يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۲۶۳۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
عبدالجبار كاكايي معتقد است يكي از برجستگي‌هاي سفر حج اين است كه انسان در اين سفر ايمان خود را به آزمايش مي‌گذارد.

اين شاعر و ترانه‌سرا در گفت و گو با خبرنگار شهر با بيان اين مطلب گفت: شيرازه افعال انسان‌، ايمان اوست، سفر حج جدا از مناسك و سنت‌هايي كه زائران اجرا مي‌كنند و تاثيرگزاري كه اين نمادها و عبادات بر زندگي شخصي افراد، نوعي آزمايش ايمان آنهاست. زيرا لازمه انجام مناسك داشتن اعتقاد و ايمان است.

وي افزود: بعضي از كارها مانند سنگ زدن به نماد شيطان ممكن است از لحاظ عقل ظاهري زياد جدي نباشد ولي با داشتن اعتقاد اين مناسك انجام مي‌شود.


كاكايي با بيان اينكه حج آزموني براي تجربه ايماني است كه در زندگي معمولي و شرايط دشوار، متزلزل و مندرس شده و به نوعي آسيب ديده است، اظهار داشت: اين موضوع با پس‌زمينه‌ نگاهي به داستان حضرت ابراهيم (ع) كه ايمانش را براي قرباني كردن فرزندش به محك آزمايش قرار دارد تبيين مي‌شود، بنابراين بايد گفت محوريت حج ايمان داشتن و تفكيك بي‌اعتقادي از اعتقاد است.


وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سفر به نوعي جدايي انسان از دلبستگي‌ها است ولي معناي اختصاصي سفر حج بريدن از رشته‌ها و دلبستگي‌ها و پرواز به حقانيت است. اين سفر دعوت به رها كردن و گسستن از بندها است. لحظه مخاطره‌آميز پاره‌كردن طناب‌ها و بندهايي است كه به زندگي معمولي بسته شده است.





نظر شما