دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۷۳۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
مهم‌ترين راه براي توسعه همکاري‌هاي مضاعف ايران و پاکستان
وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ديدار با همتاي پاکستاني خود اظهار داشت: تامين امنيت مرزهاي مشترک ايران و پاکستان براي مقابله با موادمخدر، مهم‌ترين راه براي توسعه همکاري‌هاي مضاعف دو کشور است و آنها مي‌بايست يکديگر را در تمامي حوزه‌ها به‌ويژه حوزه‌ امنيتي، ياري دهند.

به گزارش شهر، مصطفي محمدنجار در ديدار با همتاي پاکستاني خود ضمن ابراز همدردي با بازماندگان قربانيان سيل اخير پاکستان، گفت: ايران همانطور که در زمان وقوع سيل با ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه به مردم سيل‌زده پاکستاني کمک کرد، در اين مقطع نيز که مناطق آسيب‌ديده نياز به بازسازي دارند، در ترميم خانه‌ها و تاسيسات آموزشي و مسکوني تخريب شده به دولت پاکستان کمک خواهد کرد.

دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تردد اشرار و قاچاقچيان موادمخدر از خاک پاکستان به خاک کشورمان اشاره و تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران براي مبارزه با تروريسم، جلوگيري از هرگونه ناامني، شرارت و افراطي‌گري در سطح منطقه عزم جدي دارد و پاکستان نيز در اين راه مي‌تواند با هم‌گرايي و تقويت مشترکاتش با ايران، زمينه ريشه‌کن کردن تروريسم را فراهم کند.

محمدنجار اظهار داشت: تامين امنيت مرزهاي مشترک ايران و پاکستان براي مقابله با موادمخدر، مهم‌ترين راه براي توسعه همکاري‌هاي مضاعف دو کشور است و آنها مي‌بايست يکديگر را در تمامي حوزه‌ها به‌ويژه حوزه‌ امنيتي، ياري دهند.

وي با بيان اينکه ايجاد عزم بين‌المللي براي مبارزه جدي با معضل جهاني موادمخدر، گامي اساسي براي مقابله با جرايم سازمان يافته، تروريسم و پولشويي است، اظهار داشت: گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي ايران، پاکستان و افغانستان در زمينه مبارزه با مواد مخدر، ريشه‌هاي ناامني و فعاليت گروه‌هاي تروريستي را مي‌خشکاند.

محمدنجار از تشکيل نشست مشترک معاونان امور امنيتي وزارت کشور ايران و پاکستان خبر داد و گفت: برگزاري اينگونه نشست‌ها و گفت‌وگوها درباره مشکلات امنيتي در مرزهاي مشترک دو کشور نتايج مثبتي را براي برقراري ثبات و امنيت منطقه برجاي مي‌گذارد.

وي در پايان روند رو به رشد همکاري‌هاي تهران و اسلام‌آباد را در زمينه‌هاي مختلف مطلوب ارزيابي کرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران براي تشکيل نشست‌هاي بيشتر درحوزه‌هاي امنيتي و کنترل مرزها براي مبارزه با موادمخدر آمادگي کامل دارد.

همچنين در اين ديدار، وزير کشور پاکستان با تشکر از کمک‌هاي مردمي و دولتي جمهوري اسلامي ايران به سيل‌زدگان پاکستاني گفت: کمک‌هايي که از طرف جمهوري اسلامي ايران براي سيل‌زدگان ارسال شد، بسيار حايز اهميت و درخور ستايش است و من از طرف دولت و ملت پاکستان از جمهوري اسلامي ايران تقدير و تشکر مي‌کنم،‌ زيرا توجه ويژه دولت و ملت ايران به آسيب‌ديدگان سيل، دردها و مصيبت‌هاي آنان را تا حدود زيادي کاهش داد.

رحمان ملک، سطح همکاري‌هاي دو کشور را در مسايل امنيتي و مرزي و مبارزه با تروريسم خوب توصيف کرد و افزود: مشکل ما اين است که منطقه مثلثي بين ايران، افغانستان و پاکستان محل تردد قاچاقچيان موادمخدر و انسان است، بنابراين براي مقابله با اين مشکلات به کنترل دقيق مرزها نيازمند هستيم.

وي با بيان اينکه فعاليت مشترک ايران و پاکستان عليه قاچاق موادمخدر در منطقه تاکنون نتايج خوبي به‌همراه داشته است، گفت: ايران و پاکستان دو کشور برادر و اسلامي هستند و هيچگاه اجازه نمي‌دهند ناامني‌ها و مشکلات مرزي، همبستگي ميان آنان را خدشه‌دار کنند‏.‏

ملک تصريح کرد: پاکستان براي امنيت ايران و مرزهاي آن جايگاه ويژه‌اي قايل است و اجازه نخواهد داد تا گروه‌هاي سازمان‌يافته اشرار به روابط خوب ميان دو دولت و ملت مسلمان منطقه خدشه‌اي وارد کنند.

گفتني است؛ در اين ديدار، وزراي کشورهاي جمهوري اسلامي ايران و پاکستان ضمن بررسي روابط دوجانبه به‌ويژه در بخش امنيتي و تبادل نظر درباره همکاري‌هاي امنيتي و مرزي بر تشکيل کميسيون امنيتي مشترک و مبارزه با تروريسم به‌عنوان مهمترين عامل ثبات و امنيت در مناطق مرزي دو کشور، ريشه‌کني قاچاق موادمخدر، مبارزه با جنايات سازمان‌يافته و صدور کارت‌هاي ويژه براي کساني که به منظور امور تجاري و ديدار با خانواده‌هاي خود از مرزهاي مشترک عبور مي‌کنند، تاکيد کردند.

نظر شما