دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۶۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
به بهانه دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري؛
از ميدان آزادي كه عبور مي‌كنيم، افرادي را مي بينيم كه با اين برج زيبا عكس يادگاري مي‌گيرند، شهرونداني كه با مجسمه‌هاي سطح شهر تهران خاطره‌ها دارند. در واقع بسياري از آثار شهري به شكل اسطوره عمل مي‌كند، مثلاً اگر برج ايفل كه اسطوره شهر پاريس است را حذف كنند، اين شهر فرو مي‌ريزد. از همين رو آثار هنري شهر از اهميت بسياري برخوردار است، به‌خصوص آثاري كه به منظور زيباسازي سطح شهرها و بالابردن جلوه هاي بصري شهر ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، بهروز دارش، هنرمند پيشكسوت مجسمه‌سازي كشور و عضو هيئت داوران دومين دوسالانه مجسمه‌هاي فضاي شهري در اين باره مي گويد: آثار هنري شهري، روي عقلانيت و احساسات آدم‌ها تأثير مي‌گذارد و شخصيت يك شهر را مي‌سازد، براي همين بايد مورد توجه قرار گيرد. وي در ادامه تاكيد مي‌كند: با ساخت يك اثر شهري هزاران نفر در طول روز آن را مي‌بينند اين در حالي است كه تيراژ يك كتاب شعر تنها 3000 جلد است، ولي اين تعداد بازديدكننده براي يك اثر هنري شهري نشان‌دهنده اهميت پرداختن به آثار شهري است. نكته‌اي كه در اين چند سال اخير مورد توجه مسئولان شهر تهران هم بوده است. محمد جواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي، با اشاره به برگزاري سمپوزيوم سرديس شهيدان و هم‌چنين دوسالانه‌هاي مجسمه‌هاي شهري توسط شهرداري تهران نيز بر همين عقيده است: كار هنري براي شهر تهران تمامي نخواهد داشت، و اراده سازمان زيباسازي تهران اين است آثاري را در سطح شهر به‌كار گيرد، تا اين آثار براي نسل‌هاي بعدي و فرزندان ما بماند، همان‌طور كه از گذشتگان براي ما باقي مانده است.

جوانان تازه‌كار، اما خوش‌فكر و بديع
تاريخ معاصر ايران با آثار مجسمه‌سازان نخبه ايراني گره خورده است. اما نبايد از كنار هنرمندان جوان و ايده‌هاي نو در اين زمينه به‌راحتي عبور كرد. کامبيز صبري، استاد دانشكده هنرهاي زيبا به خبرنگار «شهر» مي‌گويد: بايد با پيوند سه حوزه مجسمه‌سازي، معماري و شهرسازي به استقبال ايده‌هاي نو برويم. اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با اشاره به حضور گرم جوانان در دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري مي‌گويد: مجسمه سازي ايران در حال حاضر در يك حالت غافلگيركننده‌اي است، عده‌اي از جوان‌ها به‌عرصه آمده‌اند كه مي‌توانند جريان‌ساز باشند و يك جريان مناسب در زيباسازي شهرها را شكل دهند. مساله‌اي كه سيد مجتبي موسوي، مدير كل حجم و نقاشي‌هاي ديواري سازمان زيباسازي شهر تهران و دبير دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري هم ضمن تاييد پيشرفت كار جوانان در اين حوزه مي گويد: دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري نسبت به دوسالانه اول از رشد چشمگيري برخوردار بوده است، به‌گونه‌اي كه از لحاظ كمي در دوره قبل يك‌صدويازده اثر به نمايشگاه راه پيدا كرده بودند، ولي امسال 175 اثر در نمايشگاه به‌نمايش درآمده است. او ادامه مي‌دهد: به لحاظ كيفي هم با توجه به تعدد و تنوع آثار شاهد رشد خوبي هستيم، ضمن اين‌كه 2سالانه اول سبب شده تا هنرمندان با دقت‌نظر بيش‌تري به فضاهاي شهري فكر كنند و طراحي‌هاي اين دوره بيش‌تر مطابق استانداردهاي فضاي شهري صورت گرفته است، لذا از لحاظ كمي و كيفي براي ما رضايت‌بخش است.


عدم انسجام ارشاد، تلاش شهرداري
در حالي‌كه مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد به‌عنوان متولي حمايت از ارشاد شناخته مي‌شود و محمود شالويي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي در نشست خبري اخير خود، با اعلام آمادگي براي برگزاري دوسالانه مجسمه‌سازي، بر حمايت از مجسمه‌سازان تاكيد كرده است، اما بهداد لاهوتي، عضو هيات مديره «انجمن مجسمه‌سازان ايران» كه خود نزديك به 20سال به صورت تجربي كار مجسمه‌سازي كرده است، ضمن انتقاد از وزرات ارشاد به خبرنگار «شهر» مي‌گويد: ارشاد هيچ كمكي نمي‌كند، يك سري كمك‌هايي هم كه پيش از اين اعلام شده، پس از 4سال هنوز پرداخت نشده است. هم چنين متاسفانه نظر دوستان و فاميل صائب تر از نظر كارشناسان است. مساله‌اي كه دكتر صبري هم به‌صورت تلويحي بيان مي‌كند. او معتقد است كه وزارت ارشاد به‌طور منسجم از مجسمه‌سازي حمايت نمي‌كند و حمايت‌ها بيشتر موردي است. اين در حالي است كه شهرداري تهران فعاليت‌هاي مثبتي را در اين زمينه داشته است. نغمه فكورزاده، فارغ‌التحصيل مجسمه‌سازي از دانشگاه تهران معتقد است در اين اواخر حمايت از مجسمه‌سازي توسط شهرداري تهران رشد داشته است: شهرداري 2 بينال مجسمه‌هاي شهري را برگزار كرده است، خيلي از كارها با حمايت شهرداري در سطح شهر اجرا شده و اين باعث دلگرمي هنرمندان جوان عرصه مجسمه‌سازي است. محمدجواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي هم با بيان خاطره‌اي از توجه دكتر قاليباف در برگزاري سمپوزيوم سرداران شهيد تصريح مي‌كند: شهردار تهران براي حضور به‌موقع در يكي از جلسات داخلي اين سمپوزيوم با موتور سيکلت خود را به اين جلسه رسانده بود كه اين مساله اهميت كارهاي هنري شهر را در ميان مديران شهري نشان مي‌دهد. اما مريم السادات آقاسيد محمدي، دانشجوي مجسمه‌سازي دانشگاه هنر ديدگاه ديگري دارد: در كل، حمايت شهرداري متوسط روبه‌ضعيف است. اين برخلاف نظر دكتر صبري است. او ضمن مثبت ارزيابي كردن فعاليت‌هاي شهرداري تهران، اظهار اميدواري مي‌كند كه شهرداري تهران حرف‌هايي را كه مي‌زند عملي كند و حمايت‌اش را نيز ادامه دهد، تا مجسمه‌سازي هم در مسير روبه‌رشد خودش حركت كند.

نظام‌نامه زيباسازي در حال تدوين است
با اين حال بهداد لاهوتي، عضو علي‌البدل هيات مديره انجمن مجسمه‌سازان ايران مي‌گويد: به‌نظرم يك دوگانگي در شهرداري تهران وجود دارد، از يك طرف مديران سازمان زيباسازي مي‌خواهند مجسمه‌هاي زيباتر، باكيفيت‌تر و جديدي‌تري در شهر بگذارند، و از طرف ديگر مسئولان شهرداري مناطق در يك دنياي ديگر سير مي‌كنند، در اصل هماهنگي در شهرداري هنوز كامل ايجاد نشده است. محمدجواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي اما عقيده ‌ديگري دارد. او كه البته معتقد است به دليل توسعه شهر تهران ساماندهي اين موضوع كمي سخت است، عنوان مي‌كند: بحث مجسمه‌سازي و نقاشي‌هاي ديواري در تهران به معاونت فرهنگي و آفرينش‌هاي هنري اين سازمان واگذار شده است. حتي اين اواخر شاهديم كه بسياري از مناطق مدت قابل توجهي دست نگه مي‌دارند، تا طرح مجسمه‌ها در اين سازمان مورد ارزيابي قرار گيرد. اين مسئول البته راهكارهاي ديگري را نيز براي افزايش وحدت رويه در اين حوزه بيان مي‌كند: كتاب استانداردهاي سازمان زيباسازي را تهيه كرده‌ايم و هفته گذشته به همه مناطق ابلاغ شده است، علاوه بر اين نظام‌نامه زيباسازي هم در دست بررسي است، و اميدواريم تا اول آذرماه توسط شهردار تهران ابلاغ شود.

مجسمه‌سازي: مثلث مردم، مسوولان و هنرمند
با توجه به آثاري كه در دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري در نگارخانه برگ ارائه شده، و تا پايان آذرماه در معرض ديد علاقه‌مندان قرار دارد، به‌نظر مي رسد لازم است تا همه مديران شهري و هم‌چنين مسئولان ارشاد اهتمام ويژه‌اي به آثار هنري به‌ويژه مجسمه‌سازي و حمايت از هنرمندان به‌خرج دهند.
نيازي كه محمد جواد شوشتري با اشاره به اين‌كه خلا كارهاي هنري در شهر تهران احساس مي شود و با تاكيد بر ضرورت تعامل با هنرمندان مي‌گويد: هرچند دست‌مان خالي نيست ولي از طرح‌هاي هنرمندان استقبال مي‌كنيم و به‌دنبال بهترين‌ها هستيم و براي بهره‌گيري از ايده‌هاي مناسب سعي داريم مسابقات متعدد برگزار كنيم. البته انتظار داريم خود هنرمندان اگر كار فاخري را مي شناسند به‌ما معرفي كنند. نكته‌اي كه بهروز دارش، استاد پيش‌كسوت مجسمه سازي هم بر آن تاكيد دارد: آثار خوب هنري شهر شكل نمي‌گيرد، مگر آنكه سه ضلع اين مثلث يعني مردم، مسئولان شهري و هنرمند به وظيفه و مسئوليت خود در اين زمينه عمل كند.

گزارش: محمد مجيدزاده

نظر شما