سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۳
کد خبر: ۲۵۸۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
جانشين رئيس پليس آگاهي كشور از آمادگي پليس آگاهي براي بر خورد با مجرمان اقتصادي در آستانه هدف مندكردن يارانه ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، سردار مصطفي رجبي در نشست خبري صبح چهارشنبه گفت: پليس آگاهي کشور در کشف جرايم مختلف نسبت به 7 ماهه نخست سال 88، با 42 درصد افزايش روبرو بوده

وي ادامه: در ارتباط با سرقت وسايط نقليه شامل خودرو و موتورسيکلت با اقداماتي که از سوي ماموران پليس آگهي شکل گرفت در کشف خودرو 70 درصد و در موتورسيکلت 22 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشتيم که در مجموع بالاي 90 درصد کشفيات افزايش يافته است.

 

جانشين پليس آگاهي ناجا با اشاره به جرايم کيف قاپي نيز گفت: در اين جرم نيز نسبت به سال قبل کشفيات‌ 14 درصد افزايش داشته که رسيدگي به اين جرم در شهرهاي بزرگ در اولويت اقدامات پليس آگاهي قرار دارد.

 

سردار رجبي از شناسايي و دستگيري 21 باند سارق خودرو در سراسر کشور خبر داد و گفت: همچنين 20 باند کيف قاپي که از حرفه اي ترين هستند شناسايي و دستگير شدند.

 

جانشين پليس آگاهي ناجا افزود: در هفت ماهه اول سال جاري 25 باند زورگير دستگير شدند و در شناسايي مالخرها و خريداران اموال سرقتي نيز موفقيت‌هاي خوبي داشتيم که در بسياري از موارد دستگاه قضائي حکم تعطيلي واحدهاي صنفي آنها را داده است.

 

سردار رجبي همچنين درباره جرائم جنائي در كشور گفت: در زمينه قتل نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد افزايش کشف داشته‌ايم. همچنين در کشف جرم آدم‌ربايي چهار درصد افزايش و تجاوز 10 درصد افزايش در كشف داشته‌ايم.

   

جانشين پليس آگاهي کشور با اشاره به اينكه 25 درصد قتلهاي كه در هفت ماه گذشته رخ داده است توسط سلاح گرم بوده است اظهارداشت: همچنين سهم سلاح سرد در قتل‌ها 47 درصد بوده که نسبت به سال گذشته 5/7 درصد رشد داشته است.

 

وي با اشاره به اينكه اكثر قتل ها بدون هيچ پيش زمينه يا طراحي قبلي به ورت آني رخ مي دهد گفت: نزاع هاي آني 32 درصد از مجموع قتل‌ها را به خود اختصاص داده است و29 درصد از قتل‌ها توسط بستگان مانند همسر، برادر يا پدر يا مادر انجام شده كه قتل توسط بستگان نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش يافته است.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار شهر مبني بر اينكه بيشترين آمار قتل مربوط به کدام استانهاي کشور است گفت: استان فارس بيشترين آمار قتل را دارد که البته اين مورد مقطعي است و نمي‌توان گفت تابع شرايط موجود در استان بوده و هميشه يک استان خاص بيشترين ميزان وقوع قتل را دارد.

 

سردار رجبي در ادامه با بيان اينکه ميزان کشفيات سرقتهاي مسلحانه نسبت به سال گذشته 23 درصد در سراسر کشور افزايش داشته گفت: 29 باند متشکل از 80 نفر از سارقين در اين زمينه دستگير شده‌اند که اين افراد به سرقت از طلافروشي‌ها، افراد مختلف و اماکن اعتراف کرده‌اند که برخي از جرايم آنها خرد و برخي مانند سرقت از طلافروشي‌ها عمده است البته جرم اين افراد در برخي از موارد منجر به وقوع قتل نيز شده است.

 

وي تاکيد کرد: درباره اين جرايم پليس آگاهي کشور بر  سرعت برخورد قاطعانه تاکيد دارد که البته در اين زمينه با دستگاه قضائي تعامل خوبي داريم.

 

جانشين پليس آگاهي کشور در پاسخ به اين سئوال که آيا افزايش کشف جرائم به معناي افزايش جرائم نيز هست گفت: به هر حال ميزان کشفيات با وقوع جرايم در ارتباط هستند.

سردار رجبي با بيان اينکه در سرقت‌هاي مسلحانه ميزان کشف وقوع نسبت به سال گذشته 70 درصد افزايش داشته  گفت: همچنين در کشف جرايم رايانه‌اي 178 درصد بوده كه اين افزايش به علت افزايش تعداد تشكيل پرونده در اين رابطه بوده است و در حوزه کلاهبرداري اينترنتي 10 درصد افزايش و در حوزه جعل يک درصد کاهش داشته‌ايم.

 

وي در پاسخ به اين سئوال خبر نگاران مبني بر سرانجام سرقت مجسمه‌ها در تهران گفت: پرونده اين جرم همچنان مفتوح و در دست پيگيري است و اين موضوع به عنوان يک جرم کماکان در دستور پليس آگاهي قرار دارد و تمام اين موارد که ذکر مي‌کنيد تنها يک گمانه زني است.

 

وي در پاسخ به سئوال ديگري درباره نتيجه رسيدگي به پرونده دكتر سود بخش در پليس آگاهي کشور گفت: اين پرونده نيز در حال پيگيري است و بين ما و دستگاه قضائي در يک روال عادي در حال بررسي است.

 

سردار رجبي درباره برنامه‌هاي پليس آگاهي کشور درخصوص هدفمندي كردن يارانه‌ها و برخورد با مجرمان اقتصادي گفت: پليس آگاهي در هر شرايطي وظيفه خود را که همان مقابله با مجرمان است انجام مي دهد و اين آمادگي را در پليس آگاهي داريم تا در زمان لازم وارد عمل شويم.

وي درباره ايمن سازي خودرو ها توليد داخل جهت جلوگيري از سرقت گفت: كارخانه هاي خودرو ساز بخشي از خواسته هاي مارا اجرائي كرده اند و بخشي از آن نيز اميدواريم انجام شود.

نظر شما