سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۷
کد خبر: ۲۵۸۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
افشين اعلا شاعر صاحب‌نام عرصه ادبيات کودک و نوجوان در بوشهر کتاب «خاطرات مه گرفته» خود را به تيغ نقد کودکان و نوجوانان سپرد.

به گزارش شهر، اين نشست از سلسله برنامه‌هايي است که مرکز آفرينش‌هاي ادبي، هنري کانون با عنوان دو پنجره تدارک ديده است و بر اساس آن آثار نويسندگان و شاعران اين عرصه با حضور صاحب اثر در شهرهاي مختلف کشور توسط اعضاي کانون نقد و بررسي مي‌شود.

 

افشين اعلا در بوشهر با اشاره به توانمندي شاعران اين استان در عرصه شعر و ادبيات، حضور در کنار بچه‌هاي با استعداد بوشهري را براي خود يک خاطره بسيار شيرين دانست و گفت: برپايي چنين برنامه‌اي يک حرکت بسيار خوب از جانب کانون است که باعث تشويق بچه‌ها به مطالعه شعر و ادبيات و همچنين تبادل تجربه و بهره‌مندي از توانايي مربيان خواهد شد.

 

شاعر نام آشنا که آثاري مانند «يک عالم پروانه»، «يک سبد بوى بهار»، «بلدم شعر بگويم»، «نسيم دختر باد»، «گل صد برگ و تانک» و «دست‌هاى مادرم» را در کارنامه ادبي خود ثبت کرده است.

 

وي در حاشيه اين نشست در گفت‌و‌گويي با روابط عمومي کانون استان بوشهر با اشاره به اين نکته که شعر کودک و نوجوان با قالب چهار پاره پيوند خورده است و برخي به دليل اين تکرار از اين موضوع انتقاد مي‌کنند گفت: قالب چهار پاره داراي ظرفيت‌هاي فراواني است و اکثر شاعران نيز در اين قالب شعر مي‌گويند. قالب اصلي شعر من نيز چهار پاره است اما اعتقاد دارم در کنار چهار پاره بايد تجربه‌هاي ديگري را نيز با بچه‌ها ـ‌البته در محدوده‌ي قواعد شعر کلاسيک‌ـ در ميان گذاشت.

 

اعلا در ادامه‌ اين گفت‌و‌گو ايجاد نظم و هارموني در ذهن بچه‌ها از طريق شعر را يکي از وظايف شاعران کودک دانست و افزود: شعر کودک را کليدي مي‌دانيم در دست بچه‌ها که در بزرگسالي با آن کليد به سراغ گنجينه‌ي اصلي که همان ادبيات کهن و معاصر پارسي است بروند، بنابراين براي ورود به آن فضا بچه‌ها مي‌بايست با معيارها و قواعد کار آشنايي داشته باشند. وزن، موسيقي و هارموني حرف اول را در ارتباط بچه‌ها با شعر مي‌زند.

 

وي در عين حال استفاده از چهار پاره را به دليل ويژگي‌هايي که از نظر فرم و قالب دارد براي شعر کودک مناسب‌تر دانست ولي اضافه کرد که در کنار آن بايد به فکر آشنايي بچه‌ها با ساير قالب‌هاي گوناگون نيز بود.

 

اين شاعر کودک و نوجوان همچنين با تمجيد از محمود کيانوش شاعر سرشناس اين عرصه توضيح داد که هوشمندي‌هاي وي در بسط اين قالب و کوتاه و بلند کردن قافيه‌ها باعث شده است تا آثار او در قالبي مناسب و متناسب با هر سني ارايه شود در عين حال علاوه بر چهار پاره شعر نيمايي نيز داراي ظرفيت هاي خوبي براي شعر کودکان است.

 

افشين اعلا ساده‌تر و روان‌تر بودن زبان شعر کودک را باعث ارتباط بهتر مخاطبان با شعر دانست و تاکيد کرد که يک شعر علاوه بر کودکانه بودن به معناي واقعي بايد شعر باشد. گاهي اوقات ما فراموش مي‌کنيم که شعر کودک فقط قيد کودکانه بودن ندارد بلکه در وهله اول بايد شعر باشد.

 

وي در پايان به بيان خاطره‌اي از ديدار امسال خود و اصحاب ادبيات با مقام معظم رهبري پرداخت و گفت: يکي از بهترين خاطرات ديدار با آقا مربوط به زماني است که در محضر ايشان شعر «طعم صلوات» را قرائت مي‌کردم. آقا بطور بسيار عميقي با شعر من ارتباط برقرار کرده بودند، در بيت آخر که گفته شد: «از قند و شکر بهتــر خوشتر ز نبات است اين - طعم عسل از من نيست طعم صلوات است اين» با توجه به وزن و قافيه شعر قبل از من مصراع آخر بيت را بيان فرمودند. که اين کار باعث قوت قلب و تشويق من به سرودن اشعار بهتر شد.

 

اعلا افزود: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به دليل اين‌که در زمينه ادبيات منتقد خوبي هستند و آشنايي عميقي با مباحث ادبيات به‌ خصوص در حوزه شعر دارند، جزء بهترين مخاطبان شعرها هستند و شاعران هميشه با اشتياق شعرهاي خود را در محضر ايشان مي‌خوانند.

شاعران به واقع مقام معظم رهبري را يک شاعر، يک منتقد، يک هم صحبت خيلي تيزبين و استاد ژرف‌نگر مي‌بينند و هميشه با اشتياق شعرهاي خود را در محضر ايشان قرائت مي‌کنند.

 

بر اساس اين گزارش در برنامه دو پنجره کودکان و نوجوانان نوقلم نيز به خوانش اشعار خود پرداختند.

 

در همين زمينه غلامعلي قادريان مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان بوشهر نيز فعاليت مرکز آفرينش‌هاي ادبي کانون را سرآغاز يک حرکت بزرگ ادبي دانست و اظهار داشت: اين مرکز پس از شناسايي کودکان و نوجوانان مستعد به‌صورت کلاسيک و منظم آنان را با الفباي صحيح شعر آشنا مي‌کند.

 

به گفته وي در حال حاضر در تمامي مراکز استان که داراي مربي ادبي هستند تعداد قابل توجهي شاعر کودک و نوجوان داريم که اين امر نويدبخش آينده‌ي درخشان ادبيات اين مرز و بوم است.

 

برنامه دو پنجره روز 10 آبان در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بوشهر برگزار شد.


نظر شما