دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۸۲۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۶
به گزارش برخي از خبرگزاري‌ها/
در حالي‌كه برخي از خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند كه کيهان کلهر، آهنگساز و نوازنده ايراني براي چهارمين بار كانديداي دريافت جايزه گرمي شد، در سايت جايزه گرمي تا کنون نامي از كيهان كلهر نيامده است. اين جايزه به اسکار موسيقي جهان معروف است.

به گزارش شهر، کيهان کلهر که پيش از اين با آلبوم‌هايي چون «بي تو به سر نمي‌شود»، «فرياد» و «غزل» در سال 2004 نامزد دريافت جايزه گرمي در لوس‌آنجلس شده بود، امسال با آلبوم «فراتر از نقشه جغرافيا» در كنار خوانندگاني چون امي-‌ نم بار ديگر کانديداي دريافت اين جايزه شد.

جايزه‌ گرمي در اصل به معناي جايزه گرامافون، توسط آکادمي رکوردينگ (انجمن آمريکايي صنعت ضبط موسيقي)، به دستاوردهاي برجسته در توليد موسيقي تعلق مي‌گيرد، که در پشت پرده توسط شرکت‌هاي بزرگ توليد و تهيه آلات موسيقي و استوديوهاي بزرگ حمايت مالي مي‌شود.

اين جايزه يکي از چهار جايزه سالانه موسيقي در آمريکا است. اگرچه گرمي معمولا در ماه فوريه برگزار مي‌شود، آن را جايزه اسکار در موسيقي مي‌دانند. همانند اسکار، گرمي نيز داراي 108 رده‌بندي خاص در 30 سبک موسيقي از سبک‌هاي مختلف مانند پاپ، گاسپل و رپ است که راي تمامي داوران در نتيجه نهايي مسابقه تاثير دارد.


«فراتر از نقشه جغزافيا» در بخش موسيقي کلاسيک تلفيقي نامزد دريافت گرمي است. در اين آلبوم که از جمله آلبوم‌هاي گروه جاده ابريشم است، کلهر آهنگساز و نوازنده است. پيش از اين، در ميان هنرمندان موسيقي ايران تنها استاد محمدرضا شجريان و حسين عليزاده براي آلبوم‌هاي «فرياد» و «بي تو به سر نمي‌شود» کانديداي دريافت جايزه گرمي شده بودند.


کيهان کلهر براي شناساندن موسيقي ايراني به غير ايراني‌ها تلاش بسياري کرده است، همکاري وي با هنرمندان هندي از جمله «شجاعت حسين خان» و يا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابريشم)، يويوما و ارکستر فيلارمونيک نيويورک وي را به هنرمندي جهاني تبديل کرده است.


پنجاه و سومين دوره جوايز گرمي 13 فوريه 2011 مقارن با 24 بهمن ماه 89 همچون دوره گذشته در استپلس لس‌آنجلس كه مركزي چند منظوره است برگزار خواهد شد.

نظر شما