دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۵
کد خبر: ۲۶۳۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
برنامه نگارخانه‌هاي تهران/
نمايشگاه‌‌هاي «مربع سكوت»، «صداي پاي آب» و «من سيال مي‌شوم» از مهم‌ترين نمايشگاه‌هايي هستند كه اين هفته در نگارخانه‌هاي تهران افتتاح خواهند شد. اين هفته نيز همچون هفته‌هاي گذشته، هنرمندان جوان بيش از پيشكسوتان مي‌درخشند.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه عکس‌هاي انتزاعي احسان اشکوريان و سياوش رحيمي با عنوان «صداي پاي آب» در روز شنبه 22 آبان‌ماه از ساعت 17 افتتاح مي‌شود.

بازديد از اين نمايشگاه از روز 23 آبان‌ماه، همه روزه از ساعت 15 الي 22 براي علاقمندان امكان‌پذير است. اين نمايشگاه تا 20 آذرماه در نگارخانه سينما آزادي واقع در خيابان شهيد بهشتي، تقاطع خالد اسلامبولي (وزرا)، طبقه هشتم ساختمان سينما آزادي برپا خواهد بود.

نمايشگاه عکس «مربع سکوت» با آثاري از داريوش کياني روز جمعه 21 آبان‌ماه در گالري «راه ابريشم» افتتاح مي‌شود. داريوش كياني درباره اين عكس‌ها با يك جمله اكتفا كرده و گفته است:«تحمل همواره با سکوتي فريبنده همراه است، سکوتي که ظرفيت تحمل را بالا مي‌برد و آستانه انفجار را پنهان مي‌سازد». وي در اين نمايشگاه 15 اثر 100 در 100 سياه و سفيد ارائه كرده است.

نمايشگاه «مربع سكوت» روز جمعه 21 آبان‌ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و نمايش آن تا 23 آذرماه ادامه دارد. علاقمندان مي توانند روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از اين آثار به نشاني تهران، خيابان لواساني(فرمانيه)، شماره 103 ديدن كنند.

نمايشگاهي با عنوان «ذهن بازيگوش» نيز از مجموعه آثار نيما هاشميان از پنجشنبه 13 آبان در گالري والي به نمايش درآمده است.

هاشميان 36 ساله که فارغ‌التحصيل کارشناسي ارشد نقاشي از دانشکده تربيت مدرس است، نقاشي را بطور حرفه‌اي پس از طي مقطع کارشناسي در همين رشته از دانشگاه آزاد تهران آغاز کرد. وي تاکنون دو نمايشگاه انفرادي در گالري والي برگزار كرده و در پنج نمايشگاه گروهي شركت كرده است.

اين نمايشگاه تا 25 آبان در گالري والي واقع در خيابان وليعصر(عج)، بالاتر از ميرداماد، خيابان شهيد خدامي، پلاک 72 ادامه دارد. علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 شب از اين آثار ديدن كنند.

همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي هنگامه صدري با عنوان «من سيال مي‌شوم» عصر جمعه 21 آبان در گالري ساربان افتتاح خواهد شد. در اين نمايشگاه ده اثر تازه هنگامه صدري در کنار ده اثر قديمي وي به نمايش گذاشته مي‌شود.

اين استاد دانشگاه در آثار تازه خود «زن» را سوژه اصلي قرار داده، از منظر او به تحولات و ترکيب فرهنگ‌ها اشاره مي‌كند و در قالب بوم به واکاوي آن‌ها مي‌پردازد. وي در اين بررسي مواجهه يک انسان ايراني را با سه مولفه فرهنگ ايراني، اسلامي و غربي به مخاطب عرضه مي‌کند.

هنگامه صدري که متولد 1350 تهران است. وي از سال 1367 به نقاشي ايراني روي آورده و پس از شناخت و ممارست از مکاتب اصيل اين هنر با درک هنر معاصر به خلق آثار خويش پرداخته است. وي تاکنون هشت نمايشگاه انفرادي برپا کرده و در بيش از 18 نمايشگاه گروهي در داخل کشور شرکت كرده است.


صدري همچنين در نمايشگاه‌هاي گروهي در کشورهاي اندونزي، ايتاليا، مسکو، بيروت و جاکارتا شرکت داشته است.

نمايشگاه «من سيال مي‌شوم» ساعت 17 جمعه 21 آبان در گالري ساربان آغاز به کار مي‌کند و تا يکم آذر ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه بازديد كنند. گالري ساربان در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 واقع است.

نمايشگاه آثار نقاشي محمد زحمتکش شهرستاني با عنوان «بارانداز اندوه» نيز در روز پنجشنبه 13 آبان ماه در نگارخانه آريا گشايش يافته است و تا تاريخ 24 آبان‌ماه برپا خواهد بود. ساعات بازديد از اين نمايشگاه همه روزه به جز روزهاي تعطيل از ساعت 16 تا 20 است.

گالري آريا در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از تقاطع بهشتي، کوي زرين، پلاك 10 واقع است.

همچنين نمايشگاه آثار نقاشي هومن نصيري با عنوان «يـــک پـــرنــده» كه در روز جمعه 14 آبان در گالري گلستان افتتاح شد، تا پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه ادامه دارد. ساعات بازديد از اين نمايشگاه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 است.

نصيري در اين نقاشي‌ها بر شعر «و عشق..تنها عشق..مرا رساند به امكان يك پرنده شدن» از سهراب سپهري تكيه دارد.

هومن نصيري متولد 1355 در تهران است. وي فارغ‌التحصيل رشته نقاشي از دانشگاه سوره تهران، عضو پيوسته انجمن هنرمندان نقاش ايران و برگزيده جشنواره ايران سرزمين صلح است. وي تا کنون در پنج نمايشگاه انفرادي و بيش از 15 نمايشگاه گروهي آثارش را به نمايش گذاشته است.

گالري گلستان در خيابان دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است.


اولين نمايشگاه انفرادي نقاشي‌هاي راشين خيريه، تصويرگر كودك و نوجوان نيز جمعه 14 آبان با عنوان «قصه محبوب من» در گالري دي افتتاح شد و 20 تابلوي نقاشي از آثار اخير راشين خيريه، تصويرگر و انيماتور را به نمايش گذاشته است.

راشين خيريه در سال 1358 در خرمشهر به دنيا آمد. وي کارشناس ارشد رشته گرافيک است و تاکنون بيش از 30 عنوان کتاب را تصويرگري کرده است. وي در نمايشگاه‌هاي گروهي داخلي و بين‌المللي بسياري شرکت داشته و بيش از 25 جايزه داخلي و خارجي تصويرگري را از آن خود کرده است که از آن ميان مي توان نشان و جايزه‌ تشويقي كنكور نوماي ژاپن در سال 2002 و جايزه هنر در جشنواره خوارزمي در سال 1382 را نام برد. نمايشگاه «قصه محبوب من» تا روز پنج‌شنبه 20 آبان در نگارخانه دي به نشاني نياوران ابتداي خيابان پاسداران، تنگستان چهارم، كوچه ناز يك، بن بست ترانه، پلاك 3 برپا خواهد بود.

همچنين نمايشگاه «كمي هواي تازه» از مريم سالور نيز در روز جمعه 14 آبان‌ماه در گالري اعتماد برپاست.

مريم سالور متولد 1333 تهران است كه تحصيلات آكادميك خود را در انگلستان و فرانسه گذرانده و دوره سفالگري را در آكادمي استاد ساويني در پاريس آموخته است. سالور در سال 1365 به ايران بازگشته و ضمن ايجاد كارگاه شخصي سفال و سراميك، به برگزاري نمايشگاه‌‌هاي مختلف از آثارش پرداخته است. وي همچنين دبيري هشتمين نمايشگاه دوسالانه سفال، سراميك و آبگينه معاصر ايران را در سال 1385 بر عهده داشت.

اين نمايشگاه تا 25 آبان‌ماه همه روزه از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد به نشاني خيابان نياوران، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 10 پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.
«تو منو به گريه مي‌اندازي» نيز عنوان نمايشگاه عكس، چيدمان و ويدئوي سميرا اسكندرفر است كه از جمعه 14 آبان در گالري محسن برپاست.

سميرا اسکندرفر متولد سال 1359 در تهران است و همواره در حوزه‌هاي نقاشي و ويديو فعال بوده است. وي تاکنون با برگزاري 11 نمايشگاه انفرادي و بيش از 40 نمايشگاه گروهي داخلي و خارجي و همچنين نمايش فيلم از پرکارترين هنرمندان جوان ايراني محسوب مي‌شود. اسکندرفر فعاليت حرفه‌اي و نمايشگاهي خود را با نقاشي از سال 1379 شروع کرد و از سال 1383 با ساخت 9 فيلم کوتاه و ويديوآرت پا به عرصه هنر ويديو گذاشت. موزه «تيت» در ارديبهشت گذشته يكي از ويدئوهاي اسكندرفر را خريداري كرد.

نمايشگاه «تو منو به گريه مي‌اندازي» تا 27 آبان ادامه خواهد داشت. اسكندرفر در يادداشتي كه براي اين نمايشگاه نوشته است، به دغدغه‌هاي دختران هم سن و سال خود در دوران جنگ و محدوديت‌هاي بسيار اين نسل در دوران تحصيل اشاره مي‌كند.


گالري محسن در خيابان ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاک 42 واقع است.

نمايشگاه عکس «خانه خدا» نيز با آثاري از منوچهر يگانه‌دوست در موزه هنرهاي معاصر فلسطين در روز دوشنبه 17 آبان افتتاح شد. اين نمايشگاه مجموعه‌اي از عكس‌هاي يگانه دوست، مربوط به دهه 40 تا 50 شمسي است.

اين نمايشگاه تا 13 آذر ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند روزانه از ساعت 10 تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10 تا 15 از اين آثار به نشاني ميدان فلسطين، خيابان طالقاني، خيابان برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر ديدن كنند.

نظر شما