يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۸
کد خبر: ۲۵۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳
اختتاميه‌ي اکسپوي شانگهاي
روز گذشته اکسپوي شانگهاي پس از 184 روز طي يک همايش با حضور رهبر چين و همچنين دبيرکل سازمان ملل متحد پايان يافت.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، شرکت‌کنندگان در نمايشگاه جهاني اکسپوي شانگهاي که از يکم ماه مي در شانگهاي چين در حال برگزاري‌ست دراختتاميه‌ي اين نمايشگاه که با سخنراني «بان کي مون» دبير کل سازمان ملل متحدبرگزار شد، طي بيانيه‌اي با اشاره به نوآوري‌هاي اين نمايشگاه در ارائه‌ي راه‌حل‌هايي براي برطرف کردن مشکلات توسعه‌ي شهري، دست‌آورد‌هاي ويژه‌ي اين نمايشگاه رابرشمردند.

حاضران در همايش اختتاميه‌ي اين نمايشگاه به ميزباني کميته‌ي برنامه‌ريزي شانگهاي، سازمان ملل و دفتر نمايشگاه‌هاي بين‌المللي چين که دو هزارنفر در آن شرکت کرده‌بودند، در بيانيه‌ي خود به اين نتيجه رسيدند که «درک و خواست مردم از "زندگي بهتر" پايه و موتور توسعه‌ي شهري‌ست.»

اين بيانيه مي‌افزايد که لازم است تا نسبت ميان مردم، شهر و سياره‌ي زمين مجددا تعريف شود. شرکت‌کنندگان وعده داده‌اند تا تلاش کنند شهرهايي بسازند که هماهنگي بين شهروندان متنوع، بين توسعه و محيط زيست و بين ميراث فرهنگي و نوآوري پديد بياورد.

اين بيانيه همچنين 9 آبان ماه، روز اختتاميه‌ي اکسپوي 2010را به عنوان نامزدِ روز جهانيِ «شهر بهتر» اعلام مي‌کند.

در آغاز همايش اختتاميه‌ي اين نمايشگاه «ون جيا بائو» رهبرچين اين نمايشگاه را رويدادي با شکوه و يک موفقيت در تاريخ نمايشگاهي جهان خواند. وي اضافه کرد اين نمايشگاه باعث شد چيني‌هايي که علاقه داشتند بيشتر در مورد بقيه‌ي جهان بدانند و خارجي‌هايي که دوست داشتند بيشتر در مورد چين بدانند در کنار يکديگرجمع کرد.

همچنين دبيرکل سازمان ملل متحد نيز پيش از ديگر حاضران دراين همايش سخنراني کرد و از حاضران خواست تا تلاشي مشترک براي حل مشکلات رو به رشد شهرنشيني شکل بگيرد. وي در سخنراني خود چين را پيشرو در تلاش براي حل مشکلات درشهرهاي پرجمعيت، استفاده از فن‌آوري‌هاي سبز، استفاده از منابع قابل تجديد انرژي ومدل‌هاي کسب و کار سبز، دانست.

شهرنشيني و انرژي‌هاي سبز کليدواژه‌هاي اين همايش در روز يکشنبه بودند.

در شش ماه گذشته که اکسپوي شانگهاي در حال برگزاري بود بيشاز هزار خودرو با انرژي‌هاي نو در باغ 5/25 کيلومتر مربعي حمل و نقل «بدونآلودگي» را در مقايس بزرگ نمايش دادند.

در کنار اين همايش، در هفت پنل ديگر با هفت موضوع مختلفدرباره‌ي چگونگي ساخت شهرهاي ديجيتال، فرهنگي، خلاق، قابل تحمل و قابل زندگي بحثکردند.

(منبع: شينهووا)

نظر شما