به گزارش شهر به نقل از اشپيگل،نمايشگاه کتاب بازاري براي عقايد و نظرات، و يک جايگاه واقعي آزادي بيان است، اما در عين حال جلوهگاه آمار و ارقام است. از اين نظر چشمانداز روشني در افق ديده نميشود. بحران مالي، رکود مزمن بازار کتاب را بدتر کرده است. نمايشگاه فرانکفورت ديگر نميتواند مثل سالهاي گذشته از افزايش شمار شرکتکنندگان به خود ببالد. برعکس، امسال 440 ناشر کمتر از سال پيش به نمايشگاه آمدهاند. به ويژه در عرصهي نشر انگليسيزبان اين کاهش چشمگير است.
يورگن بوس مدير نمايشگاه کتاب در اين باره توضيح ميدهد:«سيستم توزيع کتاب در انگلستان به هم ريخته است و ديگر کتابفروشيهاي مستقل جايي ندارند. در آلمان اوضاع هنوز وخيم نيست، اما در انگلستان فقط دو سه کتابفروشي زنجيرهاي به کار خود ادامه ميدهند. در آمريکا هم وضع بر همين منوال است و کتابفروشيهاي مستقل و کوچکتر نابود شدهاند. کتابفروشيهاي بزرگ هم کاري ندارند جز جنگ و رقابت شديد با يکديگر. در عين حال بازار کتاب از طرف فروشندههاي اينترنتي مانند آمازون و گوگل هم زير فشار قرار گرفته است.»
نمايشگاه امسال فرانکفورت قصد دارد با چالشهاي تازه روبرو شود. يکي از مهمانان نمايشگاه تيم اوريلي ناشر معروف آمريکايي است، که در عرصه کتابهاي الکترونيکي نظرات قابلتوجهي طرح کرده است.
بر کسي پنهان نيست که اينترنت شرايط توليد و توزيع کتاب را از بنياد دگرگون کرده است. امروزه نويسندگاني هستند که در حضور خوانندگان خود به خلق اثر ميپردازند، به عبارت ديگر کار ادبي خود را بر پايهي مشاورت و نيازهاي خوانندگان خود پيش ميبرند. نمايشگاه کتاب هميشه به آيندهي نشر توجه داشته است. يورگن بوس در اين باره عقيده دارد: «دنياي امروز در جهت تشويق مطالعه پيش نميرود، اما همان طور که جامعه فرضا در عرصهي فوتبال امکاناتي در اختيار جوانان قرار ميدهد، بايد خواندن را هم به جوانان آموخت و روحيهي کتابخواني را بالا برد.»
در آلمان دولتمردان از ضرورت سرمايهگذاري بيشتر در امر آموزش سخن ميگويند. آموزش و فرهنگ دو امر جداييناپذير هستند. آموزش و فرهنگ از ارزشهاي معنوي تمدن ما هستند، و کتاب بخشي از فرهنگ است، چه به شکل چاپي و چه به صورت دادههاي کامپيوتري.