شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۷۵۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
کارگردان نمايش «شهادت خواني شمعون و شهرزاد» معتقد است آنچه از قديم به يادگار مانده آن است که با شروع محرم به مناسبت نقل حوادث عاشورا در تعزيه ،هنر ماندگار تئاتر ديني ما شکوفا مي شده و در واقع چراغ تئاتر روشن مي شده اما امروزه با شروع محرم اکثر سالن هاي نمايش کشور تعطيل مي‌شوند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان بسيج هنرمندان، پري باراني گفت : هم اکنون انگيزه هاي مذهبي شخصي ، سرمايه هاي محدود فردي و تجربه هاي خاص ما تنها سرمايه اي است که در خدمت توليد کار نمايش ديني قرار گرفته و هنرمند در شهرستانها شاهد حمايت مناسبي از تئاتر نيست. متاعي که 9 ماه تا يک سال از عمر هنرمند براي توليد آن صرف مي شود ، درک نمي شود و به جز برخي جشنواره هايي مانند بسيج که توجه اصلي شان به استعدادهاي شهرستاني است ، حمايت کلاني از کار وجود ندارد .

 

اين هنرمند همداني با اشاره به تاريخ تئاتر آيني و پژوهش هاي غربي بر روي اين تئاتر افزود : امروزه بسياري از به انحراف رفتن مباحث و مسائل عزاداري در سبک هاي وارداتي سخن مي گويند اما در عمل فارغ از آن هستند که يکي از جلوه هاي در حال فراموشي عزاداري سنتي ما تئاتر است . تئاتري که بايد با آغاز عزاداري رنگ و روي پويايي ببيند .

 

باراني با اشاره به اجراي شهادت خواني شمعون و شهرزاد در جشنواره تئاتر بسيج اظهار داشت :اين نمايشنامه را خودمان از آقاي ارشادي در يافت کرديم و موضوع آن توجه دادن نسل امروز به لطافت‌هايي از عاشورا است که بسياري از اجتماع ديني از آن بهره اي نبرده. شمعون و شهرزاد دو دلداده ي جهود و مجوس هستند که با گذر از کوفه و مواجهه با وقايع پر فراز و نشيب روزگار حضرت امير تا امام حسين عليهما سلام، مسلمان مي‌شوند و اسلام شان مورد تمسخر و توهين کوفيان است در اين نمايش سعي کرديم که با استفاده از جلوه هاي رنگ و نقش به سراغ باز توليد مفاهيم برويم و مخاطب را به بزم نمادها و نمايه ها رهنمون باشيم.

 

وي در تشريح هدف اين اثر افزود :نگاه ما فهم اين موضوع است چگونه برداشت درست از اسلام مي‌تواند جذب کننده ي هر دل حقيقت بيني باشد و چقدر دريافت پخته از اين دين با فهم قشري و کليشه اي و آلوده از آن متفاوت است .

 

پري باراني در پايان ابراز اميدواري کرد : جشنواره بسيج نقطه پاياني به تلاش 9 ماهه اين گروه نمايش نمباشد و به آغاز يک حرکت پويا براي نمايش آثار برگزيده در استان هاي مختلف تبديل شود و خاطرات خوش گروه ها از برنامه ريزي و ميزباني شايسته بسيج در جشنواره به يک جريان مبارک نمايشي در سطح کشور منجر گردد و شاهد بالندگي اين جشنواره به عنوان يکي از جريان هاي تئاتر پوياي هنر متعهد کشور باشيم .

 

نهمين جشنواره تئاتر بسيج تا دهم آذرماه در شهر تبريز مرکز استان آذربايجان شرقي در حال برگزاري است .. علاقه مندان مي توانند جديدتزسن اخبار و اطلاعات مورد نياز از آن را در سايت bao.irملاحظه كنيد.


نظر شما