دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
مديركل محيط زيست گلستان گفت: آتش سوزي جنگل گلستان در حال حاضر كنترل شده و تا بعد از ظهر امروز به طور كامل مهار مي شود.

ساسان علي نژاد مديركل محيط زيست استان گلستان در گفتگو با خبرنگار محيط زيست شهر گفت: با توجه به اطلاعات دريافتي از بالگردها و تلفن هاي ماهوارهاي آتش سوزي در بخش اعظم جنگل گلستان كنترل شده و فقط در بخش هاي كوچكي ادامه دارد كه تا ساعت 16 بعد از ظهر امروز به طور كامل مهار مي شود.

 

اوآتش سوزي در 200 هكتاراز جنگل گلستان را رد كرد: به دليل پراكنده بودن آتش سوزي در سطوح مختلف و ارتفاعات صخره اي در حال حاضر نمي توان مساحت دقيق اين آتش سوزي را تخمين زد.

 

علي نژاد در پاسخ به اينكه آيا سازمان جنگل ها بالگردي براي اطفاء حريق به استان گلستان اعزام كرده گفت: در حال حاضر 3 بالگرد از هلال احمر و سپاه در اختيار محيط زيست است و سازمان جنگلها بالگردي اعزام نكرده است .

 

به گفته او آتش سوزي جنگل گلستان سطحي است و به جز تعدادي از تنه هاي خشك به تنه و تاج درختان سرايت نكرده است و بيشتر به خاطر وجود برگ هاي خشك كف جنگل در سطوح قسمت هاي مختلف گسترده شده است .

 

به گفته علي نژاد نيرو هاي هلال احمر، استانداري ، نيرو هاي مردمي، منابع طبيعي و محيط زيست گلستان و خراسان شمالي در مهار اين آتش سوزي همكاري همه جانبه داشتند.

 

از سوي ديگر مهدي شريف موسوي دبير شبكه تشكل هاي زيست محيطي استان گلستان در گفتگو با خبرنگار محيط زيست شهرضمن انتقاد از نبود امكانات براي مهار چنين آتش سوزي در منطقه زيست محيطي با اهميتي نظير پارك ملي گلستان گفت: طبق آخرين بررسي ها تاحدود يك ساعت پيش تلاش ها براي مهار آتش در پارك ملي گلستان بي نتيجه بوده و اين اتش سوزي همچنان ادامه دارد.

 

او افزود: البته وقتي امكانات مهار آتش وسايلي از قبيل بيل ، دبه و سمپاش هاي 20 ليتري باشد انتظار مهار آتش در زماني كوتاه غير منطقي است.

 

شريف موسوي خاطرنشان كرد: در يك چنين پاركي كه يكي از معدود مناطق زيست محيطي حفاظت شده كشور است بايستي با نصب سنسور هاي حرارتي در نقاط مختلف از بروز كوچكترين آتش سوزي به سرعت مطلع شد و با اعزام وسايل پيشرفته مانند بالگرد هاي مجهز به وسايل مهار آتش سوزي و ديگر تجهيزات به سرعت آن را خاموش و مانع از گسترش آتش سوزي شد.

 

به گفته او در آتش سوزي هاي جنگلها و مراتع در كشور ما پس از گسترش آتش سوزي به بخش هاي مختلف و تلاش هاي بي نتيجه مأموران و جوامع محلي با وسايل بسيار ابتدايي اقدام به نامه نگاري به ارگان هاي ديگر مي شود تا در صورت امكان بالگردهايي كه مختص اطفاء حريق نيستند ارسال كنند.

 

شريف موسوي گفت: به نظر مي رسد گسترش آتش سوزي و خسارت آن به پارك ملي گلستان از آتش سوزي 2 سال پيش كه در اين جنگل ها اتفاق افتاد بيشتر باشد.

 

سرهنگ ايرواني فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي در پاسخ به اينکه از سوي سازمان جنگلها بالگردي براي اطفاي حريق به منطقه فرستاده شده است، به خبرنگار محيط زيست شهرگفت: باوجود اينکه پارک ملي گلستان جز مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محيط زيست است، يك فروند بالگرد از سازمان جنگل ها و مراتع براي مهار آتش سوزي به پارك ملي گلستان اعزام شده است.

 

او در پاسخ به اينكه چه تعداد از نيروهاي منابع طبيعي در گلستان حضور دارند، گفت: اکنون نيروهاي انساني ما در منطقه حضور فعال دارند. زيرا هر منطقه جنگلي که تحت آتش سوزي قرار بگيرد نيروهاي ما وارد عمل مي شوند.

 

البته فرمانده يگان حفاظت در پاسخ به اينکه چرا شما بالگردهاي بيشتري را به منطقه اعزام نمي کنيد، گفت: اگر استان از ما کمکي بخواهد حتما وارد عمل مي شويم . همانطور که نيروهاي منابع طبيعي اکنون مشغول خاموش کردن آتش هستند. ولي اين منطقه تحت نظارت و اختيار سازمان محيط زيست است و پيگيري ها و سياستگذاري در مورد آن بايستي توسط مسئولان اين سازمان صورت گيرد.

 

در واقع اينكه در قانون اساسي آمده كه حفاظت از محيط زيست يك وظيفه همگاني است در مواقع بحران شامل حال سازمان جنگل ها و مراتع كه يكي از ارگان هاي حافظ منابع طبيعي است به واسطه طي نشدن مراحل اداري و نامه نگاري ها نمي شود و مهار آتش در جنگل با ارزشي مانند پارك ملي گلستان به جاي بالگرد با وسايلي نظير بيل و دبه هاي 10 ليتري سر فرصت و در چند روز متوالي صورت مي گيرد.

 

نظر شما