يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۷۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
معاون سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد:
معاون سازمان سنجش آموزش کشور جزئيات سهميه هاي کنکور سراسري سال 90 را بر اساس سهميه مناطق،‌ شاهد و ايثارگران ، آموزگاران و بهياران اعلام کرد.

دكتر حسين توكلي معاون سازمان سنجش در گفت‌وگو با خبرنگار شهر،با اعلام جزئيات و نحوه برخورداري چهار گروه از سهميه كنكور سال 90 اظهار داشت: شرکت کنندگان در آزمون سراسري 90 براساس بخش محل اخذ مدرک تحصيلي سه سال آخر دوره متوسطه جزو يکي از سهميه هاي مناطق 1، 2 و يا 3 محسوب مي شوند.

وي ادامه داد: داوطلبان متقاضي سهميه مناطق بايد قسمت مربوط در بند 16 فرم تقاضانامه ثبت نام اينترنتي را علامتگذاري کنند.


معاون سازمان سنجش اعلام كرد: بر اساس مصوبه سي و پنجمين جلسه کميته مطالعه و برنامه ريزي کنکور سراسري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، فارغ التحصيلان و دانش آموزان پايه پيش دانشگاهي بر اساس بخش محل اخذ  مدرک تحصيلي پايه پيش دانشگاهي و دو سال آخر دبيرستان و يا هنرستان (سال دوم و سوم دبيرستان يا هنرستانهاي فني و حرفه اي و يا کار و دانش) جزء يکي از سهميه هاي مناطق 1، 2 يا 3 محسوب مي شوند.


وي گفت :‌فارغ التحصيلان دوره هاي کارداني پيوسته آموزشکده هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش در آزمون سراسري سال 1390 براساس بخش محل اخذ مدر ک تحصيلي سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبيرستان و يا هنرستان) که تحصيل کرده اند جزء يکي ازسهميه هاي مناطق1، 2 و يا 3 محسوب مي شوند.


سهميه شاهد و ايثارگران

دكتر توكلي يادآور شد: رزمندگاني که براساس ماده 1 و تبصره هاي چهارگانه ماده مذکور در آيين نامه اجرايي قانون ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي از تاريخ 31 شهريور 59 تا 31 شهريور 67 حداقل 6 ماه متوالي يا متناوب داوطلبانه در مناطق عملياتي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذيربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يا وزارت جهاد کشاورزي) نسبت به تکميل فرم مخصوص استفاده از سهميه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسيج مستضعفين) و يا وزارت جهاد کشاورزي مورد تائيد نهائي قرار گيرد.


وي ادامه داد: داوطلبان متقاضي استفاده از سهميه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي لازم است پس از تکميل فرم مخصوص استفاده از سهميه رزمندگان، نسبت به دريافت کد رهگيري 12 رقمي از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلي که در تقاضانامه ثبت نام اينترنتي در نظر گرفته شده است، درج کنند.


همچنين جانبازان 25 تا 69 درصد، فرزند و همسر جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنين فرزندان و همسران شهدا، مفقودين و اسرا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و خانواده شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهيد) براي استفاده از سهميه مربوط بايد بر اساس ضوابط اقدام کنند.


توكلي تاكيد كرد: جانبازان با درصد جانبازي حداقل 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد رهگيري دريافتي از سايت ايثار در بند 19 تقاضانامه ثبت نام اينترنتي، به ارگان ذيربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يا وزارت جهاد کشاورزي) مراجعه و با ارائه کارت جانبازي و يا آزادگي، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکميل کند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام، توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسيج مستضعفين) و يا وزارت جهاد کشاورزي مورد تائيد نهائي قرار گيرند و در گزينش نهائي به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازي و يامدت اسارت اضافه شود. ضمناً اين قبيل داوطلبان نيازي به دريافت کد 12 رقمي رهگيري از سپاه پاسداران را ندارند.

  

وي ادامه داد: آن دسته از داوطلباني که با استفاده از سهميه شاهد و ايثارگر، يک بار در رشته هاي تحصيلي دوره هاي روزانه آزمون سراسري (براي پذيرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و براي پذيرفته شدگان سهميه شاهد از سال 1376 به بعد) پذيرفته شده اند، اعم از اينکه از رشته قبولي انصراف داده و يا در رشته قبولي ثبت نام کرده و يا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهميه مذکور را در آزمون سراسري نخواهند داشت.


براساس مصوبه پنجاه و چهارمين جلسه کميته مطالعه و برنامه ريزي کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل (از زمان تصويب سال 1387 به قبل) که با استفاده از سهميه هاي شاهد و ايثارگر در رديف پذيرفته شدگان رشته هاي تحصيلي دوره هاي شبانه و نيمه حضوري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور، مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي و يا دوره هاي مجازي (به جز دوره هاي روزانه در دانشگاه هاي دولتي) قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولي خود فقط يک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمي ههاي مربوط در آزمون سراسري خواهند بود.


توكلي افزود: فرزندان و همسران جانبازان 25 تا 49 درصد پس از شرکت در آزمون، در صورتيکه مجاز به انتخاب رشته شوند، پس از دريافت کارنامه با درج کد ملي و کد ايثارگري پدر يا مادر و يا همسر مي توانند با مراجعه به سايت ايثار به نشاني www.isaar.ir کد رهگيري 12 رقمي دريافت کنند.


اين قبيل داوطلبان در صورت داشتن ساير ضوابط و شرايط و کسب حدنصاب نمره علمي در ظرفيت باقيمانده سهميه شاهد به ميزان 5 درصد پذيرش خواهند شد.


سهميه آموزگاران


معاون سازمان سنجش خاطر نشان ساخت : آموزگاران ديپلمه رسمي (قطعي آزمايشي) و يا پيماني که حداقل سه سال در مناطقي که آموزش و پرورش خدمت کرده باشند و در حال حاضر نيز شاغل باشند، مي توانند براي استفاده از سهميه رشته تحصيلي راهنمايي و مشاوره دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي با دريافت فرم مخصوص از نواحي و يا مناطق آموزش و پرورش (مطابق فرم شماره 3 مندرج در صفحه 44 اين دفترچه) و نگهداري آن نزد خود از سهميه مزبور استفاده کنند پذيرفته شدگان رشته تحصيلي راهنمايي و مشاوره با سهميه آموزگا ران، بورسيه وزارت آموزش و پرورش نمي شوند.


وي توضيح داد: داوطلباني که با توجه به ضوابط علاقه مند به استفاده از سهميه آموزگاران در رشته راهنمايي و مشاوره باشند، لازم است علاوه بر انتخاب يکي از سهميه ها، برحسب مورد وضعيت خود را با علامتگذاري قسمت مربوط در بند 24 فرم تقاضانامه ثبت نام اينترنتي مربوط تعيين کنند و مدار ک لازم را نيز تهيه کنند تا از اولويت اختصاص داده شده براي رشته ذيربط استفاده کنند.


سهميه بهياران

توكلي در خصوص سهميه بهياران در كنكور 90اعلام كرد:بهياران دارنده ديپلم نظام قديم و يا نظام جديد (کارودانش) مورد تأييد وزارت آموزش و پرور ش که به حرفه بهياري اشتغال دارند، مي توانند با تهيه گواهي لازم از سازمان متبوع و نگهداري آن نزد خود منحصراً براي ورود به رشته پرستاري از سهميه بهياران استفاده کنند.

وي با اعلام اين نكته كه دارا بودن مدرک پيش دانشگاهي براي دارندگان مدرک ديپلم بهياري نظام جديد (کارودانش ) و يا اشتغال به تحصيل در پايه پيش دانشگاهي به شرط فراغت از تحصيل تا تاريخ 31 شهريور 90 الزامي است گفت : داوطلباني که با توجه به ضوابط علاقه مند به استفاده از سهميه بهياران در رشته پرستاري باشند، لازم است علاو ه بر انتخاب يکي از سهميه ها، برحسب مورد وضعيت خود را با علامتگذار ي قسمت مربوط در بند 24 فرم تقاضانامه ثبت نام اينترنتي مربوط تعيين کنند و مدارک لازم را نيز تهيه کنند تا از اولويت اختصاص داده شده براي رشته ذيربط استفاده کنند.

در همين ارتباط بخوانيد:

نظر شما