يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۶۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
حج جنبه‌هاي عبادي، اجتماعي، سياسي بسياري دارد كه مهم‌ترين ره‌آورد آن تبليغ معارف اسلام است.

«عبدالكريم پاك‌نيا» نويسنده و مدرس سطوح عالي حوزه علميه در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به جنبه‌هاي اجتماعي سياسي كنگره عظيم حج گفت: اجتماع عظيم مسلمانان همه‌ساله در مراسم حج تبلوري از وحدت، همدلي و اتحاد آنان از هر مسلكي است. به علاوه اجتماع مسلمانان مي‌تواند دشمن‌شكن نيز باشد.


وي افزود: مهم‌ترين نكته در رهاورد حج از لحاظ تبليغ معارف اسلام است. حج مي‌تواند به صورت مهم‌ترين رسانه‌اي باشد كه معارف اهل بيت و اسلام را تبليغ كند همانطور كه امام حسين (ع) نيز در اجتماع پرشور حج مهمترين شعار خود را بيان كرد: «هركس آماده است در راه اسلام جان نثاري كند، لازم است با ما سفر كند، ما انشاءالله فردا صبح حركت مي‌كنيم.» پس اين رهاورد حج است كه تبليغ معارف اهل بيت و اسلام در مكه ايجاد شود.


پاك‌نيا اظهار داشت: حج همچنين جلوه‌اي از عدالت اجتماعي است، تمام كساني كه به اين سفر عازم مي‌شوند از از سمت و سويي با يك لباس معمولي و مساوي در كنار يكديگر به طواف مي‌پردازند و اصلا سخني از تفاوت‌هاي مادي نيست به عبارتي حج مبارزه با تبعيض نژادي است و در آن توانمند و غير توانمند مساويند.


وي با بيان اينكه حج ضامن بقا دين و اسلام است، ادامه داد: مراسم برائت از مشركين يكي ديگر از جنبه‌هاي اجتماعي سياسي حج به شمار مي‌رود. دشمن‌شكن بودن اجتماع حج بسيار مهم است. دشمنان حاضر نيستند مومنان را در يك صف واحد در كنار يكديگر ببينند. صحنه‌هاي ايستادن ميليون‌ها مسلمان در كنار يكديگر در سراسر جهان، ابهت دين را مشخص مي‌كند.


پاك‌نيا در توصيه‌اي به افرادي كه عازم به اين سفر هستند، گفت: حاجيان بايد با دل پاك به مكه بروند، بعضي‌ها به خاطر اسم و رسم، سياست و يا تنوع با اين سفر مي‌روند ولي توصيه اول اسلام اين است كه حاجيان با لباس احرام لباس تقوا را نيز بپوشند. اگر از اين سفر بازگشتند و احساس كنند آدم ديگري شده‌اند و از غير ارزش‌ها بدشان مي‌آيد علامت قبولي حج است.




نظر شما