دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۷۷۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
رييس کميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، با انتقاد از عدم حضور کارشناسان اجتماعي در برنامه ريزي طرح هاي جامع و تفصيلي کشور گفت: اين امر سبب شده در هنگام اجرا با مشکلات فراواني مواجه شويم.

به گزارش«شهر»، مرتضي طلايي رييس کميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، در همايش منطقه اي "نقش وجايگاه مديريت محله و شوراياري ها در ارتقاء مشارکت اجتماعي " در منطقه 7 ؛ از طرح مديريت محله به عنوان يک بسته فرهنگي ياد کرد که هرچه به سمت جلو حرکت مي کنيم بخش هاي ديگر آن براي رسيدن به هدف نهايي تکميل مي‌شود.


طلايي در ادامه با انتقاد از عدم به کارگيريي کارشناسان و متخصصان علوم اجتماعي در طرح هاي جامع وتفصيلي کشور ، اظهار داشت:در بسياري از فعاليت هاي اجرايي در کشور شاهد عدم پيوست هاي فرهنگي هستيم وتمامي طرح ها بدون حضور متخصصان اجتماعي تدوين واجرا مي شود که اين امر سبب شده در هنگام اجرا با مشکلات فرواني مواجه شويم.


وي اضافه کرد: اين در حالي است که اگر هنگام تهيه طرح جامع در کنار کارشناسان مرتبط با طرح از نظرات کارشناسان و متخصصان علوم اجتماعي وانساني نيز بهره مند مي شديم نگاه انسانگرا در اجراي طرح ها حاکم بود و نه يک نگاه کالبدي ومکانيکي .


وي ادامه داد: طي سال هاي اخير از سوي شهردار تهران موضوع تبديل شدن شهرداري از يک سازمان خدماتي به يک نهاد اجتماعي مطرح شد که نيازمند دهها سال زمان و کار پيوسته با رويکرد اجتماعي است تا بتوانيم تنها شهرداري را متحول کنيم و نگاه ها در اين نهاد از نهاد خدماتي به يک نهاد اجتماعي تغيير کند.


رييس کميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، ادامه داد : يکي از شاخص هاي اصلي براي تححق رويکرد ياد شده، طرح محله محوري است که در اين طرح کارها به دست مردم سپرده مي شود وبا جلب اعتماد مردم زمينه مشارکت انها در امور شهري فراهم مي شود.


وي مشارکت مردم در امور شهري را نيازمند جلب اعتماد آنها دانست که براين اساس در حال حاضر با تشکيل هيات هاي امنا در محلات طرح مديريت محله در حال اجرا است و در اين طرح از نقطه نظرات و مطالعات پژوهشگران محله نيز استفاده مي شود.


طلايي متذکر شد: براي اجراي اين طرح نيازمند يک مطالعه دقيق و کارشناسانه هستيم که مبادا با اجراي آن شاهد تشکيل شهرداري کوچکتر در محله ها باشيم و به مشکلات مردم بيافزاييم .


وي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از تحقيقات نظري در دانشگاه ها خاک مي خورد و شاهد اجراي فعاليت ها هستيم و نبايد گذاشت اين موضوع نيز در مديريت شهري ويا مديريت محله اجرا شود.


شهرها تنها با علاقه مردم به شهرشان آباد مي‌شود


در ادامه اين همايش "ميرزايي فلاح" شهردار منطقه هفت، با اشاره به حديثي ازامام علي(ع) مبني بر اينکه شهرها آباد نمي شوند مگر اينکه مردم ، شهر خود را دوست داشته باشند گفت:چنانچه تعلق خاطر مردم به شهر وجود نداشته باشد اساس تمامي بحث هاي مشارکت شهروندان يک جامعه که عنوان مي شود واهي خواهد بود.


وي ادامه داد:براي علاقه مندي بيشتر مردم به شهر خود و مشارکت آنها ،بايد مردم را نسبت به مسائلي که در شهرشان مي گذرد آگاه کنيم تا از سرمايه اجتماعي بهترين استفاده ممکن را بدست آورد چراکه وقتي شناختي وجود نداشته باشد مطالبه اي نيز از سوي مردم نخواهيم داشت .


ميرزايي فلاح ، اضافه کرد:شهردار تهران براي تحقق اين مهم ، طرح تبديل شهرداري تهران از نهاد خدماتي به نهاد اجتماعي را در دستور کار قرار داد ودر مرحله اول اجراي اين طرح بحث مديريت شهري در سطح نواحي را اجرايي کرد که مراکز تعامل مردم با شهر داري در کنار 22 منطقه به 123 ناحيه نيزگسترش يافت .

شهردار منطقه هفت، راه اندازي دو سامانه 137و 1888 را از ديگر برنامه هاي شهرداري براي جوابگويي به مطالبات شهروندان تهراني وپاسخگويي به درخواست وپيشنهادات و ايجاد تعامل بيشتر با مردم دانست .


اجراي طرح مديريت محله تا پايان سال جاري در تمامي محله‌ها


در اين همايش "دکتر مصطفوي" مدير کل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، با بيان اينکه اجراي طرح مديريت محله يکي از برنامه هاي مهم شهرداري تهران در سال 89 است ، گفت: اين طرح داراي پشتوانه فکري ونظريه پردازي قوي است و تا پايان سال جاري در تمامي محله هاي شهر تهران اجرا مي شود.


وي ايجاد بستر لازم براي مشارکت مردم در مديريت شهري را يکي از ويژگي هاي مهم اين طرح برشمرد و افزود: اجراي اين طرح نيازمند دو جنبه اساسي بعد ذهني و مشارکت عيني است که در بعد اول مردم بايد آگاهي لازم ،باور واطمينان در مشارکت را داشته باشند و مهارت لازم را کسب کنند ولي بعد دوم تنها جنبه عيني است که با بستر هاي لازم و سازو کارهاي مشخص قابل تحقق است.


مصطفوي با بيان اينکه ترکيب جمعيتي شهر تهران در ابعاد و مسائل اقتصادي با يکديگر متفاوت است، متذکر شد:74 محله تهران با هم متفاوت است ونبايد انتظار داشت ، اين طرح در تمامي محله ها به صورت يکسان اجرا شود.


وي ادامه داد: براساس اين طرح شهرداري تهران بخشي از امتيازات خود را از طريق مديريت محله به مردم واگذار مي کند که مي تواند آثار و نقاط ضعفي را به همراه داشته باشد که نيازمند راه حلي مناسب است تا از پيامدهاي احتمالي آن جلوگيري کرد.

مدير کل مطالعات اجتماعي-فرهنگي شهرداري تهران ، افزايش اعتماد مردم به مديريت شهري ،روان شدن کارها با حضور مردم و کاهش هزينه ها را از دستاوردهاي مثبت اين طرح برشمرد.


وي در بخش ديگري از سخنانش به اجراي طرح پژوهشگر محله اشاره کرد و يادآورشد: اجراي مديريت محله نيازمند اطلاعات لازم از هر محله است که براي جمع آوري اين اطلاعات پژوهشگر محله در نظر گرفته شد که وظيفه آنها شناسايي شاخص ها ي هر محله است .


مصطفوي اظهار داشت:سازوکارهايي در طرح مديريت محله در نظر گرفته ايم که از تمامي ظرفيت هاي موجود بهترين استفاده ممکن مي شود ضمن اينکه در چنين همايش هايي ايده ها استخراج و پيشنهادات جمع بندي و در پايان سياست ها دسته بندي مي شود.

گفتني است: به دبيرخانه همايش منطقه اي "نقش وجايگاه مديريت محله و شوراياري ها در ارتقاء مشارکت اجتماعي " بيش از 50 مقاله ارسال شده است که از بين آنها 40 مقاله انتخاب ، 6 مقاله ارايه و 12 مقاله به صورت نمادين با حضور شهردار منطقه تقدير شد.

نظر شما