دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۲۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
رييس انجمن نوروژنتيك ايران با بيان اينكه كشور ما در تشخيص بيماريهاي ژنتيك پيشرفت‌هاي زياد داشته است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در كاروان پيشرو اين دانش جهان قرار دارد.

به گزارش "شهر"، پروفسور محمد حسن كريمي‌نژاد در حاشيه چهارمين كنگره ساليانه انجمن نوروژنتيك ايران، افزود: اين در حالي است كه تا 20 سال پيش براي تشخيص برخي اختلالات ژنتيكي قبل از تولد، نمونه‌ها به مراكز مختلف در خارج از كشور فرستاده مي‌شد.

 

وي گفت: در زمان حاضر مراكز ژنتيكي در كشور داير شده كه مي‌توان براحتي اختلالات ژنتيكي را تشخيص داد.

 

وي خاطرنشان كرد كه جمهوري اسلامي ايران همچنين در زمان حاضر مي‌تواند به عنوان يكي از مراكز مهم منطقه در خصوص تشخيص بيماريهاي ژنتيكي از جمله تالاسمي باشد.

 

اين پزشك فوق‌تخصص ژنتيك در بخش ديگري از سخنانش به اطلاعات اجداد باستاني ايران در خصوص دانش ژنتيك اشاره كرد و گفت:‌ اطلاعات اجداد ما در مورد اين دانش و توليد مثل با بسياري از مباحث علمي امروز جهان هماهنگي دارد.

 

وي گفت: اين در حالي است كه به رغم وجود سابقه درخشان و پندارهاي نزديك به اصول علمي امروز در ايران باستان، طبق شواهد تاريخي و نوشته‌هاي مغرب زمين، تصورات دانشمندان و فيلسوفان باختر در مورد توارث و توليد مثل، بيشتر جنبه افسانه و خرافات داشته است.

 

كريمي‌نژاد افزود: جمهوري اسلامي ايران پس از يك توقف طولاني در علم ژنتيك و پيشينه تاريخي كه دارد، امروز با شتاب، پيش مي‌رود.

 

اين استاد بازنشسته ژنتيك دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، افزود: كشورمان در زمينه تشخيص بيماري‌ها، پيشگيري و درمان از سه دهه قبل و توليد گياهان و دام‌هاي همسان سازي شده، كشت و تهيه سلول‌هاي بنيادي و كاربرد آن، ساخت پوست مصنوعي، طرح ساخت كبد مصنوعي، مهندسي بافت به روش تك مرحله‌اي و تهيه داروهاي ضد سرطان، پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته است.

 

وي به لزوم همكاري متخصصان نورولوژي و ژنتيك در تشخيص بيماريهاي ژنتيكي تاكيد كرد و گفت: حدود 80 درصد بيماري‌هايي كه منشا ژنتيكي دارند يا در ابتدا با تظاهرات عصبي و يا در نهايت با ضايعات مغزي بروز پيدا مي‌كنند كه در اين ارتباط هماهنگي و همكاري متخصصان نورولوژي و ژنتيك ضروري است.

 

به گفته اين فوق‌تخصص، انجمن نوروژنتيك ايران كه دومين انجمن نوروژنتيك در جهان پس از كشور آلمان به شمار مي‌آيد هر ماه سمپوزيومي در رابطه با يك موضوع نوروژنتيكي برگزار مي‌كند و متخصصان ياد شده نيز براي بحث و بررسي بيشتر موضوعات مورد نظر در اين سمپوزيوم شركت مي‌كنند.

نظر شما