يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۶۶۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
مراسم اختتاميه و اهداي جوايز نخستين سالانه «سرو نقره‌اي» عصر ديروز يكشنبه 23 آبان در خانه هنرمندان ايران در حالي برگزار شد كه در ميان برندگان و برگزيدگان سالانه، سفارش‌دهنده برتر نيز انتخاب شد. اين جايزه به مديريت نشر چشمه تعلق گرفت.

در ابتداي اين مراسم فرشيد مثقالي رييس انجمن طراحان گرافيك ايران بيانيه هيئت‌داوران اين سالانه را قرائت كرد و اظهار داشت: سطح كارهاي عرضه شده براي گرافيك نوپا و تقريبا جوان ما قبول قبول است و نسبت به سه سال قبل در بينال نهم پيشرفت چشم‌گيري را شاهد بوديم.


وي توضيح داد: هيئت‌داوران ابتدا در هر يك از 9 بخش مسابقه، سه كانديدا را انتخاب كرده و از ميان آنان برنده‌ «سرو نقره‌اي» انتخاب شد كه در برخي بخش‌ها به هيچ‌وجه اين انتخاب كار ساده‌اي نبود.


مثقالي تاكيد كرد: كانديدا شدن خود به نوعي جايزه است.


وي گفت: تنديس سرو نقره‌اي كه قرار بود امروز به برندگان اعطا شود به دليل مسائل فني هنوز آماده نشده است و تنها ديپلم افتخار به برگزيدگان اهدا مي‌شود.


در ادامه مراسم سيدمحمد احصايي، ابراهيم حقيقي، طاهره تابان و نور‌الدين زرين‌كلك به روي سن فراخوانده شدند تا در كنار مثقالي ديپلم‌هاي افتخار را به برنگان سرو نقره‌اي اعطا كنند.


در بخش طراحي نشانه و نشانه نوشته اين سالانه علي سجاديه براي طراحي نشانه پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، مهدي محمودي براي طراحي نشانه شركت كابينت‌سازي پيموس و عليرضا انوش‌فر براي طراحي نشانه نگارخانه «سين» انتخاب شدند و عليرضا انوش‌فر به دليل طراحي نشانه‌اي ساده و محكم و استفاده از فرم بسيار ساده شده حرف «س» در اين بخش «سرو نقره‌اي» را از آن خود كرد.


در بخش طراحي پوستر، بهزاد جوانبخت براي طراحي پوستر «باطله‌ها»، آريا كسايي براي طراحي پوستر «رياض كمو» و رضا عابديني براي طراحي پوستر نمايشگاه نقاشي‌هاي سراك ملكونيان برگزيده شدند و رضا عابديني به دليل طراحي بسيار نزديك و وفادار به كار نقاش و به‌كارگيري به‌جاي نشانه و اطلاعات نگارخانه در پوستر برنده «سرو نقره‌اي» شد.


همچنين در بخش طراحي جلد نشريات، ريحانه شيخ‌بهايي و سها شيباني براي طراحي جاد كتاب «سازه و معماري»، پدرام حربي براي طراحي مجموعه «قفسه آبي» و اونيش امين‌اللهي براي طراحي جلد كتاب «نشانه 1» انتخاب شدند و پدرام حربي به دليل تنوع طرح‌ها در يك مجموعه و در عين حال حفظ يونيفورم مجموعه و حس و حال يگانه در طرح‌هاي خالف يك مجموعه و همچنين استفاده از لي‌اوت مناسب و خوانايي حروف «سرو نقره‌اي» را از آن خود كرد.


در بخش طراحي صفحه‌آرايي نشريات نيز كوروس پارسانژاد براي طراحي كتاب «تشنه ‌لبان»، مجيد عباسي براي طراحي مجموعه «همه شعرهاي من» احمدرضا احمدي و وحيد عرفانيان براي طراحي كتاب «همين فردا» برگزيده شدند و مجيد عباسي به دليل طراحي مايب براي يك مجموعه و فاصله گرفتن از به چشم آمدن طراح به جاي مولف به نحو احسن برنده «سرو نقره‌اي» شد.

در بخش طراحي گرافيك تبليغاتي نيلوفر ابريشم‌كار بري پوسترهاي تبليغاتي محصولات «گلستان»، علي افسرپور براي طراحي كمپين تبليغاتي بانك مسكن و رضا علوي براي طراحي كمپين تبليغاتي لاستيك بارز انتخاب شدند و نيلوفر ابريشم‌كار به دليل خلاقيت و حفظ متدي ثابت براي تبليغ محصولات مختلف براي دريافت «سرو نقره‌اي» انتخاب شد.


همچنين در بخش طراحي بسته‌بندي، مهرزاد ديرين براي طراحي يسته‌بندي محصولات غذاي آماده «ب. آ»، عليرضا قاسم‌زاده ايرواني براي طراحي بسته‌بندي جوهر «هوزينگ» و نيلوفر ابريشم‌كار براي طراحي بسته‌بندي جديد چاي گلستان برگزيده شدند و مهرزاد ديرين به دليل استفاده بسيار مناسب و به جا از تصوير محصولات و انتخاب مناسب رنگ‌هاي پس‌زمينه و قراردادن اطلاعات طبقه‌بندي‌شده محصول در جاي مناسب و قابل دسترس برنده «سرو نقره‌اي» شناخته شد.


در بخش طراحي بروشور و كاتالوگ، كوروش جدي براي طراحي پورفوليو «ام. تي. آ»، ايمان راد براي طراحي مجموعه بروشورهاي نگارخانه 66 و محمدرضا رفاهي براي طراحي بروشور شركت هواپيمايي آسمان انتخاب شدند و ايمان راد به دليل طراحي خلاقانه 6 بروشور در فرمتي ثابت و در عين حال حفظ استقلال بروشور و نماياندن شاخصه‌هاي كاري هنرمند در بروشور نمايشگاهش «سرو نقره‌اي» را به خود اختصاص داد.


در بخش طراحي الكترونيك نيز اشكان شفاعتي براي طراحي تيتراژ شبكه تلويزيوني «طلوع» افغانستان، بهزاد نوبخت براي طراحي تيتراژ فيلم كوتاه «خط ممتد» و عليرضا انوش‌فر براي راحي صفحات وب‌سايت ركسانا منوچهري برگزيده شدند و بهزاد نوبخت براي استفاده مناسب از قابليت كشيده شدن حروف فارسي و اجتناب از مكث‌هاي طولاني در تيتراژ برنده «سرو نقره‌اي» اعلام شد.


در بخش ساير آثار طراحي گرافيك رضا غفاري براي طراحي فونت «سمير»، نغمه فلورذبيحي براي طراحي نشانه و هويت بصري گروه معماري «پاز» و آريا كسايي براي طراحي هويت بصري نخستين هفته طراحي گرافيك ايران برگزيده شدند و نغمه فلورذبيحي به دليل استفاده از نشانه ساده «pause» كامپيوتر با توجه به نام شركت و استفاده از همين نشانه ساده در فضاي داخلي شركت برنده «سرو نقره‌اي» شد.


همچنين جايزه سفارش‌دهنده برگزيده در اين سالانه كه توانسته باشد امكاناتي به طراحان بدهد تا بتوانند در زمينه موضوعي خود، طراحي درست انجام دهند، به مديريت نشر چشمه، حسن كيائيان تعلق گرفت. اين سالانه جايزه‌اي پيش‌بيني نشده و خارج از برنامه نيزداشت كه جايزه ويژه هيئت‌داوران نام گرفت و درواقع ديپلم افتخاري بود كه از طرف هيئت‌داوران به مسعود سپهر و پدرام حربي براي طراحي علائم و تابلوهاي متروي تهران اعطا شد.


در انتهاي اين مراسم نيز نور‌الدين زرين‌كلك با اشاره به دريافت جايزه‌اي در براتيسلاوا به نمايندگي از فرشيد مثقالي در ساليان جواني، درباره لذت جايزه گرفتن در جواني و جايزه دادن در كهنسالي با مخاطبان و اعضاي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران سخن گفت و از مستقل برگزار شدن اين سالانه ابراز خرسندي كرد.


مراسم اختتاميه و اهداي جوايز نخستين سالانه «سرو نقره‌اي» عصر ديروز يكشنبه 23 آبان در خانه هنرمندان ايران با حضور پيشكسوتان و فعالان عرصه گرافيك و تصويرسازي برگزار شد.


نمايش آثار اين سالانه تا 25 آبان ادامه خواهد داشت.

براي ديدن گزارش تصويري، اينجا و اينجا را كليك كنيد.


نظر شما