دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۰
کد خبر: ۲۷۸۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
سالانه حدود سه ميليون نفر با سموم مختلف مسموم مي‌شوند و 200 هزار نفر بدليل مسموميت جان خود را از دست مي‌دهند اين درحاليست كه به گفته رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت، اثرات طولاني مدت سموم بسيار شديد و گسترده است.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر ندافي در روز جهاني «بدون سم» با بيان اين كه در حال حاضر اندازه‌گيري از وضعيت سموم در محصولات كشاورزي نداريم، بر لزوم كنترل سموم در محصولات مختلف كشاورزي تأكيد كرد و افزود: اميدواريم با پتانسيل‌هاي موجود در برنامه پنجم توسعه، برنامه بهداشت كشاورزي بيش از پيش تقويت شود؛ چرا كه در برنامه پنجم توسعه بحث سموم مورد توجه خاصي قرار گرفته است.

 

وي گفت: اين درحاليست كه طيف وسيعي از سموم بدون آزمايش و مشخص شدن اثرات آنها بر سلامت انسان وارد كشور مي‌شوند و در اين ميان گاهي شركت‌هاي غيرمجاز، واردات غيرمجاز سموم را انجام مي‌دهند و تعداد زيادي از سموم با يكديگر مخلوط مي‌شوند.

 

ندافي با تاكيد بر لزوم سلامت محصولات كشاورزي بدليل ارتباط با سلامت انسان، اظهار كرد: هرچند اقدامات پراكنده‌اي در زمينه اندازه‌گيري سموم انجام شده، اما پايش منظمي وجود ندارد و در اين زمينه نيز بايد با استفاده از پتانسيل‌هاي برنامه پنجم اقداماتي را در دستور كار قرار داد.

 

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در بخشي از كشور غلظت سموم در زه‌آب‌هاي كشاورزي بسيار بالاست و اين احتمال وجود دارد كه اين آبها به رودخانه‌ها ريخته شده و پشت سدها جمع شوند و به اين ترتيب ممكن است غلظت سموم در آب افزايش يابد.

 

به گفته ندافي، اين در حاليست كه در فرآيندهاي متداول تصفيه آب هيچ مكانيسمي براي حذف سموم وجود ندارد، بنابراين ممكن است اين سموم تغيير نيافته در آب تصفيه شده وجود داشته باشد.

 

رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت با بيان اين كه برنامه‌هاي پايش در سطح كشور آنقدر پيشرفته نيست كه تك تك اين سموم اندازه‌گيري شوند، گفت: برنامه‌اي روتين براي اندازه‌گيري سموم وجود ندارد؛ چرا كه اين روند بسيار پيچيده و گرانقيمت است و بر اين اساس تنها راه كنترل سموم، كنترل در منشاء است.

نظر شما