دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۹
کد خبر: ۲۷۴۷۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي متني دربارة انتشار خبر جعلي انحلال بنياد ادبيات داستاني گله كرد و افزود: در عجبم چرا اشاره اينجانب به تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري را تاب نمي‌آورند و آزار دهنده ناميده‌اند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره انتشار «خبر جعلي انحلال بنياد ادبيات داستاني گفت: گوبلز وزير تبليغات آدولف هيتلر معتقد بود كه خبر دروغ هرچه بزرگ‌تر و به اصطلاح شاخدار تر منتشر شود تأثير آن به مراتب بيشتر خواهد بود.» گوبلز وقتي مورد اعتراض اطرافيان خود قرار مي‌گرفت مدعي مي‌شد دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد حتي اگر كسي باور نكند و تكذيب شود تأثيرش را بر جاي خواهد گذارد.

 

وي اضافه كرد: حالا برخي از آقايان از فرط بي‌كاري و بي‌مسؤوليتي (سهواً يا عمداً) و براساس حفظ منافع زودگذر شخصي، خبري را جعل مي‌كنند و آن خبر را از زواياي گوناگون بررسي و بزرگ‌نمايي مي‌كنند و سپس پيش‌بيني هم مي‌كنند كه خبر تكذيب مي‌شود و باقي قضايا.

 

درّي با اشاره به گسترة رسانه ها در عصر امروز و نخ‌نما شدن شيوه ماكيا ولي گوبلز خاطرنشان كرد: دوستان غافل از اينكه ديگر اين شيوه ره به سر منزل مقصود نمي‌برد و نمونه‌اش همين خبر جعلي انحلال بنياد ادبيات داستاني است كه خودشان خبر جعلي را مي‌سازند و منتشر مي‌كنند و بعد به مصداق «كي بود كي بود من نبودم» در اطراف و حول و حوش آن خبر مانور مي‌دهند و فرافكني مي‌كنند و دست به خبرسازي و تحليل مي‌زنند و به پيش‌گويي‌هاي نوسترداموسي هم متوسل مي‌شوند و از سوي ديگر رسانه‌ها را بازيچه قرار مي‌دهند و هم به مدت هرچند كوتاه به بازي رسانه‌اي مشغول مي‌شوند به عبارتي «خودگويي و خود خندي، عجب مرد هنرمندي!»

 

 

معاون امور فرهنگي اضافه كرد: شهوت شهرت و ميل افراطي به مطرح شدن در رسانه‌ها در اين ميان گريبان اين دوستان مطلق گرا و جزم انديش و مخالف تحول آفريني را گرفته است و چاره‌اي نيست كه بايد به خاموشي و سكوت بسنده كرد و از شر شيطان و منيت‌ها به خدا پناه برد.

 

 

 

وي گفت: نمي‌دانم افرادي كه خود مسؤول فرهنگي بودند و پشتوانه چند صباحي مديريت فرهنگي را داشته اند چرا در دام اين بازي‌ها گرفتار شدند تا جايي كه حتي موضع‌گيري‌هاي روشن و شفاف معاونت امور فرهنگي در دوره جديد درباره تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري راآزار دهنده ناميده‌اند.

 

 

بهمن درّي با تأكيد بر تكثر اينگونه بنيادها با مديريتي پويا افزود: بنده به‌عنوان رييس هيأت امناء بنياد ادبيات داستاني معتقدم كه اين نوع بنيادها و مؤسسات بايد متكثر هم شوند؛ اما با مديريتي توانمند و پويا.

 

 

معاون امور فرهنگي با اشاره به اينكه عرصه داستان‌نويسي نبايد در تيول يكي ـ دو نفر باشد و بايد بستر را براي نوآوري و ابداع و ابتكار فراهم كرد گفت: بايد فضا را براي داستان‌نويسان معتقد و متعهد و اخلاق مدار و فهيم و باهوش باز كرد و از تكرار مكررات در اين عرصه پرهيز كرد.

 

 

دري با بيان اين مطلب كه؛ بايد كمتر حرف زد و بيشتر عمل كرد و با اشاره به مصداق «از تعارف كم كرده و بر مبلغ بيفزا» اضافه كرد: بنده معتقدم كه با تقويت ادبيات داستاني در كشور ما حرف‌هاي زيادي براي گفتن در عرصه داخل و خارج و صحنه‌هاي جهاني داريم

وي افزود: زماني كه ده يا حتي صد اثر داستاني در سطح «دن آرام»، «جنايات و مكافات»، و يا «بينوايان» در يكي ـ دو سال آينده در كشورمان منتشر شد مي‌توانيم بگوييم ما موفق بوده‌ايم و خوب عمل كرده‌ايم؛ نه اينكه ظرف را تهيه كنيم و آن را پر كنيم از هيچ.

 

 

بهمن دري با اشاره به اينكه هم‌اكنون داستان‌نويساني داريم كه بي‌هياهو فعاليت مي‌كنند و در رمان‌نويسي از بهترين‌ها هستند اما امكان نوشتن و يا فضاي نوشتن را كمتر مي‌يابند و يا داستان‌نويساني داريم كه از حيث قدرت تحليل و نيز شخصيت پردازي و فضاسازي داستاني از بهترين داستان‌نويسان معاصر آمريكا و اروپا چيزي كم ندارند و بايد به صورت جدي از آن‌ها حمايت كنيم.

 

 

معاون امور فرهنگي همچنين از ايجاد فضا براي داستان‌نويسان ـ كه داراي باورهاي اعتقادي و ارزشي مستحكمي هستند ـ خبر داد و گفت: در همين چهار ـ پنج ماه مسؤوليتم، حداقل با بيش از صد و پنجاه داستان‌نويس ديدار داشته‌ام و پاي درد و دل‌هاي‌شان نشسته‌ام. برخي از آنها دل پر دردي داشتند ما بايد فضا را براي اين داستان‌نويسان ـ كه داراي باورهاي اعتقادي و ارزشي مستحكمي هستند ـ حمايت عملي داشته باشيم.

 

دري تأكيد كرد: به هرحال بنده به‌عنوان كسي كه رسانه‌ها را مي‌شناسم و هم با رسانه‌ كار كرده‌ام ونيز به‌عنوان كسي كه با ظرائف و پيچيدگي‌هاي جنگ رواني و بازي با قدرت نرم آشنا هستم توصيه مي‌كنم بجاي بازي با افكار عمومي و وبلاگ نويسي و سايت‌بازي بيايند گوشه‌اي از كار را بگيرند و جبران مافات كنند و حداقل در حوزه داستان كودك فعاليت كنند، مشورت بدهند تا شايد مورد طمع بازيگردان‌هاي رسانه‌اي قرار نگيرند.

 

 

وي ضمن اظهار اميدواري براي انتشار بهترين داستان‌ها در سال‌هاي آينده تأكيد كرد: معاونت امور فرهنگي هوشيارانه با سياستگذاري جدي و حمايت و نظارت در صدد است از همه ظرفيت‌هاي فرهنگي براي بهره‌گيري از داستان‌نويسان درد آشنا و معتقد به ارزش‌هاي انقلابي استفاده كند و در اين راه نه صرفاً از بنياد كه از مؤسسات وابسته به معاونت امور فرهنگي و ادارات كل آن و ساير بخش‌هاي خصوصي به نحو شايسته‌اي بهره خواهد برد.

 

 

وي در پايان همچنين از رسانه‌هاي ارزش‌ مدار خواست در دام كساني كه صرفاً منافع شخصي خود را دنبال مي‌كنند گرفتار نشوند و فضاي رسانه‌اي خود را در اختيار هوچي‌گري قرار ندهند.


نظر شما