در ايران دوچرخهسواري براي دختران آزاد است اما اين آزادي در دورههاي مختلف با اعمال سليقههاي گاه فردي محدود و در محيط برخي پارکهاي شهر خلاصه شده است.
هرچند در چند سال اخير کوششهايي مبني بر گسترش محدودههاي تعيين شده براي دوچرخهسواري دختران صورت گرفته است و گاهي دختران در خيابانها و معابر شهري هم دوچرخهسواري ميکنند اما همچنان موانع بسياري بر سر راهشان وجود دارد و مجبورند گاه هزينههاي بسياري را متحمل شوند.
هفته گذشته در جريان بررسي يك فوريت طرح بسترسازي كالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه در شهر تهران كه به تصويب اعضا نيز رسيده رئيس كميسيون محيطزيست شوراي شهر تهران بر استفاده زنان پايتخت از دوچرخه براي تردد تاكيد كرد و آن را در كاهش ترافيك موثر دانست.
معصومه ابتكار، كه احداث مسيرهاي دوچرخهسواري را براي كاهش آلودگي هوا و ترافيك ضروري ميداند، گفت: اين طرح در صورت اجرايي شدن ميتواند به نتايج مثبتي منجر شود و از نظر زيستمحيطي بسياري از مشكلات فعلي را حل ميكند
.
ابتكار طرح استفاده از دوچرخه براي تردد در كلانشهرها مثل تهران را يك ضرورت دانست كه بايد در اين طرح زنان هم ديده شوند و آنها هم بتوانند براي تردد از اين وسيله نقليه استفاده كنند.
او تاكيد كرد: با توجه به وضعيت ترافيك تهران و ديگر مسائل نبايد نگاه جنسيتي به طرح استفاده از دوچرخه براي تردد داشت و شهرداري زمينههايي را فراهم كند كه زنان هم بتوانند از دوچرخه استفاده كنند.
ا
بتكار معتقد است قبل از هر گونه اقدام اجرايي بايد علل شكست طرح سابق مسئولان شهري در مورد مسير دوچرخهسواري آسيبشناسي شود و مسئولان بدانند چرا اين طرح تداوم پيدا نكرد و بعد از آسيبشناسي همه بعدي آن اقدام به اجراي چنين طرحي كنند.
***دوچرخهسواري زنان در پايتخت
شهرداري تهران چند سالي است كه فعاليتهايي را در زمينه فرهنگسازي و تسهيل دوچرخهسواري بانوان شروع كرده است كه اگرچه ناكافي اما در حال گسترش است.
واحد ورزش اداره اجتماعي و فرهنگي ناحيه دو شهرداري منطقه 22 تهران با همکاري واحد فني و عمراني يك پيست دوچرخهسواري در اين منطقه احداث کرده است.
شهردار ناحيه دو شهرداري منطقه 22 در اين مورد مي گويد: پيست دوچرخهسواري از ميدان المپيک آغاز و در شهرک صدرا امتداد پيدا ميکند. اين مسير به صورت پل روگذر اتوبان آزادگان را رد ميکند و پس از گذشتن از جنوب بوستان جنگلي خرگوش دره به ايستگاه مترو چيتگر متصل ميشود. طول مسير اين پيست سه کيلومتر بوده و تا كنون 50 درصد کار معادل احداث پل روگذر و قسمتي از پيست آماده شده است.
بيگلو توسعه فرهنگ دوچرخهسواري و جايگزيني آن با وسايل نقليه را براي مسافرتهاي درونشهري به عنوان راهکار کاهش آلودگي محيطزيست، يک ضرورت توصيف کرد و پيش بيني و تامين امکانات و تجهيزات مربوط به آن را امري انکارناپذير نام برد.
شهروندان منطقه 11 و علاقهمندان به ورزش مفرح دوچرخهسواري هم ميتوانند از اين پس در مجموعه بزرگ پارک رازي به دوچرخه سواري بروند و مطمئنا خانمها نيز از کاربران آن به حساب ميآيند.
باتوجه به اينکه در برنامه جامع حملونقل و ترافيک شهر تهران پيشبيني شده بخشي از سفرهاي درون شهري با دوچرخه صورت گيرد و نظر به اينکه دوچرخه مزاياي زيادي نسبت به ساير متدهاي حملو نقل در سفرهاي کوتاه شهري دارد، معاونت حملونقل و ترافيک شهرداري منطقه 11 به عنوان اولين گام در راستاي توسعه و گسترش فرهنگ دوچرخه سواري، نسبت به طراحي و احداث مسير دوچرخه در مجموعه رازي اقدام کرده است.اين مسير به منظور توسعه مسير دوچرخه سواري مطابق با کريدورهاي پيشبيني شده در مطالعات جامع حملونقل شهر تهران طراحي شده است.
يکي ديگر از پارکهاي تهران هم که امکان دوچرخه سواري براي دختران و زنان در آن وجود دارد، پارک نشاط است که نزديکي آن به پل سيد خندان باعث شده جمعيت زيادي از اين پيستهاي دوچرخه سواري استقبال کنند.
اما براي رسيدن به اين پارک، گاهي دختران و زنان، محل زندگي خود تا پارک را با دوچرخه طي ميکنند و در اين مسير گاه کوتاه و گاه بلند، مزاحمتها و اتفاقهايي رخ ميدهد كه امنيت بانوان را مختل ميكند.
طرح بسترسازي كالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه در شهر تهران، در صورت اجرايي شدن، البته بدون نگاه جنسيتي، ميتواند به نتايج مثبتي منجر شود و از نظر زيستمحيطي بسياري از مشكلات فعلي را حل ميكند.