سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۷۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
دبيرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهاني معلولان شعار امسال را در حالي وفاي به عهد و گنجانيدن معلوليت در آرمان هاي توسعه هزاره بيان مي‌کند که به گفته مديرعامل انجمن نداي معلولان در شرايط کنوني اين قشر از جامعه ايراني نيز خواستار عملي شدن تحقق وعده هايي هستند که در قالب شعار مطرح شده است.

به گزارش " شهر " سازمان جهاني بهداشت معلوليت را ايجاد اختلال در رابطه بين خود و محيط تعريف کرده است. به عبارت ديگر معلوليت مجموعه اي از عوامل جسمي، ذهني، اجتماعي و يا ترکيبي از آنها است که به نحوي در زندگي شخصي فرد اثر سوء بر جاي مي گذارد و مانع ادامه زندگي مستقل او به صورت طبيعي مي شود.

براساس برآوردهاي اين سازمان در حال حاضر 500 ميليون معلول در جهان وجود دارد که نزديک به 80 درصد آنها در کشور هاي جهان سوم به سر مي برند. در پيامي که سال گذشته دبير کل سازمان ملل به مناسبت روز بين المللي معلولان منتشر کرد، آمده است: در بيشتر کشورها حداقل از هر 10 نفر يک نفر داراي معلوليت فيزيکي و رواني يا اختلالات حسي است. يک چهارم از جمعيت جهان به طور مستقيم تحت تاثير معلوليت به عنوان مددکار يا اعضاي خانواده (معلول) هستند.


از آنجا که شمارش تعداد معلولان ايران به وسيله سرشماري يا مراجعه و اذعان افراد به سازمان هاي ذي ربط با مشکلاتي رو به رو است، معمولا آمار معلولان با استفاده از درصدهاي جهاني تعيين مي شود. بررسي اين درصد ها نشان مي دهد که در ايران حداقل هفت ميليون نفر داراي معلوليت شديد، متوسط و خفيف وجود دارد اما، سازمان هاي متولي معلولان علاقه مند به ارايه آماري به مراتب کمتر از اين هستند.

آنها تعداد معلولان ايران را چيزي بين دو ميليون و 500 هزار نفر تا سه ميليون نفر اعلام مي کنند و در اين مورد مانند بسياري از موارد ديگر اختلافات آماري فاحشي به چشم مي خورد که خود يکي از مشکلات برنامه ريزي درست و دقيق در اين زمينه است.

حـدود 12درصـد از جمعيـت ايـران را معلولان تشکيل مي دهند که از اين ميزان در حدود 2ميليون نفر داراي معلوليت شديد و 5/6 ميليون نفر معلول کم توان در ايران زندگي مي کنند. معلولين بزرگترين اقليت جهان هستند.

طبق آمار سازمان جهاني بهداشت هم اکنون بيش از 600ميليون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمي، رواني و اجتماعي دچار ناتواني و معلوليت هستند که 80درصد اين افراد در کشورهاي جهان سوم زندگي کرده و يک سوم آنان را کودکان تشکيل مي دهند، زيرا اغلب معلوليت ها ناشي از سوء تغذيه، فقر، عدم مراقتبهاي بهداشتي- آموزشي و ديگر عواملي است که نتيجه توسعه نيافتگي جوامع مي باشد.


ازدياد روز افزون جمعيت و نبود منابع مالي کافي، برنامه هاي توانبخشي را در کشورهاي در حال توسعه با مشکلات فراواني مواجه کرده است، به طوريکه معلولان در اين کشورها به توجه ويژه اي نيازمندند.


اکثر معلولان جهان با مشکلات فيزيکي، فرهنگي و اجتماعي بسياري روبه رو مي باشند. موانع اجتماعي، آنها را از استفاده از تسهيلات شهري و رفاهي محروم مي سازد و نگرش عوامانه و غير کارشناسانه اجتماعي نسبت به معلولان، آنان را تا حد زيادي از زندگي و روابط اجتماعي دور مي کند.


البته به علت عدم تساوي در برخورداري زنان و مردان معلول از مراقبتهاي بهداشتي، آموزشهاي شغلي و ساير خدمات اجتماعي، پيامدهاي معلوليت براي زنان به گونه حادتري بروز مي کند. امروزه بسياري از معلوليت ها را مي توان از طريق مراقبت هاي اوليه بهداشتي نظير واکسيناسيون، تغذيه مناسب و ... همچنين از طريق مراقبت هاي حرفه اي از قبيل توانبخشي طبي، گفتار درماني، ارتوپدي فني و ... از بين برد. برخي از معلوليت ها در مراحل اوليه، با اقدامات درماني و ترميمي، قابل پيشگيري يا درمان هستند.


محمود کاري مديرعامل انجمن نداي معلولان ايران در گفتگو با خبرنگار شهر، اعلام كرد: براساس آمارهاي بين المللي بيش از هفت ميليون معلول در ايران زندگي مي کنند که اين آمار به دليل کوتاهي سازمان آمار و خودداري خانواده ها از بيان معلوليت فرزندان خود در سرشماري سال 85 به اشتباه دو ميليون و 700 هزار معلول گزارش شده است.


وي افزود: معلوليت براي فرد و جامعه هزينه هايي دارد که گزاف بودن اين هزينه ها در کشورهاي مختلف دولتمردان را به توجه بيشتر به امر پيشگيري وا داشته است.

كاري ادامه داد:‌اکنون در اکثر نقاط جهان خطر بيماري هاي واگيردار و کشنده اي مثل وبا، طاعون و ... رفع شده است و انسان ها به دنبال رفع بيماري هاي ژنتيکي و اکتسابي هستند که در مواردي افراد را دچار معلوليت مي کند. بر همين اساس، سازمان هاي بين المللي اهتمام ويژه اي در پيشگيري از معلوليت ها دارند و به کشور هاي عقب مانده در اين زمينه کمک مي کنند. مهار مشکلات ژنتيکي معلوليت را کاهش مي دهد چرا که اکنون درصد بالايي از معلوليت ها ريشه ژنتيکي دارند.


مديرعامل انجمن نداي معلولان ايران يادآور شد: ازآنجا كه يكي از اهداف تعيين روز سوم دسامبر( 12 آذر ) به عنوان روز جهاني معلولان ضرورت رسيدگي به مسائل و مشكلات معلولان و ارتقاء سطح زندگي آنها بوده و بايد دولت ها توجه داشته باشند كه با اجراي قوانين و منطبق سازي قانون هاي موجود با استانداردهاي جهاني بگونه اي عمل كنند كه معلولان از حداقل رفاه و معيشت برخوردار گردند و زمينه هاي لازم را در جهت برابري فرصت ها و دسترسي به امكانات آموزشي ،اشتغال ، مسكن ، حمل ونقل عمومي و ... همانند ساير شهروندان داشته باشند.


وي افزود : انجمن نداي معلولين ايران انتظار دارد مسؤلان بخش هاي مختلف دولت از جمله وزارت رفاه ، تامين اجتماعي و سازمان بهزيستي بعنوان اصلي ترين سازمان هاي حمايتي اهتمام جدي به رفع مشكلات معلولان داشته باشند.


كاري تاكيد كرد: در اين زمينه همه ارگانها و سازمان هاي ذيربط بنحوي برنامه ريزي كنند كه در طول سال موضوع رسيدگي به مسائل و مشكلات افراد داراي معلوليت بطور برجسته در اذهان عمومي قرار بگيرد و اطلاع رساني كافي براي رفع مشكلات آنها بشود ، نه فقط در روز جهاني معلولان .


وي تصريح كرد: برنامه‌هاي مرسوم براي گراميداشت روز جهاني معلولان در ايران هر سال شامل برگزاري جشن ها ، سمينارها و ... در 31 استان كشور است كه منجر به پرداخت هاي كلان جهت اجراي برنامه هاي همايشي و موسيقي و اجاره سالن ها و پذيرائي مختصر مي شود كه نهايت بالغ بر چند صد ميليون تومان هزينه مي شود ولي بايد ديد نتيجه آن چيست؟


كاري با تاكيد بر اين نكته كه بهتراست با اين مبالغ نسبت به سازماندهي خدمات توانبخشي و توانمند سازي افراد داراي معلوليت اقدام شود افزود: بهتر است در هر استان مبلغ مربوط به جشن ها را در جهت آموزشهاي فني ـ حرفه اي به نوجوانان وجوانان معلول هزينه كنند تا نتيجه مفيد و مطلوبتري در پي داشته باشد.


به گفته مديرعامل انجمن نداي معلولان ايران بهتر است هدف اصلي كه رضايتمندي گروههاي هدف از خدمات دولت است با اين بودجه برطرف شود و پس از آن در صور ت رفع مشكلات و دستيابي معلولان به اشتغال ، آموزش ،مسكن و رفاه نسبي، جشنها و مراسم توسط سازمان هاي مردم نهاد بصورت خود جوش مانند ساير مراسم و اعياد ملي برگزار شود.


وي در پايان با اعلام اين نكته كه "انتظارات معلولان اين است كه شعارها را به عمل تبديل كنيم " گفت: براي تحقق وعده ها جهت بهبود زندگي معلولان شايسته است به موارد زير توجه و اهتمام ويژه شود:

1ـ آموزش، اشتغال، معيشت پايدار

2ـ برابري فرصت ها ، حفظ كرامت انساني و اشتغال پايدار

3ـ احترام به حقوق شهروندي افراد داراي معلوليت

4ـ برابري فرصت ها براي جانبازان و معلولين ، نشانه احترام به كرامت انسانهاست

5ـ مناسب سازي محيط هاي شهري، اداري، تجاري ، فرهنگي ، ورزشي،

براي استفاده معلولان و جانبازان بخشي از حقوق مدني و شهروندي آنهاست


برگزاري نخستين ويدئو كنفرانس بين المللي افراد معلول در ايران


سهيل معيني رييس انجمن باور در گفتگو با خبرنگار شهر،با بيان اينكه اين كنفرانس به منظور ارتقاء سطح مشارکت سازمان‌هاي معلولين ايران و منطقه برگزار مي شود؛ گفت: اولين ويدئو کنفرانس منطقه‌اي افراد داراي معلوليت به منظور افزايش ارتباط فعالان حقوق افراد داراي معلوليت بين سه كشور ايران، ارمنستان و گرجستان همزمان با هفته جهاني معلولان با حضور مسئولان و فعالان انجمن هاي معلولان در جمهوري اسلامي ايران، روساي سازمان هاي بهزيستي و NGO هاي مرتبط با معلولان كشورهاي ارمنستان و گرجستان در سالن مذاكرات مركز همايشهاي صدا و سيما برگزار شد.


وي افزود: نمايندگان ايران در اين كنفرانس علي محمدي مشاور امور معلولان وزارت رفاه، كرباسي معاونت توانبخشي و پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي كشور، اميراني معاونت توانبخشي بهزيستي استان تهران به همراه اساتيد و فعالان انجمن هاي افراد معلول بودند.


معيني افزود: در اين نشست يك روزه ضمن ارائه گزارش هايي از فعاليت‌هاي سه كشور به طور خاص پيرامون دسترسي و مناسب سازي محطي هاي شهري، آموزش، اشتغال، سلامت و توانبخشي، فرهنگ و ورزش افراد معلول در ايران نيز تبادل نظر شد.


وي خاطر نشان ساخت: برگزاري اين ويدئو كنفرانس با تاكيد بر شعار سازمان ملل به مناسبت روز جهاني افراد داراي معلوليت گفت: شعار سازمان ملل براي اسال 2011 تحقق وعدها و اهداف توسعه هزاره مي باشد ما اميدواريم با برگزاري چنين نشست هايي در ارتقا آگاهي هاي افراد و سازمانهاي اين حوزه گامهاي موفقي برداريم.



دليل انتخاب روز جهاني معلولان

روز جهاني معلولان كه از سوي سازمان ملل متحد به عنوان اقدامي مشترك از سوي سازمان ملل متحد اعلام شده است زماني است براي برپايي جشن و ارج نهادن به تجارب و توانايي هاي مردمي كه با معلوليت هاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كنند.


نگاهي اجمالي به تاريخچه روز جهاني معلولان

اين روز براي نخستين بار در سال 1992 ميلادي به منظور گراميداشت سالروز تصويب قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولان از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام شد.


هدف از اين اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومي درباره مسائل مربوط به معلوليت هاي مختلف؛ و افزايش آگاهي هايي بوده است كه مي بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمامي جنبه هاي سياسي؛ اجتماعي؛ اقتصادي و فرهنگي زندگي منتج شود.


اين وضع به همين منوال طي شد تا در سال 1999 شعاري با مضمون ( امكان دسترسي براي همه در هزاره جديد) برگزيده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.


بيش از 500ميليون نفر به دليل نقص در سيستم روحي و مغزي جسمي و حسي از معلوليت رنج مي برند. اينان هر كجا كه باشند و در هر نقطه اي از دنيا كه به سر برند به دليل موانع ظاهري و يا اجتماعي با محدوديت هايي در زندگي خود مواجه مي شوند.

طي 20سال اخير كوشش هاي چشمگيري در شناساندن و معرفي اشخاص معلول به جامعه انساني صورت پذيرفته است.يكي ازمواردي كه مي توان از آن به عنوان نقطه عطفي در اين زمينه نام برد اعلام سال 1981 ميلادي به عنوان سال جهاني معلولان است كه توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت پذيرفت.


در سال بعد ( 1981 ) فاصله سالهاي 1983تا 1992 ميلادي دهه جهاني معلولان نام گرفت تا كيفيت و شركت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگي اجتماعي و گسترش و پيشرفت آنها ارتقاء بخشد.


قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولان كه در سال 1982 توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد چارچوبي بين المللي را براي الحاق و انضمام مسائل مربوط به انواع معلوليت ها به يك برنامه ريزي ملي را فراهم مي آورد.


در سال 1993 قوانين استاندارد در زمينه برابر سازي مجالها و فرصتهاي زندگي براي افرادي كه با انواع معلوليتها دست و پنجه نرم مي كنند به قانون مذكور افزوده شد تا به منزله مكمل آن بوده و موجب قوام آن گردد.


عليرغم آنكه اين قوانين هيچگونه اجباري را براي دولتها بوجود نمي آورند، تلويحا به عنوان تعهدات اخلاقي و سياسي تلقي مي شوند كه دولتها مي بايست در راه يكسان سازي فرصت هاي زندگي براي افراد معلول متقبل شوند.



پيام بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد (به مناسبت روز بين المللي معلولان)

امسال موضوع روز بين المللي افراد معلول "وفاي به عهد: گنجانيدن معلوليت در آرمان هاي توسعه هزاره" است.

تعهد به ارتقاي زندگي افراد داراي معلوليت از جمله وعده هايي بود که رهبران جهان در اجلاس آرمان هاي توسعه هزاره در ماه سپتامبر دادند.


اين گروه متمايز شامل افرادي است که در نزديکي ما بين خانواده، دوستان و همسايگان هستند. در واقع اختلالات فيزيکي، رواني و حسي بسيار رايج اند و 10 درصد جمعيت جهان را تحت تاثير قرار مي دهند.


معلوليت همچنين با فقر ارتباط تنگاتنگ دارد. افراد داراي معلوليت حدود 20 درصد اشخاصي را تشکيل مي دهند که در کشور هاي در حال توسعه در فقر به سر مي برند. در سراسر جهان معلولان از نرخ بالاي بيکاري رنج مي برند و غالبا دسترسي به آموزش و مراقبت هاي بهداشتي کافي ندارند. در بسياري از جوامع، در واقع قوانيني براي اين گروه موجود نيست و زندگي آنان در حاليکه از اجتماعات خود جدا افتاده اند، در انزوا خاتمه مي يابد.


بر خلاف اين موانع، افراد داراي معلوليت شهامت و توانايي شگرفي از خود به نمايش گذاشته اند. اما همچنان که ما همواره ازآناني که به والا ترين مدارج پيشرفت انساني دست يافته اند الهام مي گيريم، چنين موفقيت هايي نبايد سرپوشي بر مشکلات افرادي باشد که در وضعيت بسيار بد زندگي مي کنند و از حقوق، امتيازات و فرصت هايي محروم هستند که همشهريان آنان از آنها برخوردارند.


لازم است دولت ها تلاش بيشتري براي حمايت از مردم داراي معلوليت نمايند. اين به معناي به اجرا گذاشتن کنوانسيون ملل متحد براي حقوق افراد داراي معلوليت و ادغام نيازهاي آنان در دستور کارهاي آرمان هاي ملي توسعه هزاره است. در برنامه اقدام که در اجلاس آرمان هاي توسعه هزاره تصويب شد، رهبران جهان ناکافي بودن تلاش هاي فعلي را مورد تاييد قراردادند.


اجازه دهيد در اين روز بين المللي، تصديق کنيم نبرد عليه فقر، بيماري ها و تبعيض بدون قوانين هدفمند، سياست ها و برنامه هايي براي توانمند سازي اين گروه به پيروزي نمي انجامد.


اجازه دهيد متعهد شويم به قولي وفادار بمانيم که درباره اهداف روشن در جوامع افراد داراي معلوليت داده بوديم. و اجازه دهيد آنان را نه تنها به عنوان ذينفعان بلکه به عنوان عاملان ارزشمند ايجاد تحول در برنامه پنج ساله مان به منظور به پيش بردن دستيابي به آرمان هاي توسعه هزاره در نظر بگيريم که به گونه اي بين المللي توافق شده تا 2015 محقق شود.


نظر شما