چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۸۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
گذري بر فيلم‌هايي كه به احتمال زياد در جشنواره حاضرند/
با نزديك شدن به بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر، در اين روزهايي كه مي‌گويند سينما رونق چنداني ندارد، كارگردان‌ها مشغول به كار هستند و استوديوهاي تدوين و صداگذاري از حالا پر از راش‌ها و نگاتيوهاي فيلم‌ها شده است. امسال با نام كارگرداناني چون مسعود كيميايي،داريوش مهرجويي، ابراهيم حاتمي كيا، كمال تبريزي و چند نام برجسته مي‌توان انتظار داشت شاهد جشنواره‌اي متفاوت در بخش مسابقه سينماي ملي ( سوداي سيمرغ) باشيم، نكته اما آنجاست كه تا زمان شركت و پخش اين فيلم‌ها در جشنواره، همه چيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، با آغاز به كار دوره جديد فعاليت معاونت سينمايي كه از سال گذشته شروع شد و اقدامات جسورانه‌اي در خصوص اكران برخي فيلم‌هاي اكران نشده پيش آمد،  جشنواره در يك محيط متفاوت در برج ميلاد برگزار شد.

با فعاليت اين مديران، به نظر مي‌رسد افقي روشن پيش روي سينماي ما قرار دارد و چنانكه تنوع توليدات در طول يک سال گذشته و تلاش سينماگران براي حضوردر بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با موفقيت همراه باشد، مي‌توان انتظار داشت امسال شاهد جشنواره‌اي متفاوت در بخش مسابقه سينماي ملي ( سوداي سيمرغ) باشيم.


با اين همه چنان‌چه آمارها نشان مي‌دهد همچنان سينماي ما با بحران مخاطب روبروست  و تكرار موضوع وضعف ساختاري آن‌را آزار مي‌دهد، نكته‌اي كه بايد اميدوار باشيم تا با آثار امسال سينماي ايران، حل شود.

در اين گزارش نگاهي گذرا به آثار مهم و احتمالي بخش مسابقه سينماي ايران در جشنواره بيست و نهم خواهيم داشت. 

آسمان محبوب ساخته داريوش مهرجويي يكي از اين فيلم‌هاست. اين فيلم سال گذشته در کاشان و حوالي آن به سفارش سيما فيلم ساخته شد. با آن‌كه صداگذاري «آسمان محبوب » هفته آينده به پايان مي‌رسد، هنوز كسي به عنوان آهنگساز اين فيلم، انتخاب نشده است. از سويي در مورد اين فيلم، براي نمايش در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر هم هيچ تصميمي اتخاذ نشده است. علي مصفا، ليلا حاتمي، فريده سپاه منصور، ماني حقيقي و ... در اين بازي کرده‌اند.

  

آقا يوسف،  فيلم دوم علي رفيعي بعد از «ماهي‌ها عاشق مي‌شوند» است كه به تهيه کنندگي مرتضي متولي با بازي مهدي هاشمي، هانيه توسلي، پگاه آهنگراني، لادن مستوفي و ستاره اسکندري. اين فيلم رفيعي كه نمايش‌هايش او را بدل به مطرح كرده، به احتمال فراوان حادثه‌اي مهم در جشنواره امسال خواهد بود.

 
آلزايمر به كارگرداني احمدرضا معتمدي كه با نام قبلي «نسيان» بود كه فيلمبرداري آن به پايان رسيده و در مرحله تدوين به سر مي‌برد. فيلمنامه آن را خود معتمدي نوشته ، درباره مردي است که طي تصادفي، دچار فراموشي مي‌شود. اثري که به نظر مي رسد فاصله بسياري با « قاعده بازي» دارد و بيشتر در حال و هواي «ديوانه از قفس پريد» است.مهدي هاشمي، مهتاب کرامتي، مهران احمدي، فرامرز قريبيان و حميد ابراهيمي از بازيگران اين فيلم هستند.  


به نظر مي‌رسد اين فيلم  احمدرضا معتمدي فاصله بسياري با « قاعده بازي» دارد و بيشتر در حال و هواي «ديوانه از قفس پريد» است. مهدي هاشمي، مهتاب کرامتي، مهران احمدي، فرامرز قريبيان و حميد ابراهيمي از بازيگران اين فيلم هستند.


اسب حيوان نجيبي است به كارگرداني عبدالله کاهاني ديگر فيلمي است كه احتمالا در جشنواره فيلم امسال حاضر خواهد بود. اين كارگردان پس از ساخت فيلم تحسين برانگيز «هيچ» دست به کار توليد اين فيلم شد.  «اسب حيوان نجيبي است» را مي‌توان نخستين فيلم كمدي اين كارگردان دانست. فيلم اوايل آبان در تهران با بازي رضا عطاران، باران کوثري، مهران احمدي، مهتاب کرامتي، پارسا پيروزفر و حبيب رضايي کليد خورد. سليمان علي‌محمد تهيه‌کننده فيلم و محمدرضا سکوت فيلمبردار فيلم کاهاني است.


انتهاي خيابان هشتم فيلمي است كه سيد جمال ساداتيان تهيه كنندگي آن را برعهده دارد. اين فيلم يكي از آثار بحث برانگيز جشنواره بيست و نهم فجر خواهد بود. اثري به کارگرداني عليرضا اميني که همواره با آثار سينمايي‌اش در محافل نقد و نظر مطرح بوده است. فيلم قبلي او «هفت دقيقه تا پاييز» جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل را براي محسن تنابنده بازيگر و سناريست اين فيلم به ارمغان آورد. حامد بهداد صابر ابر و ترانه عليدوستي در اين فيلم ايفاي نقش کرده‌اند.


اينجا بدون من اثر آوانگارد ديگري از بهرام توکلي به تهيه کنندگي سعيد سعدي است كه اقتباسي از نمايشنامه «باغ وحش شيشه اي» نوشته تنسي ويليامز است. اين فيلم قصه خانواده‌اي را روايت مي‌کند که پاي دخترشان داراي مشکل است و تمام دغدغه اين خانواده رفع مشکل اوست. پارسا پيروزفر، صابرابر، فاطمه معتمد آريا، نگار جواهريان در اين فيلم ايفاي نقش کرده اند.


باگت را سامان مقدم كارگرداني مي‌كند، همان كارگرداني كه سال گذشته با مجموعه موفق «شمس العماره» خود را بيش از پيش مطرح كرد. فيلمنامه اين را خود سامان مقدم نوشته و داستان آن يک کمدي رمانتيک روستايي است. تهيه كننده فيلم نيز خود مقدم است و مهناز افشار، همايون ارشادي، علي قربان زاده و مصطفي زماني در آن بازي کرده‌اند. اين فيلم به احتمال فراوان در جشنواره حضور خواهد داشت. 


بانوي شهر ما جديدترين فيلم فيلمساز صاحب سبک سينماي ايران، ابراهيم حاتمي کيا و اثري در ژانر اجتماعي است. اين فيلم نابهنجاري‌هاي جوانان را به تصوير مي‌كشد. مصطفي زماني، گوهر خيرانديش، رويا تيموريان و طناز طباطبايي از بازيگران اصلي اين فيلم هستند و قطعا تماشاگران سينما براي ديدن اين فيلم لحظه شماري مي‌کنند.


برف روي شيرواني داغ به كارگرداني دکتر محمد هادي کريمي است كه پس از سالها فعاليت در عرصه سناريو نويسي و نقد، چند سالي است وارد جرگه كارگرداني شده‌است. «غير منتظره» و «امشب شب مهتابه» آثار نه چندان دلچسب وي در حوزه فيلمسازي هستند. اما قضاوت درباره «برف روي شيرواني داغ» بايد به پس از تماشاي فيلم موکول شود. شهاب حسيني، آنا نعمتي و کوروش تهامي در اين فيلم به تهيه کنندگي علي لدني ايفاي نقش داشته‌اند.


پايان نامه اثري بحث برانگيز ديگري است که از زمان آغاز مرحله پيش توليد به دليل موضوع ويژه و متفاوتش «حوادث بعد از انتخابات»، حواشي و شايعات مختلفي را در ميان اهالي سينما و رسانه ها برانگيخت. اين فيلم داستان دانشجويي است كه براي ارائه پايان نامه خود به تحقيق در اتفاقات پس از انتخابات مي‌پردازد. اثري به تهيه کنندگي و کارگرداني حامد کلاهداري که تا کنون فهرست مشخصي از بازيگران آن منتشر نشده است. فيلم دوم كلاهداري مي‌تواند از اتفاق‌هاي جشنواره بيست و نهم باشد.


پرتقال خوني روايتگر داستان زندگي مهندس والا، مرد متمول و موفقي است که اين روزها در آستانه جدايي از همسرش قرار دارد. مضامين اجتماعي همواره مورد علاقه سيروس الوند بوده و هست اما آسيب شناسي روانکاوانه «يک بار براي هميشه » هيچگاه در آثار بعدي اين فيلمساز تکرار نشد. حامد بهداد، نيوشا ضيغمي، زيبا بروفه و فريبرز عرب نيا در «پرتقال خوني» ايفاي نقش کرده‌اند. الوند از جمله كارگردان‌هايي كه هر سال نام او در جشنواره فيلم فجر ديده مي‌شود و از اين رو مخاطبان همواره منتظر فيلمي از او هستند.


پرنسيب به كارگرداني تهمينه ميلاني است ، كارگرداني كه آخرين فيلم او با عنوان «تصويه حساب» چهار سال انتظار كشيد تا در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآيد. «پرنسيب» ظاهرا فصل جديدي در کارنامه کارگردانش خواهد بود. بهرام رادان، السا فيروزآذر، همايون ارشادي، دانيال عبادي، آنا نعمتي، الناز فيروزآذ و پيام صالحي در «پرنسيب» بازي کرده اند.


جدايي نادر از سيمين به كارگرداني اصغر فرهادي براي جشنواره آمده مي‌شود، فيلمي که حرف و حديث‌هاي فراواني را در پي‌داشت و البته حرف و حديث‌هايش نه به خود فيلم بلکه به اظهارات اصغر فرهادي در جشن خانه سينما مربوط مي‌شد. توقيف ساخت و از سرگيري مجدد فيلمبرداري و همچنين اهداي جايزه بهترين فيلمنامه جشنواره آسيا پاسيفيک به فيلمي که هنوز آماده نمايش نشده است، مخاطب را بيشتر براي ديدن فيلم در انتظار مي‌گذارد. شهاب حسيني، ليلا حاتمي، ساره بيات، مريلا زارعي و پيمان معادي در جديدترين فيلم اصغر فرهادي بازي مي‌کنند. فرهادي پس از دو همکاري درخشان با حسين جعفريان در شاهکارهايي چون «چهارشنبه سوري» و «درباره الي ...» اين بار براي ثبت تصاوير به سراغ محمود کلاري رفته است.


جرم روايتي تازه از مسعود کيميايياست كه با حضور حامد بهداد، پولاد کيميايي، جمشيد مشايخي، داريوش ارجمند، مسعود رايگان و نيکي کريمي ساخته شده‌است. «جرم» در اقدامي عجيب دوبله مي‌شود و خسرو خسروشاهي مديريت دوبلاژ و سرپرست گويندگان اين فيلم است.

جمعا 31 نفر در فيلم «جرم» صداپيشگي ‌کردند. دوبلاژ فيلم «جرم» در حالي از روز 22 آبان در استوديو رها شروع شد که اغلب بازيگران اصلي و مکمل مشکل صداي سر صحنه نداشته‌اند و لهجه و کلام‌شان با رئاليسم جاري در قصه هم‌خواني لازم را داشته است.


خاك و آتش، داستان مبارزات مردم سيستان و بلوچستان در برابر استعمار انگليس را در سال هاي جنگ جهاني اول روايت مي‌کند. فيلمي به کارگرداني مهدي صباغ زاده و تهيه کنندگي مشترک موسسه فرهنگي، هنري شهيد آويني و سيما فيلم با بازي ميترا حجار، فريبرز عرب نيا، سيد احمد نجفي، فرامرز صديقي و ... است.

«خانه پدري» به كارگرداني کيانوش عياري ساخته مي‌شود. اين كارگردان پس از فيلم مستند - داستاني «بيدارشو آرزو» كه در جشنواره بيست و سوم فيلم فجر به نمايش در آمد، شش سال است که يکي از غايبان بزرگ جشنواره است. در صورت پايان مراحل فني اين فيلم مي‌تواند در جشنواره بيست و نهم  حضور پيدا كند. مهدي هاشمي، شهاب حسيني، ناصر هاشمي، نازنين فراهاني، مهران رجبي، مينا ساداتي و ... در فيلم جديد عياري بازي مي‌کنند.


خيابان هاي آرام را كمال تبريزي كارگرداني كرده است . فيلمبرداري اين فيلم پس از جنجالها و توقف‌هاي فراوان در ارمنستان آغاز شد. قرار بود هديه تهراني نقش اول باشد که نيکي کريمي جايش را گرفت. حسن معجوني، محمدرضا فروتن، لعيا زنگنه و رضا داود نژاد ديگر بازيگران اين فيلم هستند.


در انتظار معجزه سومين اثر از سه گانه رسول صدر عاملي پس از « شب » و «هرشب تنهايي» است كه  در وصف حال زائران رضوي با بازي حميد فرخ نژاد ، هما روستا و پريوش نظريه ساخته شده‌است. فيلمنامه «درانتظار معجزه» بر اساس طرحي از اصغر فرهادي توسط صدرعاملي نوشته شده و درباره زن و شوهري است که با هم اختلاف دارند اما همراه دخترشان به مشهد مي‌روند.

راه آبي ابريشم فيلمي به کارگرداني محمد بزرگ‌نيا است. فيلمي که در سال 1387 توليد شد و بايد منتظر نمايش آن در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر بود. عزت الله انتظامي، رضا کيانيان، بهرام رادان، داريوش ارجمند و پگاه آهنگراني در اين فيلم ايفاي نقش کرده اند.


روايت فيلمي است به كارگرداني نيكي كريمي . فيلمنامه اين فيلم به قلم خود نيکي کريمي نوشته شده است. اين فيلم داستان زوج مستندسازي را روايت مي‌کند که درگير سوژه فيلم خود مي‌شوند. پانته آ بهرام، اشکان خطيبي و شهاب حسيني ، در اين فيلم به تهيه کنندگي جهانگير کوثري مقابل دوربين نيکي کريمي رفته‌اند.


سبب من فيلم ديگري از بهرام بهراميان است که پس از سريال موفق «ساعت شني» ، با اولين فيلم سينمايي خود با نام «آل» در جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر حضور داشت. اين فيلم با بازي فرهاد آئيش، مژگان بيات، مصطفي زماني، طناز طباطبايي، اميرحسين فتحي، حميد فرخ‌نژاد، فاطمه معتمد‌آريا و فرخ نعمتي درمرحله فيلمبرداري قرار دارد. فيلمبرداري اين فيلم تا 20 آذر به پايان مي‌رسد و مصطفي خرقه پوش تدوين آن را آغاز خواهد کرد.


سعادت آباد يک وقفه سينمايي 3 ساله پس از «کتاب قانون» به كارگرداني مازيار ميري است كه اين فيلم به تهيه کنندگي همايون اسعديان ساخته شده است. مازيار ميري پس از دو فيلم جنجال برانگيز اين بار به دنبال يک مضمون اجتماعيرفته است. ليلا حاتمي، حسين ياري، حامد بهداد، مهناز افشار و هنگامه قاضياني در مقابل دوربين اين کارگردان به ايفاي نقش پرداخته‌اند.


سينما سوخته به كارگرداني مهرشاد كارخاني است كه پيش از اين فيلم «ريسمان باز» در جشنواره بيست و ششم تحسين همگان را برانگيخت كه پس از سه سال با سومين فيلم اش در جشنواره بيست و نهم حضور خواهد داشت. فيلمبرداري «سينما سوخته» در سينماهاي تعطيل شده‌اي چون، شيرين، توسکا، فلور، داريوش، مهتاب، نياگارا، ب.ب، رکس، ايران، کريستال؛ متروپل لاله زار و ... انجام شده است. ميلاد کيمرام، نيلوفر شهيدي، روناک يونسي، اکبر معززي، کرامت رودساز، فريدالدين و اميرحسين عسگري در فيلم جديد کارخاني بازي کرده اند.


سيزده 59 فيلم سامان سالور با نگاه و رويکردي تازه است كه اثري در ژانر کمدي به تهيه کنندگي جواد نوروزبيگي است كه با حضور پرويز پرستويي، جمشيد مشايخي، فرهاد اصلاني، مهران احمدي و صابر ابر ساخته شده است. آخرين فيلم سالور، به احتمال فراوان يكي ديگر از كمدي‌هاي جشنواره امسال خواه  بود.

قصه پريا فيلم تازه فريدون جيراني است كه با بازي مهناز افشار، باران کوثري، مصطفي زماني و آهو خردمند ساخته شده است. اين فيلم درباره زني به نام حديث مسرور است که لابلاي خاطرات پسرعموي خود، سياوش مسرور با دختر جواني مواجه مي شود که زندگي هر دوي آنها را تغيير مي دهد.

من مادر هستم نيز فيلم ديگري از جيراني است که هنوز فيلمبرداري اش به اتمام نرسيده و جيراني به رغم مشغله‌هاي برنامه سينمايي «هفت» ، تلاش مي‌کند کار را به جشنواره برساند. باران کوثري، هنگامه قاضياني، فرهاد اصلاني و پانته آ بهرام در اين فيلم به تهيه کنندگي غلامرضا موسوي ايفاي نقش کرده اند.


مرهم به كارگرداني عليرضا داوودنژاد است كه پس از انبوهي از فيلم هاي تجاري از اين كارگردان سينما، به نظر مي رسد بازگشت اين فيلمساز به سينماي «نياز» و «مصائب شيرين» با اين فيلم خواهدبود. طناز طباطبايي، رضا داوودنژاد، احترام السادات حبيبيان و ... از جمله بازيگران اين فيلم به شمار مي‌روند.

نظر شما