شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۶۰۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
كتاب «سرزمين نهم» به بهانه برگزاري «كارگاه فهم معماري ايران-پنجره‌اي به گرگان» منتشر شد. اين كتاب به سرزمين گرگان و اقليم، معماري و بافت‌هاي سنتي آن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، اين كتاب كه به‌تازگي توسط مركز رويدادهاي معماري ايران منتشر شده است، شامل مباحثي است كه از گفت‌و‌گوي كارشناسان معماري و باستان‌شناسي برداشت شده است و علاوه بر مقدمه و يادداشت دبير كارگاه، مهندس وحيد قاسمي، شامل 6 بخش با عناويني چون «مدنيت و مركز محلات استرآباد»، «ديوار تاريخي گرگان، حافظ تمدن»، «حيات اجتماعي بازار استرآباد»، «راه، همچون مجراي تبادل فرهنگ»، «كوچ در سرزمين نهم» و «گنبد قابوي، تنهايي» است.


با كمك مداركي شامل عكس، نقشه و اسناد تاريخي مربوط به هر منطقه حائز اهميت، و بحث و گفت‌وگو درباره هركدام از اين مناطق با توجه به مدارك موجود با صاحب‌نظران هر حوزه، مسائل مربوط يه آن حوزه بررسي شده و نتيجه آن بخش‌هاي شش‌گانه اين كتاب است.


در اين كتاب سعي بر آن است تا با استفاده از مدخل‌هايي در حوزه فرهنگي گرگان، فهمي از معماري ايران به دست آيد و به اين‌منظور 6 مدخل معماري با توجه به جايگاه و اهميتشان در فهم معماري ايران، انتخاب شده‌اند و با رويكردي تازه به هر كدام، گاه در مقياس ايران و گاه در مقياس سرزمين گرگان، پرداخته شده است.


كارگاه «فهم معماري ايران-پنجره‌اي به گرگان» از دوم تا ششم آبان‌ماه با حضور استادان و كارشناسان معماري و ساير رشته‌هاي هنري و در قالب شش كارگروه توسط مركز رويدادهاي معماري ايران وابسته به فرهنگستان هنر در گرگان برگزار شد.

نظر شما