمانه ‌پردازي‌هايي که اين عمارت متعلق به امير کبير بوده ساخته شده و اشاره مي‌کند که اميرکبير هرگز در قيطريه سکونت نداشت بلکه قزل قلعه متعلق به او بوده است و در زماني که اين بنا ساخته شده سالها از شهادت اميرکبير گذشته است.


مدير فرهنگي هنري منطقه يک تصريح کرد: در اين فيلم اشاره مي‌شود که برروي تپه‌هاي قيطريه آثار مربوط به عصر آهن کشف شده که در مساحت پانزده هزار متر مربع بناي گورهايي با سه هزارسال قدمت وجود دارد . درسال 1348 همزمان با کند و کاوي که توسط اداره باستان شناسي برروي تپه هاي انجام شده ، فيلم مستندي به نام تپه‌هاي قيطريه اثر پرويز کيمياوي نيز تهيه شده است.


وي افزود: همچنين در اين فيلم عکس‌هايي از اولين نماز جمعه تهران به امامت ايت الله مفتح به تصوير در آمده است.


حجازي استفاده از سيد عبدلله انوار را دراين فيلم جهت سند محکم و مستدل عنوان کرد و وي را تاريخ شفاهي و زنده معاصر برشمرد.


بابک بياباني تصوير و تدوين «تاريخچه عمارت قيطريه» و تهيه کننده آن مديريت فرهنگي هنري منطقه يک است و علاقمندان ميتوانند براي تهيه اين فيلم به روابط عمومي فرهنگسراي ملل مراجعه کنند.


بوستان قيطريه در مساحتي در حدود 103 هزار متر مربع در شمال بزرگ‌راه صدر و انتهاي خيابان قيطريه واقع است و از شمال به فرمانيه‌، از جنوب به ميدان پيروز و بزرگ‌راه صدر، از غرب به چيذر و از شرق به بلوار قيطريه و خيابان دکتر شريعتي محدود مي‌شود و فضاي گل کاري و چمن کاري آن در کنار انبوه درختان قديمي جلوه خاصي به آن داده است‌. گونه‌هاي درختي آن بيش‌تر نارون‌، کاج‌، سرو نقره‌اي و زبان گنجشک است‌.


فرهنگسراي‌ ملل وابسته به مديريت فرهنگي هنري منطقه يک سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از سال1373، در اين پارک شروع به کار کرده و فعاليت‌هاي آموزشي و فرهنگي -هنري مختلف را در خود جاي داده و به مرکزي با امکانات کتابخانه‌ ،سالن همايش، نگارخانه و کلاس‌هاي آموزشي فرهنگي و هنري براي ساکنان قيطريه تبديل شده است‌.

نظر شما