سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۷
کد خبر: ۲۶۰۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
مدير عامل انجمن ديابت ايران ابراز نگراني كرد كه با مسن شدن جمعيت، افزايش بي رويه شهر نشيني ، تغيير شيوه زندگي و تغذيه نادرست و كاهش فعاليت بدني و استعمال دخانيات روند افزايش تعداد مبتلايان به بيماري ديابت به شدت در حال پيشرفت است.

به گزارش خبرنگار شهر، دكتر كامران نيكو سخن در نشست هم انديشي روز جهاني ديابت افزود: در حاليكه سال 2000، با 157 ميليون ديابتي در دنيا مواجه بوديم ، امسال يعني سال 2010 اين رقم به 285 ميليون نفر رسيده و اين در حالي است كه متاسفانه پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است سال 2030 با 438 ميليون نفر ديابتي مواجه خواهيم بود.

 

وي تاكيد كرد: افزايش آمار مبتلايان به ديابت در حاليست كه در كشورهاي پيشرفته 50 درصد و در كشورهاي در حال توسعه 70 درصد از ديابتي‌ها از بيماري خود اطلاعي ندارند.

 

نيكو سخن با بيان اينكه در حال حاضر شيوع جهاني بيماري ديابت 6/6 درصد است ، گفت: طبق آمار بيشترين تعداد مبتلايان در دنيا مربوط به 2 كشور هند و چين است اما متاسفانه در كشورهاي حوزه منطقه ما نيز امارات، قطر، بحرين و . . . بيشترين تعداد مبتلايان به ديابت را دارند؛ ضمن اينكه ميزان شيوع ديابت در كشور ما در جمعيت 20 تا 79 سال 7/7 است.

 

وي با بيان اينكه متاسفانه ميزان هزينه هاي بهداشتي انجام شده در منطقه ما بسيار كم است، به اين نكته اشاره كرد كه براي نمونه در كشور پاكستان سالانه 24 دلار براي يك ديابتي هزينه مي شود و افغانستان 32 دلار و در قطر 2960 دلار كه تمامي اين ارقام با توجه به جمعيت بالا ، و شيوع زياد اين بيماري بسيار پايين است و بنابراين وضعيت اسف‌باري را در آينده خواهيم داشت كه كشور ما هم از آن مستثني نيست.

 

مدير عامل انجمن ديابت ايران همچنين از اجراي برنامه غربالگري مقارن روز جمعه 21 آبان ماه در پنج بوستان بزرگ پليس، پامچال، ملت ، لاله و بسيج خبر داد و گفت: انجام تست قند خون رايگان در 10 ايستگاه مترو تهران نيز با حمايت شركت هاي دارويي و انجمن ديابت و همكاري شهرداري تهران طي روز 18 آبان صورت مي گيرد.

 

 

نظر شما