به گزارش شهر به نقل از معاونت امور رسانهاي جشنواره فيلم كوثر،در ابتداي اين نشست «علياکبر عبدالعليزاده» مسئول برنامه نشست ها به تشريح جايگاه و نقش موثر زنان ايراني در ادوار مختلف تاريخ كشورمان پرداخت و خاطرنشان ساخت: در اين نشست قصد داريم تعريف روشني از نقش زنان ايران اسلامي بهدست آوريم و در ادامه تصوير اين تعريف را در سينما جستجو كنيم.
در ادامه فرشته وليمراد ضمن اشاره به واقعيتهاي اجتماعي درباره مسائل زنان گفت: طرح موضوعات مختلف درباره زنان دور از واقعيتهاي جامعه در ادوار مختلف نيست. عليرغم تلاشهاي زياد در سه دهه اخير در بحث خانواده، روابط اجتماعي و نقش زنان در خانواده و اجتماع به عدم تعادل رسيدهايم. نگره موجود به زنان در حوزههاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي، خانوادگي و ... از نظر حقوقي بر اساس منطق و اعتدال نيست. در حوزه سياسي هم توجه به زنان فقط به اعطاي امتياز به زنان براي رأي دادن است. عدم توجه به نقش اساسي زنان در جامعه و نبود رابطه منطقي ميان زنان و مردان زمينهساز وجود كشمكشهاي بسيار است. يكي از علل اين اختلاف و چالشها ، نبود تعاريف مشخص و سياستگذاريهاي درست در عرصه مديريتي و غيركاربردي بودن نهادهاي مرتبط در امور زنان نظير رياست جمهوري، وزارت ارشاد و صداوسيما است كه فقط جنبه ظاهري و اداري دارند، به نحوي كه اين نهادها به نهادهاي مرتبط با امور اداري كارمندان زن تبديل شدهاند.
وي تأكيد كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي و بر اساس موازين جمهوري اسلامي، اختيار و شعور زن داراي تعريف شده، اما جامعه به اين تعاريف توجهي نكرده است. اگر جشنواره فيلم كوثر قصد دارد اثرگذار باشد، بايد بتواند به نحوي جريانسازي كند تا مسئولين و جامعه در مورد زنان كارهاي زيربنايي انجام دهند.
وي در بخش ديگر گفتههايش ضمن اشاره به تصورات و تعاريف در مورد زنان عنوان كرد: تصوير زنان از خودشان با تصور ديگران تفاوت دارد و به همين دليل زنان در خانه و جامعه دچار مشكل ميشوند. اگر بتوانيم بر سر تعريفي جامع به اشتراك نظر برسيم، بسياري از اين مشكلات حل ميشود.
در ادامه نشست قاسم قليپور ضمن اشاره به اهميت تخصصي شدن نوع نگاه به مسائل زنان در سينما تاكيد كرد: يك حقيقت تاريخي وجود دارد كه ايرانيها ميتوانند به آن افتخار كنند؛ اينكه ما هيچگاه نظير غرب به عنوان ابزار جنسي به زن نگاه نكردهايم و بسياري از زنان ايراني در آثار مختلف ادبي و اسناد تاريخي و حتي نقش برجستههاي موجود، شاعر، مبارز و هنرمند شناخته ميشوند. از منظر ديگر اگر زنان منتظر رخ دادن اتفاقي باشند اين امر ميسر نخواهد بود و بايد براي مطالباتشان تلاش كنند. اينكه زن ايراني نقش تاريخي خود را حفظ كند و در كنار ايفاي اين نقش، حقوق قانوني مورد نظر خود را زمينهسازي و تامين كند.
حبيبا... كاسهساز نيز ضمن تاكيد بر بحث و گفتگوي دائمي در مورد زنان گفت: در اين بحث دو نكته مهم وجود دارد؛ بحث نخست تلاش خانمها براي احقاق حقشان است و بحث ديگر رقابت ميان زنان و مردان است و طبيعي است در اين بحث خانمها ميخواهند به صورت دروني و زيرپوستي خودشان را نشان بدهند. نكته مهم ديگر به تواناييهاي خاص زنان در برخي از امور برميگردد كه مردها از عهده آن برنميآيند.
وي در مورد نقش زنان در سينما متذكر شد: در اين بخش هم با دو مسأله پيچيده مواجه هستيم:اول تصوير زن در سينما براساس كدام نقش بررسي شود و دوم مسائل و شرعيات مربوط به حضور زن در روند توليد يك فيلم است. در هيچ يك هنوز به حكم كلي و قطعي دست پيدا نكردهايم. به همين دليل معتقدم در اين سلسله بحثها حضور جامعهشناسها بيش از سينماگران حائز اهميت است. سينما ميتواند به رشد زنان و تبيين جايگاه آنها كمكهاي زياد كند.اما شرط اول آن است كه تعاريف مشخص از نقش زن در جامعه امروز ارائه شود و سپس سينما به انتقال آن بپردازد و مهمترين نقشي كه براي زنان جامعه اسلامي ميتوان در نظر گرفت نقش تربيتي براي نسلها است. چنانچه بارها شنيدهايم از دامن زن، مرد به معراج ميرسد. اين مفهوم كه كمتر به عمق آن توجه ميكنيم تاكيدي بر نقش تربيتي زن در جامعه اسلامي است.
حميدرضا دهقانپور، نيز ضمن تاكيد بر اهميت پژوهش دامنهدار در اين موضوع خاطرنشان كرد: نقش واقعي زنان ايراني را ميتوان با جستجوي آثار اساطيري و تاريخي جستجو كرد. آنان در فرهنگ و ادبيات ما داراي جايگاه ويژهاي هستند.
او تصريح كرد:شاهنامه فردوسي را در نظر بگيريد كه چه نگاه جامع و كاملي به زن در آن وجود دارد و اگر از نگاه فمينيستي و مردسالارانه بهدور باشيم به درستي متوجه اين نقش ميشويم. وي در ادامه با بررسي نقشهاي كليدي رودابه، تهمينه، كتايون و ... تاكيد كرد: «اين زنها همگي در شاهنامه زناني اثرگذار، مدير، مدبر و باهوش بودهاند.
وي در ادامه افزود: يكي از مشكلات سينماي ايران در بحث ترسيم چهره درست از زنان در سينما، كمبود كارگردان اهل مطالعه، تهيهكننده و فيلمنامهنويساني است كه به ادبيات اشراف و شناخت داشته باشند. ببينيد در هاليوود كه سيستم سرمايهداري حاكم است، يك گروه به صورت پيوستهاي به تحقيق و پژوهش در هر مسأله و موضوعي در فيلمسازي مشغول به كار هستند و كارها به همين دليل قابل باور و كامل ميشود.
در اين نشست پيرامون نقش تربيتي زن در جامعه اسلامي، اهميت بررسي نقش واقعي زنان ايراني در كنار حقوق اجتماعي آنها و تلاش براي دور نشدن زنان از نقشهاي كليدي و تاريخيشان در اجتماع بحث و گفتوگو شد.
نخستين نشست از سلسله نشستهاي پژوهشي چهارمين جشنواره فيلم كوثر روز چهارشنبه در تالار اسوه برگزار شد.