دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
محاسبات محققان وزارت بهداشت نشان مي‌دهد: آلودگي هوا سالانه حدود 3500 قرباني تنها در شهر تهران و در مجموع 5 هزار قرباني در كل كشور برجاي مي‌گذارد .كه عمدتا بدليل ذرات معلق در هوا كه بيشتر با بيماري‌ها و بطور ويژه بيماري‌هاي قلبي، عروقي و تنفسي مرتبط بوده، عنوان شده است و به اين ترتيب غلظت‌هاي بالا منجر به مرگ مي‌شود.

دكتر كاظم ندافي، رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت با بيان اين كه طي روزهاي اخير ميزان آلودگي هوا كاهش نيافته است، به خبرنگار "شهر" گفت: در حالي كه طي چند سال گذشته، آلاينده‌هاي ذرات معلق، منوكسيد كربن و ازن از استانداردها بيشتر شده، ميزان آلودگي هواي كشور تقريبا در حد ثابت بوده است.

 

وي با تأكيد بر اين كه طي روزهاي گذشته، وضعيت آ‌لودگي هوا در تهران به علت پايداري هوا كمتر نشده است، گفت: تعطيل كردن به كاهش آلودگي هوا كمك نمي‌كند، اما منجر به اين مي‌شود كه وضعيت از آنچه هست، بدتر نشود.

 

ندافي همچنين اظهار كرد: از ميان اين افراد نيز بيشتر گروه‌هاي آسيب‌پذير مانند سالخوردگان، بيماران مبتلا به آسم، بيماران قلبي - عروقي و ... تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

 

به گفته وي، وظيفه وزارت بهداشت در اجراي برنامه كاهش آلودگي هوا، اطلاع‌رساني و تحليل اطلاعات است؛ ضمن اين كه در شرايط اضطرار و هشدار رسيدگي به آسيب ديدگان و بيماراني كه به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه مي‌كنند، را به عهده دارد.

 

وضعيت آلودگي هوا در پايتخت طي چند روز اخير به حدي رسيده كه تمامي متخصصان بيماري‌هاي مختلف نسبت به رعايت نكات ايمني هشدار داده‌اند و هرچند تاثير آلودگي هوا در بيماري‌هاي پوستي در مقايسه با بيماري‌هاي ريوي كمتر است، اما به اعتقاد متخصصان، مي‌تواند تمام آسيب‌هاي پوستي را تحريك و افزايش دهد.

 

اين درحاليست كه برخي آلرژي‌هاي پوستي صرفا بدليل آلودگي هوا ايجاد مي‌شود و بطور كلي مي‌توان گفت: آلودگي هوا موجب تشديد برخي آلرژي‌هاي پوستي مي‌شود.

 

همچنين همزمان با افزايش و تداوم آلودگي هوا، سوزش چشم و ريزش اشك از جمله ناراحتي‌هايي است كه شهروندان را به اورژانس‌ها مي‌كشاند.

 

* راههاي حفظ سلامتي  در برابر آلودگي هواي تهران

دكتر حسين سالور، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به كساني كه بر اثر آلودگي هوا دچار سوزش، قرمزي يا خشكي چشم مي‌شوند، توصيه كرد: براي رفع چنين عوارضي از اشك‌هاي مصنوعي يك بار مصرف كه فاقد مواد نگهدارنده هستند، استفاده كنند.

 

در همين حال وزارت بهداشت نيز به شهروندان پايتخت توصيه کرد: با توجه به شدت آلودگي هوا از سفرهاي درون شهري غيرضروري خودداري کنند و بيماران قلبي و ريوي و سالخوردگان نيز تا حد امکان از منزل خارج نشوند و حتي‌المقدور تا عادي شدن شرايط جوي در منزل باقي بمانند.

 

در شرايط كنوني، متخصصان تغذيه نيز تأكيد دارند كه در شرايط آلودگي هوا براي کاهش صدمات به دستگاه تنفسي و التهاب دستگاه گوارش ناشي از اين آلودگي بايد مصرف شير و لبنيات را افزايش داد، چراكه مصرف شير و فرآورده‌هاي آن سبب نرم شدن مخاط تنفسي فوقاني، مري و معده مي‌شود.

 

از سوي ديگر هنگام آلودگي هوا، جذب ويتامين D از طريق پوست به شدت کاهش مي‌يابد و اين درحاليست كه به گفته مدير پايگاه اطلاع‌رساني علمي تغذيه و سلامت ايران، افرادي که کمبود کلسيم دارند نيز بيشتر در معرض خطر آلودگي با سرب قرار مي‌گيرند.

 

بر اين اساس توجه به رعايت اصول تغذيه متعادل و مناسب و استفاده از مواد مغذي که به بافت‌هاي بدن در برابر آثار مخرب ذرات آلاينده كمك مي‌کنند، نقش موثري در حفظ سلامت بدن دارد.

نظر شما