يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۳
کد خبر: ۲۶۲۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
در راستاي ايجاد و تثبيت شهرهاي پيشرو
در همايش امسال شبکه‌ي شهرداران يوروسيتيز در زاراگوزاي اسپانيا شهرهاي بارسلون از اسپانيا و آندهوون و آمستردام از هلند به عنوان برندگان جايزه‌ي يوروسيتيز سال 2010 انتخاب شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، اين جايزه به شوراهاي شهري در اروپا تعلق مي‌گيرد که در ايجاد و تثبيت شهرهاي پيشرو کمک کنند.

شبکه‌ي يوروسيتيز در سال 1986 و توسط شهرداران شش شهر بزرگ اروپا تشکيل شد. اعضاي اوليه‌ي اين شبکه بارسلون اسپانيا، بيرمنگام بريتانيا، فرانکفورت آلمان، ليون فرانسه، ميلان ايتاليا و روتردام هلند بودند.

در حال حاضر بيش از 140 شهر بزرگ از سي کشور اروپا عضو اين شبکه هستند. تمامي اعضاي اين شبکه شهرهاي بزرگ با بيش از 250 هزار سکنه‌اند.

در سال گذشته (2009) جوايز يوروسيتيز به شهرهاي مالاگاي اسپانيا، دورتمند آلمان و بيرمنگام بريتانيا در زمينه‌هاي نوآوري، همکاري و مشارکت رسيد.

امسال شهر بارسلونا در گروه نوآوري به علت برنامه‌ي «دو ايت اين بارسلونا» (Do It In Barcelona) برنه‌ي جايزه شد که شامل مجموعه‌اي کامل از ابتکارات براي جذب استعدادها و موسسات به شهر بارسلونا بود. اين برنامه مجموعه‌اي از پيشنهاد‌ها و کمک‌ها را براي چهار گروه: موسسات خارجي، متخصصين مجرب، محققان و دانشجويان فارغ‌التحصيل براي ورود به بارسلونا ارائه مي‌داد.

شهر آيندهوون در گروه همکاري براي منطقه‌ي «برين پورت» (Brainport) که جهت ساختن «صنايع آينده» در اين شهر برنامه‌ريزي شده بود برنده شد. مديران اين شهر طي اين برنامه به صنايع وموسسات آموزشي براي کار بر روي مسائل اقتصادي شهر مي‌پيوندند. منطقه‌ي برين پورت امروز يک منطقه‌ي ويژه‌ي صنعتي مبتني بر دانش در آيندهوون است که هم از طرف دولت هلند به رسميت شناخته مي‌شود و هم در بين فهرست‌هاي بهترين مناطق ويژه‌ي دانش درجهان رتبه‌ي خوبي دارد.

شهر آمستردام هلند نيز برنده‌ي گروه مشارکت اين جوايز شد. دليل اين انتخاب «دولت آزاد آمستردام» (Free State of Amsterdam) است که شکلي جديد از برنامه‌ريزي باز را با استفاده از مردم‌سالاري منطقه‌اي براي آينده‌ي اين شهر برگزيده‌است. «دولت آزاد آمستردام» ترکيبي از نمايشگاه‌ها و مباحثات است که طي آن شهروندان وبازديدکنندگان به مشارکت در بحث و به اشتراک‌گذاري افکارشان تشويق مي‌شوند.

امسال براي جوايز يوروسيتيز 50 شهر عضو ثبت‌نام کرده بودند که برندگان نهايي توسط هياتي متشکل از نمايندگانِ موسسات اتحاديه‌ي اروپا، موسسات دانشگاهي، بخش غيردولتي، رسانه‌ها و نمايندگان شهر ميزبان داوري شدند.

(منبع: وبسايت يوروسيتيز)

نظر شما