دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۳
کد خبر: ۲۷۱۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
رييس سازمان بسيج علمي کشور:
رييس سازمان بسيج علمي با اعلام افتتاح مركز تحقيقات كاربردي هدايت و حمايت از تحقيقات تخصصي در هفته بسيج گفت: نگاه و نگرش سازمان بسيج علمي اين است كه هر جمعيتي از انديشمندان و هر جمع خلاق و متفكر در كشور را با موضوعات مورد نياز درگير كند كه در اين راستا تا كنون از حدود 1500 طرح حمايت شده است.

 دكتر محمود تولايي رييس سازمان بسيج علمي همزمان با فرارسيدن هفته بسيج و برگزاري دومين جشنواره جهادگران علمي و فناوري بسيج در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، گفت: اگر كشوري در عرصه‌هاي دانش بخواهد دنباله‌رو باشد، بخش اعظم آن دانش را نمي‌تواند به دست آورد مگر فعاليت‌هاي خود را مبتني بر دانش كرده و به ابزارهاي دانش دست پيدا كند.  

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اين كه "امروز اساس اقتدار، علم است و هر كشوري مي‌خواهد براي سربلندي خود تلاش كند بايد به ابزارهاي علم مجهز باشد" تصريح كرد: ما به عنوان كشوري جوان و پيشرو كه در عرصه شايستگي‌هاي جوانان خود از وضعيت خوبي در جهان برخوردار است و جوانان ما با حضور در جشنواره هاي جهاني حائز رتبه‌هاي برتر و تك رقمي مي‌شوند با اين سوال مواجهيم كه چرا بايد فاصله رشد صنعتي ما با توانايي‌هاي بالقوه كشور اين قدر زياد باشد.

 

تولايي ضمن اشاره به اين نكته كه بايد با سازوكارهاي لازم وارد عمل شد عنوان كرد: دنياي توسعه يافته امروز با رشد منفي جمعيت مواجه بوده و براي حفظ اقتدار علمي خود به دنبال جذب اين توان‌ها و استعدادها از كشورهاي ديگر است و اگر شاهد جذب بخش قابل توجهي از جوانان خلاق، مبتكر و برگزيده ايراني توسط ديگر كشورها هستيم دليلش اين است كه تجارت مغزها از ديگر تجارت‌ها پرسودتر است.

 

تولايي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در حوزه جنبش نرم افزاري اذعان كرد: اگر در كشوري مانند ايران اين همه نخبه و افراد برتر در المپيادهاي علمي مختلف وجود دارد كه رتبه‌اش حدود 5 در بين كشورهاي مختلف است چرا بايد رتبه صنعتي او بالاي 40 باشد.

 

وي با بيان مسئله كه حقيقتا فاصله تكنولوژي و صنعت در ايران هرگز در شان و شايستگي مردم ايران نيست افزود: دليل اين فاصله نبود ساز و كارهاي موجود در كشور است كه براي رفع آن لازم است روش‌هاي جديدي براي تبديل ظرفيت‌هاي بالقوه به ظرفيتهاي بالفعل در كشور به كار گرفته شود.

 

تولايي با اشاره به اين نكته كه در سالهاي اخير حدود 70 هزار ميليارد تومان كالاي وارداتي با نرخ رشد 5 تا 10 درصدي به كشور داشته ايم خاطرنشان ساخت: چرا بايد 70 هزار ميليارد تومان بودجه اين كشور صرف توسعه اقتصادي كشورهايي مانند چين، تركيه، سنگاپور و مالزي شود.  

رييس سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري كشور با تاكيد بر توانايي‌هاي ملي، ظرفيت‌هاي پراكنده و استعدادهاي شايسته‌ موجود در كشور اعلام كرد: بايد اين توانمندي هاي به خدمت گرفته شده را سازماندهي كنيم.

وي ادامه داد: ما به ازاي هر يك از ده هزار كالاي واراتي در كشور 300 دانشجو و جوان پرانگيزه داريم و از طرفي هم 60 درصد همين كالاهاي وارداتي به هيچ دانش پيشرفته‌اي نياز نداشته و با پتانسيل امروز كشور ما قابل دستيابي است.

تولايي تصريح كرد: نگاه و نگرش سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري اين است كه هر جمعيتي از انديشمندان و هر جمع خلاق و متفكر در كشور را با موضوعات مورد نياز درگير كند و در اين راستا تا كنون از حدود 1500 طرح حمايت كرده است.

 

وي اضافه كرد: در جشنواره جهاد گران علم و فناوري كشور كه دوم و سوم آذر ماه سال جاري در دانشگاه صنعتي اميركبير مي شود ضمن تقدير از حدود 220 نفر از برگزيدگان استان‌ها، نمايشگاهي برپا مي‌شود كه از هر استان، سه طرح منتخب در آن ارائه مي‌شود.

 

رييس سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري كشور در خصوص محورهاي اين جشنواره تصريح كرد: طرح هاي تحقيقاتي بسيجيان نخبه در هشت كارگروه تخصصي برق، رياضي، زيست شناسي و بيوتكنولوژي، شيمي، علوم انساني، عمران،‌ مكانيك و كشاورزي مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرند.

 

تولايي با اعلام افتتاح پژوهشكده‌ و مراكز تحقيقاتي در هفته پژوهش گفت: 20 عنوان پژوهشكده مجازي در دست افتتاح است كه در هفته پژوهش، پژوهشكده‌هاي مجازي "عفاف و حجاب"، "طب كل نگر (مكمل)" و "طب حوادث و بلايا" افتتاح مي‌شود.

نظر شما