يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۲۷۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
آلودگي هوا در شهر پکن در روز جمعه به شدت افزايش يافت. سفارت آمريکا در اين شهر که به صورت مستقل شاخص آلودگي هواي شهر پکن را اعلام مي‌کند، بر خلاف رويه‌ي رايج با استفاده از صفت‌هاي بسيار عجيب وضعيت آلودگي هواي پکن را «ديوانه‌کننده‌ي فجيع» اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، هر چند که سفارت آمريکا بعدا اين عبارت را پاک کرد و اعلام کرد اين عبارت اشتباه بوده و سفارت آمريکا درپکن زبان مورد استفاده‌ي خود را براي زماني که شاخص آلودگي هوا بيش از 500شود بازبيني خواهد کرد.

شاخص 500 براي آلودگي هوا بالاترين شاخص دراستانداردهاي ايالات متحده است، که به عنوان وضعيت مخاطره‌آميز براي همه‌ي افراد اعم از کودک و بزرگ‌سال محسوب مي‌شود.

وضعيت غبار آلود هواي پکن باعث شده‌است که مدارس فعاليت‌هاي خارج از کلاس را تعطيل اعلام کنند و کارشناسان بهداشت و سلامت از شهروندان به خصوص افراد مسن و کودکان بخواهند در خانه‌هاي خود بمانند.

در عين حال با وجود اعلام سفارت ايالات متحده در پکن، رقم رسمي اعلام شده از سوي مقامات رسمي چين براي شاخص آلودگي هوا 312بوده‌است.  ليکن فعالان محيط زيست وشهرواندان به شکل مداوم به اين موضوع اعتراض داشته‌اند که رقم‌هاي اعلام شده ازسوي مجاري دولتي کمتر از ميزان واقعي است.

کارشناسان معتقدند هواي پکن به علت استفاده از زغال سنگ درماه‌هاي سرد سال در حومه‌ي اين شهر، همچنين رشد تعداد کارخانه‌هاي اطراف آن واضافه شدن روزانه بيش از 1200 خودرو در سطح پکن، روز به روز آلوده‌ترمي‌شود.

با وجود اين که براي برگزاري مسابقات المپيک سال 2008در پکن تلاش‌هايي از جمله هزاران هکتار درخت‌کاري در اطراف شهر و بستن برخي کارخانه‌هاي آلاينده دولت چين اقدام به پاکسازي هواي اين شهر کرد، ليکن در طي دوسال اخير با برداشته شدن برخي از محدوديت‌هاي ترافيکي وضع شده براي دوران المپيک وباز شدن دوباره‌ي برخي کارخانه‌هاي تعطيل شده، مجددا آلودگي هواي اين روند رو بهرشد خود را پي‌گرفته‌است.

(منبع: اسوشيتدپرس)

نظر شما