يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۲۷۵۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱
محمود شالويي مدير مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاح نمايشگاه «پيشگامان هنر نوگراي ايران» كه عصر ديروز يكشنبه هفتم آذر در موزه هنرهاي معاصر ايران با حضور پيشكسوتان هنر معاصر ايران برگزار شد، تجليل از احمد اسنفندياري و محمود جوادي‌پور را تجليل از جامعه هنري دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، شالويي، مسئول موزه هنرهاي معاصر تهران در اين مراسم گفت: استاد اسفندياري و استاد جوادي‌پور حقي بزرگ بر جامعه هنري ما دارند. سال گذشته شاهد بوديم كه در دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، هر دوي اين استادان آثار تازه‌اي خلق کردند و امسال نيز در آتليه‌هاي خود به خلق اثر مشغول بودند.

وي ادامه داد: 40 اثر از اين دو هنرمند در گنجينه موزه هنرهاي معاصر وجود دارد و ما علاوه بر آن‌‌ها براي برگزاري اين نمايشگاه از مجموعه‌داران خصوصي و خود دو هنرمند نيز آثاري را به امانت گرفتيم و در نهايت توانستيم 400 اثر از آن‌‌ها را در اين موزه گردهم ‌آوريم؛ اما به دليل کمبود جا تنها 200 اثر را به نمايش گذاشته‌ايم و اميدواريم مابقي آثار به مرور جايگزين تعداد ديگري از تابلوها شود.


شالويي اظهار داشت: به يقين تجليل از اين دو هنرمند، تجليل از جامعه هنري است و خوشحاليم که امروز با برپايي اين نمايشگاه توانستيم آن‌ها را بيش از پيش به جامعه معرفي مي‌کنيم. براي مثال بيشتر مردم جوادي‌پور را به‌عنوان نقاش و گرافيست مي‌شناسند؛ اما کمتر کسي مي‌داند او کاريکاتور نيز مي‌کشد.


در ادامه اين مراسم حميد شاه‌آبادي، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره اين دو هنرمند گفت: احمد اسفندياري و محمود جوادي‌پور چراغ راه هستند و مي‌توانند براي نسل نوگرا، الگويي زيبا، سالم و صحيح باشند و راه را براي حرکت هنرمندان روشن كنند.


وي همچنين اظهار داشت: برگزاري بزرگداشت‌ها و نمايشگاه‌هايي اين‌گونه، تنها بخشي از وظايف دولت در قبال هنرمندان است. ما به دنبال اين هستيم كه چنين حركت‌هايي را بيشتر و بهتر صورت دهيم و سعي داريم از هنرمندان و پيشكسوتان ساير رشته‌هاي هنري نيز قدرداني كنيم و مردم را با آثار آن‌ها آشنا كنيم.

شاه‌‌آبادي تاكيد كرد: بهترزين و باارزش‌ترين پاداش براي يک هنرمند، اين است كه از آن‌چه در طول عمرش آفريده احساس رضايت كند. هيچيک از هنرمندان پيشکسوت از جمله اين دو بزرگوار از اين رضايت‌مندي فاصله نمي‌گيرند و تنها ممکن است در ظاهر، آثارشان را به‌صورت فردي خلق کرده باشند؛ اما با تلاش آن‌ها جرياني ايجاد شد که در فضاي هنري ايران بسيار تاثير گذار بود.


وي افزود: امروز در كنار اساتيدي هستيم که پرچمدار هنرنوگرا بوده و جبهه‌اي از هنر را در کشور ايجاد كردند که نحله‌ و روشي نو را به‌وجود آورد. اگر تمركز هنرمندان بر اين نكته باشد که خلاقيتي عميق را در هنرشان ايجاد كنند، به طور قطع پديده‌هاي نويني در حوزه‌هاي مختلف هنر ايجاد خواهد شد.


در ادامه اين مراسم از استادان اسفندياري و جوادي‌پور با لوح تقدير و هدايايي تجليل شد و اين دو پيشكسوت، دو كتاب را كه شامل مجموعه آثار و شرح زندگي‌شان بوده و توسط موزه هنرهاي معاصر تهران منتشر شده است را رونمايي كرده و پس از نمايشگاه آثارشان را افتتاح كردند.

در اين مراسم علاوه بر اسفندياري و جوادي‌پور، ديگر پيشكسوتان و اهالي هنرهاي تجسمي از جمله حبيب آيت‌اللهي، همايون سليمي، مهدي حسيني، عباس مشهدي‌زاده، رضا خدادادي، رضا بانگيز، محمدابراهيم جعفري و ايرج اسكندري حضور داشتند.


نمايشگاه «پيشگامان هنر نوگراي ايران» عصر ديروز يكشنبه هفتم آذرماه در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد و تا 30 دي ادامه خواهد داشت.

نظر شما