سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۹
کد خبر: ۲۷۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
يك نويسنده ادبيات دفاع مقدس معتقد است انتخاب نشر شاهد به عنوان ناشر برگزيده دولتي و همچنين انتخاب سيزده عنوان از ساير كتاب‌هاي اين ناشر نشان دهنده كيفيت مطلوب آثار منتشر شده نشر شاهد است و اين نكته نشان از آن دارد كه نشر شاهد، ستون ادبيات پايداري به شمار مي‌آيد.

اكبر صحرايي نويسنده كتاب «شمشاد و آرزوي چهارم» كه در سيزدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس عنوان كتاب برگزيده در ژانر كودك را به خود اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار نويد شاهد گفت: «شمشاد و آرزوي چهارم» پيش از آنكه رمان جنگ باشد، رمان روانشناسانه اي براي نوجوانان است، استدلالم اين است دفاع مقدس بهانه اي بود تا نوجواني به نام شمشاد كه شخصيت اصلي اين داستان است بروز پيدا كند، اساسا شمشاد نماد نسل اول انقلاب است، نسلي كه جنگ را ديده است، نسلي كه در جنگ به خودشناسي مي رسد، چرا كه انقلاب ما آرماني بود و جنگ نيز با همه مشكلاتش براي ما فرصتي بود تا در پناه انقلاب اسلامي و مكتبي، خود را پيدا كنيم.


وي افزود: «شمشاد و آرزوي چهارم» يك رمان جهاني است، شمشاد مي تواند الگويي در خودشناسي براي نوجوانان و جوانان ما باشد، اين مساله كه نوجواني با وجود محدوديت هاي خاص، دين و مكتب را الگو قرار مي دهد و نهايتا تبديل به يك فرمانده مي شود، اشاره اي مستقيم به راه هاي خودشناسي شخصيت اصلي رمان دارد.


صحرايي در خصوص شخصيت هاي «شمشاد و آرزوي چهارم»تصريح كرد: شخصيت قهرمان داستان (شمشاد) تلفيقي از شخصيت هاي واقعي دوران جنگ تحميلي و به همراه چاشني تصورات كودكي من است كه در كنار همديگر شخصيت شمشاد را نشكيل داده است، شخصيت كسي كه در خردسالي مورد تمسخر قرار مي گيرد و طي اتفاقاتي كه در مسجد، محله و جبهه هاي جنگ برايش مي افتد نهايتا خود را شناخته و فرمانده جنگ مي شود، اما شخصيتهاي شهداي ذكر شده در داستان كاملا واقعي و حقيقي است، همچنين محلات و مكان هاي ذكر شده در داستان نيز كاملا حقيقي هستند.


نويسنده كتاب «شمشاد و آرزوي چهارم» ادامه داد: نشر شاهد در اين دوره از جشنواره كتاب سال مقام قابل توجهي را به خود اختصاص داده است، انتخاب نشر شاهد به عنوان ناشر برگزيده دولتي و همچنين انتخاب سيزده عنوان از ساير كتاب هاي اين ناشر نشان دهنده كيفيت مطلوب آثار منتشر شده نشر شاهد است. نشر شاهد در اين سالها حركت عظيم و ارزشمندي را در خصوص نشر فرهنگ ايثار انجام داده است.


صحرايي در پايان نشر شاهد را يكي از ستون هاي نشر فرهنگ ايثار و شهادت و ادبيات پايداري عنوان كرد و گفت: نشر شاهد در نشر مستندات و تاريخ شفاهي بسيار موفق بوده است، اما بهتر بود نشر شاهد گروهي از نويسندگان برجسته را مشخص مي كرد تا به صورت حرفه اي و حمايت شده به انتشار آثار در حوزه دفاع مقدس بپردازند، نشر شاهد در شرايط حال حاضر از همه نويسندگان طراز اول و نويسندگان تازه كار به يك شيوه حمايت مي كند، اما به عقيده من تشكيل گروهي به اين شكل به بالندگي ادبيات دفاع مقدس كمك هاي شاياني مي كرد.


اكبر صحرايي نويسنده دفاع مقدس است كه اثر او به نام «شمشاد و آرزوي چهارم» در سيزدهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس عنوان كتاب برگزيده را در ژانر داستان كودك به خود اختصاص داده است.

نظر شما