دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۸۰۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
آلبوم پنج جلدي «پيشخواني در تعزيه» با رويکرد پژوهشي در نغمات آوازي شبيه‌خواني در آستانه ماه محرم از سوي مرکز موسيقي حوزه هنري منتشر شد.

به گزارش شهر، آلبوم موسيقايي «پيشخواني در تعزيه» با مجموعه‌اي از 33 نوع از پيشخواني‌هاي فراموش شده ايران در قالب پنج آلبوم مجزا از سوي مرکز موسيقي حوزه هنري در اين اثر برگرفته از مطالب بزرگاني چون روح‌الله خالقي، صبا، بيضائي، شهيدي، سپانلو، اخوت، بديع‌زاده و بوذري است که آشنايي کامل به فرهنگ تعزيه داشته‌اند و بخشي کوتاهي از مطالب نوشتاري اي بزرگان در کتابچه آلبوم آمده است.

 

در اين آلبوم به گردآوري دکتر اردشير صالح‌پور آمده است: برخي از اين پيشخواني‌ها نمونه‌هايي تطبيقي مشهوري داشته که در ساليان اخير از سوي خوانندگان موسيقي ايراني در قالبي ديگر ارائه شده که به اين شباهت‌ها و نمونه سازي‌ها استناد شده است و در نهايت غناي ارزشمند تعزيه را به‌عنوان ميراث فرهنگي و تجليگاه ذوق و قريحه و اعتقادات ايرانيان در اين زمينه ابراز مي‌دارد.

 

رضا مهدوي مدير مرکز موسيقي حوزه هنري در مورد مجموعه پنج جلدي آلبوم «پيشخواني در تعزيه» گفت: اثر مذکور روايتي پژوهشي است در نغمات آوازي شبيه‌‌خواني در کنار ديگر فعاليت‌هاي پژوهشي و ساختاري با مباني فرهنگ شنيداري مذهبي که به همت دکتر اردشير صالح‌پورگرد‌آوي شده است.

 

وي افزود: اين نغمات را حاملان فرهنگ عاشورايي از مناطق مختلف ضبط کرده و به صورت پژوهشي ارائه کرده‌اند و اين اثر براي مداحان اهل بيت مي تواند نمونه‌اي خوب و البته کاربردي است.

 

خوانندگان اين مجموعه آلبوم رضا حيدري، مرتضي صفاريان، محمود معيني، احمد عزيزي، مجتبي حيدري، قاسم تسبيحي و مهدي طائفي هستند و عباس حيدري (شيپور) و حميد گرگاني (طبل ريز) را در اين اثر نواخته‌اند. ضبط اين بخش نيز در استوديو مرکز موسيقي حوزه هنري (پژواک) ضبط و تدوين شده است.


نظر شما