يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۴
کد خبر: ۲۷۸۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۹
انتشار فيلم يك جنايت شنيع كه در آن زني ضربات پياپي كارد را بر پيكر آغشته به خون و نيمه جان يك مرد فرود مي‌آورد و مأموران نيروي انتظامي نيز پس از حاضر شدن در محل جنايت، ظاهراً به‌دليل ترس از كارد در دست زن! تا جان دادن كامل مرد به او نزديك نمي‌شوند، موج جديدي از تأسف نسبت به عملكرد پليس را ايجاد كرده و امنيت رواني جامعه را بيش از گذشته مخدوش مي‌كند.

اين صحنه‌هاي دلخراش بر روي شبكه مجازي منتشر شده و هنوز اطلاعي در مورد زمان و مكان وقوع جنايت در دست نيست. در اين صحنه‌ها، پيكر آغشته به خون و نيمه جان مردي در وسط خيابان ديده مي‌شود كه يك زن با كاردي كه در دست دارد، هر چند دقيقه يك بار، بالاي سر او حاضر مي‌شود و پس از گفت‌وگوي نامفهومي، ضربات كارد را بر سينه او فرو مي‌كند.

 

در حين انجام اين جنايت، عابران و خودروهاي سواري از كنار اين جنازه نيمه جان و قاتل عبور مي‌كنند و واكنشي نشان نمي‌دهند.

 

اما اتفاق مايه تأسف بيشتر اين است كه پس از حضور خودروي نيروي انتظامي در صحنه، دو مأمور ناجا به‌جاي برخورد و بازداشت زن قاتل، ظاهراً به‌دليل ترس از يك كارد د در دست او! تا جان باختن كامل مرد، از دور به وضعيت تماشاچي در مي‌آيند. همچنين پس از حضور اورژانس در محل نيز، زن با كارد در دست خود نيروي امدادي را تهديد مي‌كند و باز هم پليس صحنه را فقط تماشا مي‌كند.

 

رجانيوز از انتشار فيلم اين فاجعه كه احتمالاً‌ قبل از جنايت ميدان كاج سعادت‌آباد رخ داده و تصاوير آن امروز منتشر شده، به‌دليل مخاطره‌آميز بودن صحنه‌هاي فجيع آن براي سلامت رواني جامعه معذور است.

 

در عين حال، اين سؤال به‌طور جدي مطرح است كه چرا نيروي انتظامي كه بنا بر بيانات رهبر انقلاب بايد به‌گونه‌اي عمل كند كه مجرمان احساس ناامني كنند، خود در برخي موارد دچار نوعي ترس در مقابله با جرايم آشكار است.

 

اگرچه زحمات بخش عمده‌اي از پرسنل ناجا قابل انكار نيست اما بايد به‌طور فوري در اين زمينه آسيب‌شناسي شود كه چرا برخي مأموران اين نيرو با جرايم اينچنين كه فيلم دو مورد آن تاكنون منتشر شده است، برخورد نمي‌كنند و در صحنه مانند ساير شهروندان، در وضعيت تماشاچي قرار مي‌گيرند. آيا در شيوه‌هاي جذب و آموزش پرسنل بايد تغيير داده شود؟ آيا نيروي انتظامي از فقر تجهيزات كارآمد و به‌روز رنج مي‌برد؟

 

چنانچه بودجه حجم انبوهي از مؤسسات و سازمان‌هاي بي‌خاصيت و بدون بهره‌وري دولتي و غيردولتي كه هنري جز تلف كردن بيت‌المال ندارند، قطع شود و اين اعتبارات صرف ارتقاي كمّي و كيفي نيروهاي مسلح و به‌ويژه پليس شود، آيا باز هم چنين فجايعي تكرار مي‌شود؟ در دوره فرماندهي قاليباف بر نيروي انتظامي، اقدامات مؤثري به‌منظور ارتقاي شأن پليس و به‌روز كردن آن از حيث تجهيزات و آموزش انجام شد، در طي سال‌هاي اخير چه اقداماتي در اين زمينه شده است؟

 

فرمانده نيروي انتظامي كرج متعاقب انتشار اخباري مبني بر اينكه اين حادثه در يكي از محلات اين شهر رخ داده است، اين اخبار را تكذيب كرده است. به هر حال، آيا نبايد مشخص شود چه افرادي در به خطر افتادن امنيت رواني جامعه و بي‌اثر شدن نقش ناجا به‌عنوان برقرار كننده نظم و امنيت در افكار عمومي، مقصر هستند؟ اگر چنين اتفاقي در يكي از كشورهاي پيشرفته دنيا رخ مي‌داد، آيا بالاترين مقام مسئول حداقل آن شهر توبيخ جدي و بركنار نمي‌شد؟ آيا...

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما